• SmultronCupcake

Sluta med napp, tips?

Min minsta dotter är nästan 2,5 år och vi har bestämt oss för att sluta med nappen. Tyvärr har hon nappen mer än nödvändigt och har börjat märka att det hämmar hennes tal så nu vill vi få bort den.

På förskolan så är hon jätteduktig och lämnar ifrån sig sin napp så fort vi kommer dit men så fort vi ska hem så ska hon ha den igen och får panik när hon inte får den och bryter ihop totalt.
    Även hemma så bryter hon ihop och skriker när hon inte får den även om man försöker vilseleda henne med att göra saker eller prata om andra saker. Däremot har vi börjat bli ganska hårda på det där med att hon ska ta ut nappen när hon pratar men hon stoppar gärna tillbaka den när hon pratat klart.

Jag vet att hon bara är trotsig när hon skriker och bryter ihop sådär och jag daltar inte med henne då men hon skriker i en timme lätt eller tills hon får svårt att andas.

Någon som sitter inne på bra tips mer än att vara bestämd?

• Svar på tråden Sluta med napp, tips?
  • Annelie 76

Muta. Det löste vårat problem. Visserligen var sonen lite större men med en muta gick det förvånansvärt bra. Han ville ha en dyr leksak och vi sa att han fick den mot att vi slängde napparna. Efter lite funderande gick han med på det. Det var bara ett par gånger första dagarna som han frågade om nappen men då sa vi att vi måste byta leksaken mot nappen och det ville han ju inte.

• RockingSkåne

Också i samma sits med dotter i samma ålder. Ibland orkar vi vara mer strikta ibland inte... Vi har sagt att vi ska ge napparna till tomten men jag är tveksam på om det kommer gå. Jag försöker begränsa det till sömn och när hon myser framför TVn. Inte när hon springer runt och leker hemma. Men det ger sig.... Det gick bra med den stora!

• Birgitta02

Vi tog det stegvis. Under en månad så fick hon på morgonen lämna nappen till mig och inte använda dagtid. Men till natten fick hon ha den. Därefter mutade jag med en rosa cykel som hon så gärna ville ha. "Om du slutar med napp på natten så köper vi cykeln om en vecka". Första kvällen var det lite gnäll. Då sa jag att "jag hämtar nappen, men då blir det ingen cykel". Hon sa att då vill hon inte ha nappen. Funkade bra. Andra kvällen hade vi samma resonemang. Tredje kvällen var nappen glömd. Hon fick sin cykel. Och hade redan glömt bort nappen. :)

• Botad

Vi började vid den här tiden att säga att jultomten hade hört av sig och tyckte att hon var stor nu och han ville att hon skulle lämna sina nappar till honom på julafton. Hon fick även ringa o prata med tomten när julen närmade sig.

Sen när julen kom så lämna hon över alla i en påse till tomten. Lite gnäll några dagar efter men då påminde vi bara henne att dom har ju tomten.

• Skånetjej01

Min dotter gav alla sina nappar till tomten när hon va lika gammal. Vi gick tillsammans och samlade ihop dom o gav påsen till tomten på julafton. Hon va också väldigt glad för sina nappar men det gick faktiskt över förväntan. När hon frågade efter napp på kvällen så pratade vi bara om att vi hade lämnat dom till tomten o sen brydde hon inte sig. Gick super.

• Erizajo

Vi gjorde såhär: vår dotter fick ett brev från tomtenissen Truls som berättade att han hade en massa småsyskon som så gärna ville ha napp. Han bad henne att lämna sina i sin lekstuga på bestämt datum och om hon gjorde det så skulle han hämta dem och istället lämna paket åt henne som tack.
    Det gick jättebra för oss, bra att ta ett datum typ en vecka eller två fram i tiden så hon hinner vänja sig vid tanken, och man hann prata en massa om det typ "undrar vilka paket du kommer få av Truls" och "kom ihåg att du ska e Truls dina nappar på torsdag" typ. Truls är ju jätteblyg så man får aldrig träffa honom, därför man skulle lägga napparna utom synhåll.
    Lycka till!

• isolande

Nu har inte vår son slutat med den helt än eftersom han har den när han sover. Men han hade den även dagtid innan fram tills dess han började dagis. Då fick han ju inte ha den dagtid så vi hakade på det. Spelade ingen roll hur mkt han skrek efter den, vi var stenhårda. Kram och gos och tröst från oss, ingen napp.

Jag tror inte på den steglösa avvänjningen när det gäller sånt där. Jag tror för barnets skull att man måste vara benhård och tydlig. Även för sig själv oxå så man inte faller till föga den där dagen då man bara inte ORKAR ta tjafset....

• Grön elefant

Vi gjorde bara såhär: jag hade köpt en annan typ av napp i latex eftersom hon bara bet sönder de i silikon hela tiden (gick bara runt och tuggade hela dagarna).

Vi tog bort de i silikon (behöll nån ifall det skulle krisa rejält) och sedan sa vi att det finns bara de här i latex nu. Hon tyckte de var äckliga och ville ha tillbaka sina gamla nappar. Vi sa igen att de finns inte längre och hon grät lite i en minut typ och vi tröstade. Sen var det inget mer med det.

På kvällen ville hon ha sin napp och då erbjöd vi den i latex som hon såklart inte ville ha och hon blev lite ledsen igen, men det gick över på en gång när jag kramade henne tills hon somnade.

Dagen efter var hon nappfri! Personalen på förskolan kunde inte tro sina öron! Så det är mitt tips.

• tulip79

Sonen slutade några månader innan han fyllde 3 år. Vi hade en lägre tid förberett honom. Jag tog med honom till leksaksaffären där han skulle få byta sin napp mot valfri sak. Det blev en stor sopbil. Vid kassan velade han 5 min innan han bestämde sig o valde sopbilen o gav kassörskan sin napp. Första natten var det skrik o han ville ha nappen. Men det var bara att förklara att den var kvar i leksaksaffären (slängde resten för att inte frestas att ge honom någon). Sen frågade han inte mer efter den. Frågade nån sa han att han hade en sopbil istället. Han sov med sopbilen i sängen i över en vecka. Trots snuttefilt. Snuttisen förlorade mycket kraft när nappen försvann, vi trodde den skulle bli viktigare, men icke.

• Grön elefant

Vad roligt att han sa att han hade en sopbil istället haha :)

tulip79 skrev 2015-11-04 15:55:18 följande:

Sonen slutade några månader innan han fyllde 3 år. Vi hade en lägre tid förberett honom. Jag tog med honom till leksaksaffären där han skulle få byta sin napp mot valfri sak. Det blev en stor sopbil. Vid kassan velade han 5 min innan han bestämde sig o valde sopbilen o gav kassörskan sin napp. Första natten var det skrik o han ville ha nappen. Men det var bara att förklara att den var kvar i leksaksaffären (slängde resten för att inte frestas att ge honom någon). Sen frågade han inte mer efter den. Frågade nån sa han att han hade en sopbil istället. Han sov med sopbilen i sängen i över en vecka. Trots snuttefilt. Snuttisen förlorade mycket kraft när nappen försvann, vi trodde den skulle bli viktigare, men icke.

• Fru Ve

Jag tycker inte det är nödvändigt att en 2,5 åring slutar helt med napp, men de behöver inte ha den dagtid. Vi gjorde så att vi la alla nappar i en burk på morgonen och stoppade undan den tills det var läggdags. Att det blir en hel del protester och gråt första dagarna får man räkna med och stå ut med.

Mina söner har slutat helt med napp vid 4 år. Vi har sagt att så stora barn får skicka dem till tomtens bebisar. De har fått stoppa i napparna i en påse i en gul brevlåda och efter någon dag har de fått en önskad leksak hem i brevlådan som utbyte. Har gått jättebra.

Svar på tråden Sluta med napp, tips?