• Akua

Soffa: Kivik eller Karlstad, vad tycker ni? Någon med Ikea-soffa-erfarenhet?

Vilken soffa är snyggast? Mest praktisk? Skönast?

Jag bor själv med katt och vill att soffan ska vara en bra tv-soffa och även kunna fungera att sova i.

Karlstad ser ju lite nättare ut och lite mer "unik". Kivik ser ut som en "riktig tv-soffa".

Stoppningen är olika i dem, mer vanlig stoppning i Karlstad men i Kivik är det memory skum.

Hur är memory skum att sitta i? Är orolig att det lätt blir en grop som stannar kvar om man sitter i soffan mycket.

Någon med erfarenhet av dessa soffor?

Vilken är skyggast och skönast?

Jag kan inte väääälja haha!

Jag försökte lägga in bild på sofforna men det gick inte. Länkar istället.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09005376/

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89840536/

• Svar på tråden Soffa: Kivik eller Karlstad, vad tycker ni? Någon med Ikea-soffa-erfarenhet?
  • Pirum

Vi har Karlstad som hörnsoffa och i den kan upp till 2 personer sova bekvämt om man plockar ner ryggkuddarna. Det känns som att ligga i en vanlig säng. Det är ganska fast stoppning i sittkuddarna. I ryggkuddarna är stoppningen mjukare vilket gör att man får vända kuddarna då och då för att de ska hålla formen. 

Jag tycker det är en bekväm och snygg soffa som hela familjen plus ett par av barnens kompisar får plats i. 

• daimstrut

Provsatt en Kivik häromdan på Ikea, tyckte inte den var så skön i stoppningen. Har en Karlstad på jobbet och den är skönare att sitta i. Men Kivik är lite snyggare tycker jag.

• blomman 2

Jag har en Kivik ( 2:a och en 3:a) och den är jättesnygg och lättplacerad. Dessutom jan man bygga till den med schäslongdel. Den går superbra att sova i. Den är lite fast i sitsen men det tycker jag är bra,då håller den längre. Har även två ombyten,så jag lätt kan ändra stil/färg efter årstid. Fast det kan man ju med alla ikeas soffor. Skulle vilja säga att i en barnfamilj med studsande i soffan är den perfekt! Har haft min soffa i 3 år nu,ännu som ny.

• Akua
    blomman 2 skrev 2015-11-04 13:24:56 följande:

Jag har en Kivik ( 2:a och en 3:a) och den är jättesnygg och lättplacerad. Dessutom jan man bygga till den med schäslongdel. Den går superbra att sova i. Den är lite fast i sitsen men det tycker jag är bra,då håller den längre. Har även två ombyten,så jag lätt kan ändra stil/färg efter årstid. Fast det kan man ju med alla ikeas soffor. Skulle vilja säga att i en barnfamilj med studsande i soffan är den perfekt! Har haft min soffa i 3 år nu,ännu som ny.

Så det blir inte en stor grop i memory skummet när man sitter? Stoppningen håller formen liksom?
  • blomman 2
    blomman 2 skrev 2015-11-04 13:24:56 följande:

Jag vänder ofta på kuddarna så jag har inte lagt märke till några djupa märken som är kvarstående. Dynorna verkar vara fastare på ena sidan också som jag har märkt. Jag föll för den enkla snygga modellen och att den verkade rejäl. Tidigare hade vi en mjukare soffa men jag gillar den här fasta bättre.
  • Novelli

Jag köpte en Kivik och jag älskar den. Den är superskön att sitta i. Den blir fluffig och skön igen efter några timmar.

Den är bred och djup. Jag har en stor kudde 65x65 bakom ryggen vilket är lagom för mig. 

5 barnsmamma, 85,90,98,99 och 11
Svar på tråden Soffa: Kivik eller Karlstad, vad tycker ni? Någon med Ikea-soffa-erfarenhet?