• snabelap

bebis avlångt huvud

Jag har en dotter på 4,5 månader som har ett väldigt avlångt/spetsigt huvud. Jag pratade på 4-månaderskontrollen om detta med barnmorskan om detta, och hon tyckte inte att det var något särskilt med det, men sa ändå att hon kunde boka in mig på en tid med någon "skall-doktor" eller vad hon sa. O då blir man ju genast lite misstänksam. Det gör mig inget att hennes huvud är avlångt direkt, men kan ju inte låta bli att oroa mig när barnmorskan ändå är beredd att boka in ett doktorbesök. Är det någon som har erfarenhet av att avlångt huvud på bebis kan tyda på någon sjukdom/problematik? Hittar inget direkt när jag har sökt på egen hand (förutom om båtskalle, o det tror jag inte att det är). Kan huvudet bli rundare med tiden?

• Svar på tråden bebis avlångt huvud
  • Amanda84

Jag tror inte att du skall vara särskilt orolig. Barns huvudform kan se ganska olika ut. Anledningen till att BVC-sköterskan bokar in en läkartid åt ditt barn är för att det ingår i hennes jobb att lyssna på dig och ta din oro på allvar. En del barn får lite skum hvudform om de exempelvis föredrar att sova på ena sidan eller liknande. En läkare kan hjälpa till att ta fram hjälpmedel (en kompis fick tex rådet att barnet skulle sitta korta stunder i bumbostol eller mot kuddar och fick tips om någon slags kudde som skulle hjälpa till att forma huvudet estetiskt snyggare. Efter ett par månader så är bebisens huvud mer runt)

• viseversa

Tror inte heller du behöver oroa dig. Hon bokar nog in en tid för att hon märkte att du var lite orolig och att det är lika bra att träffa en läkare så han/hon kan lugna dig. Ligger hon mycket på rygg? Om bakhuvudet är platt kan dom se långa ut.

• snabelap

Tack för alla  svar:) Pratade med barnmorskan igen sen vid nästa möte. Hon hade talat med barnläkaren o han hade sagt att det var inga problem men spetsig skalle, så länge barnet utvecklades som det skulle i övrigt. så kan pusta ut:)

Svar på tråden bebis avlångt huvud