• Anonym (Trött)

Vuxen med adhd

Hej jag är en tjej/tant på 39 år, fick min adhd diagnos för 4 år sedan! Någon annan vuxen här med adhd? Har ni svårt för att få saker och ting gjorda/tag ta i saker? Jag får ingenting gjort, bara tanken gör mig trött jag blir bara sittandes med min mobiltelefon timme efter timme bara en tanke "vad ska vi äta idag" "vad ska barnen ha på sig i morgon, måste ta fram kläder" etc gör mig helt slut! Knör in allt i skåp och lådor, är egentligen pedantisk men orkar inte, mår dåligt över att det är så stökigt/rörigt men orkar inte ta tag i det! Blir tokig på mig själv snart känner någon igen detta, har det med adhd att göra?

• Svar på tråden Vuxen med adhd
  • Anonym (Under utredning)

Hej!

Känner igen mej i allt du skriver.

Jag har precis börjat min adhd utredning. Är kvinna och 35 år.

Får du ingen hjälp? Psykolog? Läkare? Medicin?

Jobbar du?

• Anonym (Trött)
    Anonym (Under utredning) skrev 2015-11-04 12:55:58 följande:
    Hej! Känner igen mej i allt du skriver. Jag har precis börjat min adhd utredning. Är kvinna och 35 år. Får du ingen hjälp? Psykolog? Läkare? Medicin? Jobbar du?

Hej tack för ditt svar! Nej jag får ingen hjälp alls! Äter antidepressiv medicin som jag gjort sedan 16 års ålder! Jag är förtidspensionär!
  • Anonym (Trött)
    Snövits skrev 2015-11-04 17:26:27 följande:
    Fick du dom problemen när du fick diagnosen, eller har du varit så hela ditt liv?

Hej, nej jag har haft problem hela livet!
  • Långbenopluto

Prata med den psykiatriska enhet du tillhör, dom brukar ha en kurator eller arbetsterapeut som har hjälpmedel man kan få för att underlätta vardagen.

• Anonym (damp-brud)

Det enda som hjälper mig är att leva extremt minimalistiskt och pedantiskt. Rensar och slänger konstant och alla saker (de få saker som jag har) behöver alltid ligga på rätt plats så att jag har koll.

Dessutom planerar jag allting dels på två stora whitebords och dels på en surfplatta (som jag bara använder som hjälpmedel).

Dessutom har jag förvaringssystem för post, räkningar, viktiga papper och sånt.

De två sätten avlastar min hjärna så att min energi inte tar slut och jag kan lägga den på viktiga saker istället. Utan mina metoder skulle jag leva i ett mentalt kaos och aldrig få någonting gjort.

• mmyael

En till här som fick full pott på alla kriterier för ca 4 år sen (är 27 idag). Det var tydligen ingen tvekan om vad jag "led" av. Så har man gått runt hela livet å känt mig som en alien. Men men..

Har alltid varit rörigt runtomkring mig och alla har tagit mig som lat fast det egentligen är tvärtom.

Äter idag inga mediciner förutom antidepressiva och det funkar gott å väll. Eftersom den mesta av ångesten försvinner gör att jag kan fokusera bättre på oredan. Idag är det fint hemma hos mig. Men i skåpet lyder fullständig kaos. Men det är sån jag är, haha jag hittar i mitt kaos om man säger så.

Jag ser min adhd som någonting otroligt positivt. Den ger mig otroligt bra egenskaper som jag inte bara kan utan är grym på! Fast den ibland mer än gärna stället till det för mig... Adhd för mig är mer ett drag än en sjukdom.

• Anonym (Under utredning)

Måste fråga er.. Hur gick era utredningar till?

• Anonym (damp-brud)
    Anonym (Under utredning) skrev 2015-11-05 17:43:29 följande:

Tvådagarlång psykologutredning. Det var på 00-talet. Tror man kör kortare utredningar nuförtiden eftersom trycket är så stort.
  • Anonym (damp-brud)
    Anonym (Under utredning) skrev 2015-11-05 17:43:29 följande:

Men det som ingick var intelligenstest, olika minnestest, se detaljer, "dataspelstest". Minns inte allt men mycket var det.
Svar på tråden Vuxen med adhd