• anon88

Platta för studier

Hej

tänkte påbörja universitets studier och vill gärna ha något som ersätter papper. 

Behöver ändå ha en penna då jag lär mig bättre så men tänkte ha t.ex. nån slags platta med en penna så jag kan ha den på matte lektionen samt på föreläsningar och andra typer av lektioner.

Vill kunna spara allt snabbt och om det behövs skicka över det via mail eller olika skolportaler.  

Tänkte att det är miljövänligare och enklare och bära med sig men har aldrig haft plattor av något slag så behöver lite tips. Nåt som kan ha Word och kanske Excel och dylikt. 

All råd skulle uppskattas =) 

• Svar på tråden Platta för studier
  • EnAnonumius

Alltså dagens surfplattor är mer eller mindre som en stationär dator fast du kan ha den i fickan.
    Så de kan möta dina krav önskningar utan några som helst problem. 

Samsung Galaxy Note 10.1 (en surfplatta) skulle jag rekomendera..
    Den kommer med en S-pen, som inkluderat tillbehör, som sitter i plattan då det finns ett fack för pennan i plattan.

Operativ systemet plattan har är Android (LolliPop) och man kan ladda ned både Excel och Word från Google Play.. 

Alla Surfplattor oavsett operativsystem och tillverkare så kan man spara ned och maila om man vill. Du kan även direkt överföra mellan platta och en stationär dator också om du så önskar.
    De flesta webbläsarna som är med i dagens plattor kan man skicka till olika skolportaler, direkt också.
    Dock så handlar det mycket om vilken webbläsare man väljer att använda på sin platta. Men den som följer med kan klara det galant. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • sportpappa

Huruvida det är miljövänligare med en platta jämfört med ett block och en penna kan man diskutera. Gissningsvis utan att veta så är plattan extremt mycket värre mot miljön på grund av produktion, råvaror, transporter, laddning, återvinning osv.

Hur som helst så tror jag inte en platta är en ersättare för papper och penna utan snarare ett komplement. Precis som en dator. Just matte passar inte bra på en platta på grund av alla småkrumelurer man skriver.
    Sen är det inte särskilt effektivt att mata in text och symboler på en platta oavsett om det är en penna eller tangentbord och på föreläsningar går det undan.

Skaffa en platta. Även om den inte kommer ersätta papper och penna så är det ett bra arbetsredskap. Om du ska skriva på den så välj en med stor skärm så att du har mycket utrymme att skriva på. 10 tum eller större.

Svar på tråden Platta för studier