• Frejan's

Hjälp!

Hej!

Jag har en dotter som är överviktig, hon vet om det själv och kommer gråtandes till mig 2 gånger i månaden (ungefär) och säger "jag är så ful och tjock" och jag blir ju såklart ledsen själv när hon säger så. Om jag ska ändra på hennes matvanor vad ska hon äta? Hon är ju stor i maten och jag har ju försökt att ge mindre mat till henne men då blir hon ju hungrig! Vad ska jag säga när hon gråter och säger att hon är tjock och ful?

• Svar på tråden Hjälp!
  • Farfallos

Tråkigt att hon känner så, men hon har ju fått upp ögonen för att det finns ett problem här, för det gör det ju. Lösningen är naturligtvis individuell, och jag vet inte hur just ni äter och rör er, men generellt så äter ju barn idag för mycket socker och för lite fibrer, och dessutom rör de sig för lite. Är det så för henne, så justera detta successivt. Byt ut mellanmål mot frukt och morotsstavar. Börja röra på er.

BANTA INTE!!!! ...men förbjud en andra portion bara för att det är gott.

• Farfallos

Tråkigt att hon känner så, men hon har ju fått upp ögonen för att det finns ett problem här, för det gör det ju. Lösningen är naturligtvis individuell, och jag vet inte hur just ni äter och rör er, men generellt så äter ju barn idag för mycket socker och för lite fibrer, och dessutom rör de sig för lite. Är det så för henne, så justera detta successivt. Byt ut mellanmål mot frukt och morotsstavar. Börja röra på er.

BANTA INTE!!!! ...men förbjud en andra portion bara för att det är gott.

• Anonym (usch)

Varför har du gjort henne så överviktig??

Att du inte skäms?

• Dixie

hur gammal är dottern?
    kan ni inte träffa skolsköterskan och be om hjälp, om ni behöver extra hjälp med bra mat kan skolsköterskan kanske skicka er vidare till en dietist! 

• blomman 2

Hur gammal är dottern? Fråga henne själv vad hon tycker att ni ska ändra på. Jag vet en i min familj som sade ( hon var på väg att bli mer än rulltig) att när hon blir stor ska hon bara ha nyttig mat i kylen! Hon var 12 - 13 år. Hon visste vad som var ett nyttigt allternativ men det fanns det inte mycket av hemma. Istället för att bara ta bort allt onyttigt ska man istället fokusera på att byta ut mot ett nyttigare allternativ,annars blir det bara tråkigt och man faller tillbaka till gamla mönster. Det är väldigt viktigt att hela familjen går in för ett hälsosammare leverne,inte bara den överviktiga,man behöver absolut 100% stöd av hela familjen! Man kan fokusera på helgerna som fredag lördag då man äter det där xtra lilla. Idag finns det massor av kokböcker med nyttigare allternativ,gå till en bokhandel och låt er inspireras tillsammans! Finns massor av nyttigare och hälsosammare allternativ till det mesta! En riktigt bra blender är att rekommendera så ni kan göra goda smaskiga ( nyttiga) smoothies! Det här fixar ni! Belöna er själva efter en tid med att gå till frissan och kanske shoppa något fint när ni har levt ert nyttiga liv ett tag! Stort lycka till!

Svar på tråden Hjälp!