• Anonym (osäker)

Lägenhet som legat ute till försäljning jättelänge?

Hej på er, vi har siktat in oss på en radhuslägenhet som legat till försäljning jättelänge. Med jättelänge menar jag ganska exakt ett år. Lägenheten och området blev färdigställt i december 2014, och ingen har alltså bott i "vår" lägenhet ännu. De andra är upptagna. Från början låg priset på 2,3 mille, men det är nu sänkt till 2 mille jämnt. Vi tänkte bjuda 1,8 och se vad som händer. Men jag är lite fundersam över att den legat ute så länge. Priset har kanske varit lite i överkant (speciellt 2,3 mille då), men ett år är väl ändå väldigt länge för en nybyggd bostadsrätt att ligga ute till försäljning och stå ekande tom? Den har ändå legat för 2 mille i över fyra månader nu. Mäklaren verkar väldigt angelägen om att sälja, vill gärna att vi reserverar den så länge vi behöver (ända upp till ett halvår verkar vara helt ok) tills dess att vi får ordnat med lånelöfte o.s.v. Vi verkar helt klart vara de enda som är intresserade i dagsläget. Hade det varit en äldre bostadsrätt hade jag varit rädd för mögel och fukt och drag och sånt som kunde gjort så att andra spekulanter backar, men vad har man egentligen att vara rädd för med ett splitternytt ställe där allt är tipp topp med moderna och näst intill lyxiga lösningar? Fuskbygge? Man vet väl aldrig.. Jag är skraj för att vi drar på oss ett stort lån nu, av nån anledning blir tvungna att sälja och sen inte få det sålt. Uppenbarligen är det ju svårsålt.

• Svar på tråden Lägenhet som legat ute till försäljning jättelänge?
  • Ego Lovers

Är det byggbolaget som säljer den så kommer de inte sälja den lägre än det som står skrivet men ni kan försöka.

• Anonym (osäker)
    Ego Lovers skrev 2015-11-03 22:59:22 följande:

Är det byggbolaget som säljer den så kommer de inte sälja den lägre än det som står skrivet men ni kan försöka.

Mjo, alla hus på området levererades som byggsats från tillverkaren om jag förstått rätt. Sen är det en liten lokal firma som byggt ihop och fixat alltihop, det är den firman som fortfarande står som ägare på den lägenheten som finns kvar. Förstår ju att de inte vill sälja med förlust precis, men det skadar väl inte att försöka ändå.
  • Butterscotch

Jag tycker absolut att du ska försöka! Företaget sitter ju just nu med flera miljoner i låst kapital, och ju längre radhuset blir osålt desto mer förlorar de på affären. Så det är inte alls omöjligt att de kan gå ner i pris för att snabbt få loss sina pengar.

• Anonym (osäker)
    Butterscotch skrev 2015-11-04 06:57:28 följande:

Jag tycker absolut att du ska försöka! Företaget sitter ju just nu med flera miljoner i låst kapital, och ju längre radhuset blir osålt desto mer förlorar de på affären. Så det är inte alls omöjligt att de kan gå ner i pris för att snabbt få loss sina pengar.

Ja, så tänker jag med. Det är alltså inget "konstigt" med att det legat ute så länge då? Det var väl mest det jag reagerade på..
  • Anonym (Maria)

Jag tycker det är dumt att chansa. Tänk om ni inte får det sålt sen?

• Anonym (Fia)

Går det inte att kontakta de som köpt andra lägenheter i samma område för att få veta om det är kvalitets eller fuskbyggen? Det borde ju vara samma standard, material och lösningar i alla lägenheter så då skulle ni få veta om det fanns något problem.

Det kan ju bara så att det bara är oflax att den inte sålts och nu när det gått så lång tid så skrämmer det bort spekulanter trots att det inte finns några "fel"

• Anonym (osäker)
    Anonym (Fia) skrev 2015-11-04 10:59:04 följande:

Går det inte att kontakta de som köpt andra lägenheter i samma område för att få veta om det är kvalitets eller fuskbyggen? Det borde ju vara samma standard, material och lösningar i alla lägenheter så då skulle ni få veta om det fanns något problem.

Det kan ju bara så att det bara är oflax att den inte sålts och nu när det gått så lång tid så skrämmer det bort spekulanter trots att det inte finns några "fel"

Tack för tipset, det ska vi göra! Vi har redan pratat med en granne (som agerar fastighetsskötare), men han är nog aningen partisk eftersom han hjälpt till på bygget. Ska se om vi hittar nån opartisk att fråga av. Själva känslan inomhus känns i alla fall inte fusk nånstans, det är inte billigaste ikea-köket heller precis utan det är som sagt lite lyxkänsla inuti, speciellt badrummen. Det är ju själva konstruktionen som man själv inte har så stor koll på kanske..
  • ensam1
    Anonym (osäker) skrev 2015-11-03 23:13:31 följande:
    Mjo, alla hus på området levererades som byggsats från tillverkaren om jag förstått rätt. Sen är det en liten lokal firma som byggt ihop och fixat alltihop, det är den firman som fortfarande står som ägare på den lägenheten som finns kvar. Förstår ju att de inte vill sälja med förlust precis, men det skadar väl inte att försöka ändå.

Men har alla andra lägenheter sålts direkt med inflyttning så fort husen var klara? Eftersom vi är involverade i ett liknande projekt fast med villor så tror jag att det är så att den lägenheten som står tom är den som har brukats som visningslägenhet. Annonsen om att den är till salu innebär inte att just den varit tillsalu men en likadan i samma område. När sedan alla hus är sålda så då säljer man visningshuset/ lägenheten också. Att man säljer den lite billigare än resten är då naturligt eftersom man vill avveckla och avsluta projektet och vad ni köper visserligen är nyproduktion men utan att ni själva kunnat göra några tillval eller ändringar som man annars kan när man köper nytt.
  • Anonym (osäker)
    ensam1 skrev 2015-11-04 11:55:03 följande:

Men har alla andra lägenheter sålts direkt med inflyttning så fort husen var klara? Eftersom vi är involverade i ett liknande projekt fast med villor så tror jag att det är så att den lägenheten som står tom är den som har brukats som visningslägenhet. Annonsen om att den är till salu innebär inte att just den varit tillsalu men en likadan i samma område. När sedan alla hus är sålda så då säljer man visningshuset/ lägenheten också. Att man säljer den lite billigare än resten är då naturligt eftersom man vill avveckla och avsluta projektet och vad ni köper visserligen är nyproduktion men utan att ni själva kunnat göra några tillval eller ändringar som man annars kan när man köper nytt.
    Aah, okej! Jag förstår hur du menar. Det har funnits fler lägenheter till salu efter att alla var färdigbygga, tror det var tre stycken sammanlagt. Resten har antagligen då sålts i ett tidigare skede, och de som köpt har varit med och kunnat göra ändringar som du säger. Kan ju mycket väl hända att de tre som inte såldes direkt har varit nån slags visningslägenheter, men nu är det alltså bara en kvar. Men jag tror ändå att just "vår" varit till salu åtminstone nästan hela den tiden, eftersom jag sett annonserna länge nu med den exakta adressen utskriven alltså t.ex Blomvägen 5 A 2, och exakt kvadrat och rum o.s.v.
Svar på tråden Lägenhet som legat ute till försäljning jättelänge?