Hotar med facket!
Hej! Har en fråga angående en arbetssituation.
Jag har en kollega som är ständigt sjuk med olika anledningar allt från värkande födelsemärke till nästäppa och alla infektioner en människa kan tänkas ha och hoppar in till jobbet då och då bara för att uptäcka att hon endå inte orkar jobba och åker hem igen. I mina ögon gör hon det bara för att få lönen för dagen, trots att hon i stort sätt bara visade upp sig. Hon alltså utnyttjar systemet och det gör mig riktigt arg. När hon en gång till gjorde så då sa jag till henne. Jag frågade varför hon ens har kommit om hon nu var så sjuk igen och ska hem igen. När hon svarade att det var för vårans skull, då såg jag riktigt rött och sa att, hade det varit för vårans skull då skulle hon ha stannat hemma och borde inte komma tillbaka förrens hon klarar av att jobba någon månad utan att vara sjuk. Hon ställer till för oss alla andra som måste jobba jämt en kort, för ingen kan hoppa in istället för henne med så kort varsel. Nu hetsar hon upp sina vänner på facebook att spöa upp mig och säger hor dumm och elak jag är mot henne. Sedan har hon hotat med att dra in facket och de ska ha möte med mig. Men hallå jag är ju medarbetare och inte chef. Facket finns ju där lika mycket för min skull som hennes. Måste jag ens gå på möte när hon skulle få till det?