• Koaala

Hotar med facket!

Hej! Har en fråga angående en arbetssituation.

Jag har en kollega som är ständigt sjuk med olika anledningar allt från värkande födelsemärke till nästäppa och alla infektioner en människa kan tänkas ha och hoppar in till jobbet då och då bara för att uptäcka att hon endå inte orkar jobba och åker hem igen. I mina ögon gör hon det bara för att få lönen för dagen, trots att hon i stort sätt bara visade upp sig. Hon alltså utnyttjar systemet och det gör mig riktigt arg. När hon en gång till gjorde så då sa jag till henne. Jag frågade varför hon ens har kommit om hon nu var så sjuk igen och ska hem igen. När hon svarade att det var för vårans skull, då såg jag riktigt rött och sa att, hade det varit för vårans skull då skulle hon ha stannat hemma och borde inte komma tillbaka förrens hon klarar av att jobba någon månad utan att vara sjuk. Hon ställer till för oss alla andra som måste jobba jämt en kort, för ingen kan hoppa in istället för henne med så kort varsel. Nu hetsar hon upp sina vänner på facebook att spöa upp mig och säger hor dumm och elak jag är mot henne. Sedan har hon hotat med att dra in facket och de ska ha möte med mig. Men hallå jag är ju medarbetare och inte chef. Facket finns ju där lika mycket för min skull som hennes. Måste jag ens gå på möte när hon skulle få till det?

• Svar på tråden Hotar med facket!
  • Koaala

De vet om det, men kan inte göra något. För så fort någon säger ett pip, då hämtar hon facket. Alla är jätte stressade, både cheffer och medarbetare, men ingen som vågar göra något.

• Grande Rock

Låt henne hämta facket och förklara din situation och ståndpunkt om de tycker det är intressant nog att ta sig dit. Det går att prata och resonera med fackgubbar också.
    Tar de hennes sida säger du förlåt och går vidare.

Born to lose, live to win!
  • v i r r a

Klart arbetsgivaren kan göra något om det finns ett problem och det är dokumenterat.

Först - gör skärmdumpar av all som skrivs på Facebook. Gör det fort. Det ser ut på det du beskriver att det inte bara är högst olämpligt utan rent olagligt.

Börja skriva ner alla händelser med datum (det borde arbetsgivaren också göra) som påverkar din arbetsmiljö negativt.

Kolla upp arbetsmiljöverkets sida. Där finns råd och stödmaterial.

Se bara till att inte dras med själv så att du hamnar i konflikt med arbetsgivaren. Försök få fram din bild nyanserat, lite smidigt och sakligt så att det inte framstår som att det är du som är hemsk som har dokumenterat. Tänk jag-budskap och beroende på din relation med arbetsgivaren, hur mycket du är beredd att ta strid etc så kanske du ska börja att lyfta frågan lite försiktigt först.

• Koaala

Det finns inget dokumenterat just nu. Hon raderade tråden sedan och jag hann inte spara. Dock fanns det flera som såg det. Ny öppnar hon upp nya, men det finns aldrig några namn utan hon ska minsan ringa till de och säga vad det handlar om. Alltså hon är inte dumm, hon vet precis vad hon gör, därav var jag arg också för hon utnyttjar systemet och kör över andra människor. Värsta är när ingen vågar agera eller göra något. Nu vet jag också varför, dock ångrar jag inget.

• Lena

Varför kontaktar du inte facket och ber om hjälp? Varför kontaktar arbetsgivaren inte sin organisation och ber om hjälp. Arbetsgivaren kan kräva sjukintyg från första dagen efter varning om det finns anledning.

• Koaala

Arbetsgivaren har redan försökt tidigare och fått till det att hon måste ha läkarintyg från första dagen. Då var hon frisk 3 månader och började om därefter, när tiden hade gått ut. Hon jobbar ett par timmar, sedan åker hon hem för hon är sjuk och kommer och jobbar några timmar till innan det krävs läkarintyg. Hon har hållit på sådär flera år nu. För det finns bara en fackman som åker ut här då har ju hon kontaktat han redan. Knappast han kan föra bådas talan mot varann samtidigt. Hon använder facket som bricka i sin maktspel och det gör mig vansinnig. Det var också därför jag sa till henne för chefferna är låsta och kan inte göra något utan att få facket på ryggen. Hennes hot om facket mot mig däremot har inte samma påvärkan och hon kan inte köra sin race igen.

Svar på tråden Hotar med facket!