• Phaa

Hjälp! Tvillingar aldrig mätta!!

Jag vädjar till er tvilling mammor där ute om hjälp och råd! Jag är 22årig omföderska till två tvilling flickor som nu är 10v galma. Flickorna föddes i v 35 + 0, 19/8 och jag kan helt ärligt säga att jag känner mig helt knäckt. Jag gråter regelbundet sedan de föddes då jag känner mig så fruktansvärd, ångestfylld, stressad, otillräcklig och kan komma på mig själv i stunder där hag känner att jag inte vill se eller höra mina små. Jag är rädd att stöta bort mina barn för att jag inte kan hålla jämn takt med dem.De skriker och skriker och skriker. De är aldrig mätta. Jag är fastvuxen i soffan och matar dem med 1,5 till 2timmars mellanrum från kl 7 på morgonen till kl 21 på kvällen och därefter var 2,5 till 3 timme på natten. Utöver det vill den ena tvillingen inte sov. Hon gallskriker i timmar för att inte somna, inte ens i vagnen! Jag kan gå i timmar och hon skriker och skriker.

Vad ska jag göra? Jag är FÖRSTÖRD. Jag hinner inte ens kissa, knappast äta.

• Svar på tråden Hjälp! Tvillingar aldrig mätta!!
  • Josefine85

Jag har inga råd, men skickar en STOR KRAM. Det kan inte vara lätt. Men blir ju knäpp om man aldrig får vila/sova!

Har du ingen mamma/pappa/syskon som kan hjälpa dig? Pappan till barnen, vart är han?

Loke -07, Alvin -09
  • Liten till

Först av allt, en stor kram till dig!! Sedan är mitt tips, ERSÄTTNING!! och be pappan hjälpa till. Självklart är du trött och utmattad, du får ju inte sova ich knappt röra dig så mycket som du ammar. Be BVC om hjälp. Hoppas det löser sig!

• Phaa

Pappa är sedan 2månade nyanställd som säljchef på ett företag och kan enligt lag ta ut föräldrarledighet men hans chef har mer eller mindre uttryckt sig med att om pappan tänker på sitt eget bästa så vore det inte ett "smart drag" att ta ut döräldrarledigheten inom närmaste 3-4 månaderna innan han kommit in i företaget.

• Anonym (l)

Ge tillägg, när det är sådär jobbigt finns det ingen anledning att fortsätta.
    Du kan amma, men tillägg tar bort pressen för dig.

• micromat

Blir dom inte mätta, ge dom ersättning. Du kan givetvis amma lite för att du själv vill även om du ger ersättning.

Be även din pojkvän/anhöriga hjälpa till lite så du kan få sova lite. Även om någon bara går ut och går med barnen i en timme får du lite tid för dig själv.

• Anonym (Idiotiskt)

Fullkomligt idiotiskt att köra din familj i botten pga ett jobb! Ingen kommer tacka varken dig eller mannen när du är utbränd eller har fått en dålig anknytning till dina barn. Och du som tvillingförälder vet givetvis redan att du INTE ska ta ut dubbeldagar som någon skrev (då förlorar du jämställdhetsbonusen) utan ni tar föräldraledigt på ett barn var. Och gör det bums! Ett halvår ska han vara hemma! Och detta säger jag inte det minsta ödmjukt men med desto mer omsorg om er alla! / en annan tvillingmamma

• Anonym (tvilling pappa)
    Anonym (Idiotiskt) skrev 2015-11-04 17:36:23 följande:

Fullkomligt idiotiskt att köra din familj i botten pga ett jobb! Ingen kommer tacka varken dig eller mannen när du är utbränd eller har fått en dålig anknytning till dina barn. Och du som tvillingförälder vet givetvis redan att du INTE ska ta ut dubbeldagar som någon skrev (då förlorar du jämställdhetsbonusen) utan ni tar föräldraledigt på ett barn var. Och gör det bums! Ett halvår ska han vara hemma! Och detta säger jag inte det minsta ödmjukt men med desto mer omsorg om er alla! / en annan tvillingmamma

Jaha så vi som kan förlora jobben pga att vi väljer att vara hemma. Ja det är inte omöjligt att bli av med jobbet i dagens tider. Och om tex jag blir av med jobbet kasseras allt och kronofogden tar allt vi har är det ett bättre öde eller?
  • Jasmin Karlsson

Oj kan inte föreställa mig hur det är men kan tipsa om två saker som hjälpte mig (hade dock inte tvillingar): modersmjölksersättning! Och ta hjälp av bvc?

• Spoiler

Jag har inga tvillingar men första dottern var exakt likadan. Kunde sitta och amma och amma och amma i oändlighet utan att dottern blev mätt. Kunde sitta i alla fall upp till 1,5 timme åt gången bara att hon skulle amma, rapa, amma, kräkas, amma, rapa, skrika. Det kändes som att hon fullständigt tömde brösten på mig på en sittning...

Men jag köpte ersättning och det blev så mycket lättare! Hon blev helt plötsligt mätt och nöjd efter en liten flaska och så fick hon bröstet emellanåt också för att få den där närheten och kontakten som jag ville ge henne.

Svar på tråden Hjälp! Tvillingar aldrig mätta!!