• Anonym (Mamman)

Hur hjälper jag min 5 åring att få fler kompisar..

Snälla kan ni komma med tips på hur jag kan hjälpa min son på 5 år att få fler kompisar? Vi bor i ett barnområde men han vågar inte gå fram och ta kontakt på gården och oftast så finns det redan tydliga grupperingar bland barnen.

På förskolan har han en bra kompis som han leker med där och även en och annan till som de leker med. Men inte så mycket mer än så.

Han går på sport och där finns det också de som redan känner varandra och annars tar de inte så mycket kontakt, de gör sin sport tillsammans men sedan inget mer. 

Jag får så dåligt samvete för att jag inte har några vänner alls som har barn och de som fått det nyligen har bebisar.

Han har sina två kusiner att leka med men jag vill ge honom riktiga kompisar som han kan leka med och växa upp med.

Har tänkt att jag ska ordna mig vänner med barn för hans skull men det är också svårt för jag vet inte hur man hittar dem..

Jag vill så gärna hitta några kompisar till honom som han hinner träffa ett tag innan det är dags för hans kalas mitten på nästa år.

Har försökt efterlysa kompisar även här utan att det funkat..

Någon vänlig själ som vet hur jag ska göra så att jag kan hjälpa min fina kille? Vet att han så gärna vill ha kompisar att leka med.

• Svar på tråden Hur hjälper jag min 5 åring att få fler kompisar..
  • Anonym (...)

Jag tycker inte du ska stressa, det kommer nog. Han har ju två st som han leker med, är du säker på att han själv verkligen känner behov av fler? 
    När han börjar skolan kommer det finnas möjlighet att få fler kompisar och om han fortsätter idrotta så kommer det troligtvis bli annorlunda när dom blir lite äldre. Lagidrott bygger ju ofta väldigt bra sammanhållning men jag tror det är lite svårare när dom fortfarande är så små.
    Jag hade för övrigt "bara" två bra vänner som jag lekte med när jag var liten och jag var jättenöjd med det. Visst kunde vi leka alla tjejer i klassen på skoltid och ofta bjöd man alla när det var kalas, men det var bara två om jag verkligen umgicks med efter skolan. Mkt mer än så hann jag inte riktigt med heller.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (...) skrev 2015-11-02 10:10:56 följande:

Jag tycker inte du ska stressa, det kommer nog. Han har ju två st som han leker med, är du säker på att han själv verkligen känner behov av fler? 
    När han börjar skolan kommer det finnas möjlighet att få fler kompisar och om han fortsätter idrotta så kommer det troligtvis bli annorlunda när dom blir lite äldre. Lagidrott bygger ju ofta väldigt bra sammanhållning men jag tror det är lite svårare när dom fortfarande är så små.
    Jag hade för övrigt "bara" två bra vänner som jag lekte med när jag var liten och jag var jättenöjd med det. Visst kunde vi leka alla tjejer i klassen på skoltid och ofta bjöd man alla när det var kalas, men det var bara två om jag verkligen umgicks med efter skolan. Mkt mer än så hann jag inte riktigt med heller.

Han är en tillbakadragen kille tills han är helt bekväm med någon, där han är trygg är han väldigt social och lekfull. Tror han är nöjd såsom det är men han vet ju inget bättre heller. När det är dags för hans kalas finns inte många att bjuda.

Tror han skulle må bra av mer social stimulans.

Tänker mig att det någonstans måste finnas fler som vill lära känna nya kompisar, både vuxna som barn.
  • Lavish

Låter som att du är mer oroad än honom. Du kan nog inte stressa ditt barn till att bli extrovert.

Hjälp honom att bibehålla de kompisarna han har, träffas ni utanför förskolan och leker? Föreslå annars de för kompisarnas föräldrar.

Ordna kalas när han fyller år och kanske andra typer av barnträffar hemma hos er? Bjud in barn från förskolan. 

• Anonym (Mamman)
    Lavish skrev 2015-11-02 11:00:03 följande:

Låter som att du är mer oroad än honom. Du kan nog inte stressa ditt barn till att bli extrovert.

Hjälp honom att bibehålla de kompisarna han har, träffas ni utanför förskolan och leker? Föreslå annars de för kompisarnas föräldrar.

Ordna kalas när han fyller år och kanske andra typer av barnträffar hemma hos er? Bjud in barn från förskolan. 

Ja det har jag börjat med nu och han älskar när hans bästa kompis är på besök. Ska även bjuda in till kalas när det är dags. Har även tänkt bjuda in några stycken som han mest umgås med på förskolan till en vanlig tacokväll hos oss.

Det blir nog kul.

Men tänker att det vore kul att lära känna nytt folk som vi kan umgås med som inte är från förskolan.
  • Lavish
    Anonym (Mamman) skrev 2015-11-02 11:03:53 följande:
    Ja det har jag börjat med nu och han älskar när hans bästa kompis är på besök. Ska även bjuda in till kalas när det är dags. Har även tänkt bjuda in några stycken som han mest umgås med på förskolan till en vanlig tacokväll hos oss.

Det blir nog kul.

Men tänker att det vore kul att lära känna nytt folk som vi kan umgås med som inte är från förskolan.
    Kanske testa en annan aktivitet än den han gör nu? 

Det är nog svårt, folk nuförtiden är upptagna. De flesta upplever väl inte problem med kompisar när barnen är så pass små och inte alla vars barn har sådana problem bryr sig heller...
  • Anonym (Mamman)
    Lavish skrev 2015-11-02 11:08:22 följande:
    Kanske testa en annan aktivitet än den han gör nu? 

Det är nog svårt, folk nuförtiden är upptagna. De flesta upplever väl inte problem med kompisar när barnen är så pass små och inte alla vars barn har sådana problem bryr sig heller...
    Du har nog rätt, låter vettigt..
    Får se vad jag kan göra för honom..
Svar på tråden Hur hjälper jag min 5 åring att få fler kompisar..