• wildflowers

Resa för att se norrsken. Tips!

Vill så gärna uppåt i år för att se norrsken.

Var kan man se norrsken bäst? När? Kam det bli att man får otur oxh det inte syns något norrsken? Eller äe det typ varannan natt?

Tänkte hyra en stuga/lägenhet/hus tex i Kiruna. men det såg inte så mysigt ut där i centrum?

Har en bebis också...skidåkning är inte av intresse.

• Svar på tråden Resa för att se norrsken. Tips!
  • Anton Chigurh
    Här, kan du se var du har bäst chans att uppleva polarsken, som egt är den korrekta benämningen.Glad

Och det är jäkligt intressant hur polarsken uppstår, dvs när energirika partiklar från utbrott på solen (som genererar solvindar) kolliderar med jordens atmosfär/magnetfält, alltså det här med att elektriskt laddade partiklar som "faller" in mot jorden, och som kommer med sk solvindar och där elektronerna "hoppar" mellan olika skal i diverse atomer och molekyler och där den avgivna energin (när elektronerna "hoppar" tillbaka till sitt ursprungliga skal) omvandlas till ljus (polarsken). Jag tycker det är grymt fascinerande. 

Hastigheten som partiklarna färdas med i solvindarna (från solen fram till moder jord således) ligger runt 350 km/s. Obs i sekunden, inte i timmen. Det är lika med 1.260.000 kilometer i timmen. Hissnande siffror.

Hoppas att du får se "ditt" polarsken.shiny.gif

Mvh //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • wildflowers

Jag såg/ hade i bakgrunden en dokumentär om just detta på BBC earth igår.

Har du den kanalen?

• Duckan

Nu under hösten har den lilla håla mina föräldrar kommer ifrån bjudit på flertalet vackra norrsken, Övertorneå. Nu finns där inte mycket att göra så att rekommendera en resa dit är nog inte aktuellt.

• Anton Chigurh
    wildflowers skrev 2015-11-03 11:37:02 följande:
    Jag såg/ hade i bakgrunden en dokumentär om just detta på BBC earth igår.
    Har du den kanalen?
    Nej, tyvärr, men jag skall iaf se om jag kan bena ut vad det var för dokumentär, med lite tur kan jag kanske hitta den någon annanstans.Glad

Jag har bara sett polarsken en gång, på riktigt då, men det skall banne mig upprepas, det är sjukt spektakulärt.
  • Anton Chigurh
    Duckan skrev 2015-11-03 12:05:50 följande:
    Nu under hösten har den lilla håla mina föräldrar kommer ifrån   bjudit på flertalet vackra norrsken,

Övertorneå. Nu finns där inte mycket att göra så att rekommendera en resa dit är nog inte aktuellt.
    Blir nästan lite grön här....shiny.gif
  • wildflowers

Anton: magine tv är något man kan prova gratis...streama tv. Det man behöver ange är ens email så får man prova massa intressanta kanaler med sådant som verkar intressera dig! Och bbc earth är en GRYM kanal som kör repriser. Det handlade om solstormar och vad de kan orsaka på vår planet :)

• Anton Chigurh
    wildflowers skrev 2015-11-03 13:46:12 följande:
    Anton: magine tv är något man kan prova gratis...streama tv. Det man behöver ange är ens email så får man prova massa intressanta kanaler med sådant som verkar intressera dig! Och bbc earth är en GRYM kanal som kör repriser. Det handlade om solstormar och vad de kan orsaka på vår planet :)
    SCHYSST, Wildflower......tackar så väldansSkrattande det skall jag fixa., jag har än så länge ganska usel hastighet, jag kommer dock snart att uppgradera men hoppas att det räcker till för att kolla det du tipsar om här.

Tack igen, och ha en fortsatt riktigt skön dag.....4u
  • wildflowers

Hehe det var så lite :)

vill ha kanalerna längre är det bara att ta någon annan emailadress å logga in med.

Tack detsamma

Svar på tråden Resa för att se norrsken. Tips!