• Anonym (?)

Från vilken dag visar man intyg för Försäkringskassan?

Skickar man ett intyg från och med dag 14 eller från dag 7? Jag har ett intyg från dag 7 som jag skickat till arbetsgivaren men behöver jag skicka samma till Försäkringskassan också eller räcker det med att de får intyg från dag 14? 

• Svar på tråden Från vilken dag visar man intyg för Försäkringskassan?
  • Eleonor01

Dag 15 för försäkringskassan å dag 8 för arbetsgivaren. Arbetsgivaren måste även sjukanmäla dig till fk på dag 15. Se till så de gör det!! Många arb givare som missar det

• Anonym (?)

Jag hade skickat intyget från dag 15 till Försäkringskassan men blev kontaktat idag av en handläggare som påstår att de saknar sjukintyg. Hon uppgav från vilket datum hon ville ha ett intyg och det är dag nummer 8 i sjukperioden. Har hon alltså gjort fel? Jag har fått sjuklön för dag 8-14 från arbetsgivaren och ansöker förstås inte om ersättning från Försäkringskassan för denna period därför blev jag förvånad att de krävde det.

Ja, arbetsgivaren har sjukanmält mig, fick för ett tag sen ett brev från Försäkringskassan om detta. 

• Anonym (:))

Skicka läkarintyg till både arbetsgivare och fk.. Om du ska vara sjuk längre en 14 dagar... Så slipper du bekymmer :) Påmin arbetsgivaren att sjukskriva dig till fk från dag 15 :)

• Eleonor01
    Anonym (?) skrev 2015-11-03 18:36:15 följande:

Jag hade skickat intyget från dag 15 till Försäkringskassan men blev kontaktat idag av en handläggare som påstår att de saknar sjukintyg. Hon uppgav från vilket datum hon ville ha ett intyg och det är dag nummer 8 i sjukperioden. Har hon alltså gjort fel? Jag har fått sjuklön för dag 8-14 från arbetsgivaren och ansöker förstås inte om ersättning från Försäkringskassan för denna period därför blev jag förvånad att de krävde det.

Ja, arbetsgivaren har sjukanmält mig, fick för ett tag sen ett brev från Försäkringskassan om detta. 

Tycker det låter märkligt. Läkaren brukar Dock skicka intyget elektroniskt till fk. Har han inte gjort det?
  • Anonym (?)
    Eleonor01 skrev 2015-11-03 18:50:36 följande:
    Tycker det låter märkligt. Läkaren brukar Dock skicka intyget elektroniskt till fk. Har han inte gjort det?
    Jag vet inte om läkaren har skickat något elektroniskt. 

Vad händer om Försäkringskassan inte godkänner sjukskrivningen? Måste jag betala tillbaka pengarna som jag har fått av min arbetsgivare?
  • Eleonor01
    Anonym (?) skrev 2015-11-03 19:01:50 följande:
    Jag vet inte om läkaren har skickat något elektroniskt. 

Vad händer om Försäkringskassan inte godkänner sjukskrivningen? Måste jag betala tillbaka pengarna som jag har fått av min arbetsgivare?
    Nej fk har inget m din chef att göra på det sättet. Det handlar snarare om rehabiliteringar å dylikt. Läs på fk hemsida
  • Anonym (?)
    Eleonor01 skrev 2015-11-03 19:16:39 följande:
    Nej fk har inget m din chef att göra på det sättet. Det handlar snarare om rehabiliteringar å dylikt. Läs på fk hemsida
    Det finns väldigt mycket att läsa om på FK:s hemsida. Har du någon länk?

Jag tror inte att det handlar om rehabilitering i mitt fall. Jag kommer inte att vara långtidssjukskriven och behöver ingen hjälp för att komma tillbaka till arbetslivet. 
  • Anonym (?)
    Eleonor01 skrev 2015-11-03 19:49:54 följande:

Du hittar svar på alla dins frågor dör. Annars ting dem

Jag har letat men hittar inget om detta på deras hemsida. Varför tror du att det finns? Har du läst det? Och självklart kommer jag att ringa och ifrågasätta men ville först kolla om det finns någon påläst här som vet vad som gäller. Har nämligen fått intrycket att deras medarbetare är inkompetenta och själva inte har koll på reglerna. Frågar man olika handläggare får man olika svar t.ex. och ingen kan hänvisa till lagstöd, källor mm. 
Svar på tråden Från vilken dag visar man intyg för Försäkringskassan?