• Anonym (Frun)

Meningiom

Hej!

I måndags som beskedet som en stor shock...min man har en hjärttumör i undrebakhuvudet. Som tur är så är den godartad!

Men nu när rädslan att förlora honom lagt sig en del så kommer nästa, dom ska ju faktiskt in och operera i huvudet på honom...!

Är det någon som gjort denna op? Berätta gärna!

Hur lång tid tog op? (Hur stor var din tumör, hans är 2.5cm)
    Hur länge var du sjukskriven?

Berätta gärna som sagt :)

• Svar på tråden Meningiom
  • Johan1974

Hej!
    Jag hittade din fråga först nu idag, 24/2 2016. Hoppas att ni kan ha lite nytta av mitt svar ändå.
    Jag hade också en godartad tumör i huvudet 2009. Den var godartad och kallades för meningeom(osäker på stavning). Måtten var cirka 2,5 cm x 3 cm.
    Om jag minns rätt så tog min operation cirka 4 timmar. Jag opererades på en måndag och fick åka hem på torsdagen.
    Jag hade en helt otrolig tur för att allt gick precis enligt plan och de fick bort hela tumören under operationen. När jag kom hem hade jag mycket huvudvärk men det blev bättre och bättre hela tiden.
    Jag var sugen på att komma igång igen så fort som möjligt och mådde ganska bra, så jag började jobba halvtid efter 6 veckor. Många inom vården tyckte faktiskt att jag skulle prova att jobba 25% först men jag kände mig såpass stark att jag provade halvtid.
    Allt har funkat bra sedan dess, dock så har jag mycket lättare att få huvudvärk om jag stressar eller slarvar med mat, dryck eller sömn. Äter också en medicin mot epilepsi efter detta. Jag upptäckte nämligen att något inte stod rätt till genom att jag fick domningar i högra sidan av kroppen innan jag åkte till läkaren första ggn. Detta visade sig vara en effekt av att min tumör tryckte på rörelsecentrat i huvudet på mig. För att inte riskera att få epileptiska anfall måste jag äta denna medicinen. Tydligen finns det ärrbildning där tumören satt och det kan utlösa anfall. Idag är jag lycklig för att få må så bra som jag gör och njuter lite av livet varje dag. Mvh Johan

• Johan1974

Hej igen!
    Ursäkta mig, jag ville skriva mer men missade nedanstående.
    Jag hoppas verkligen att ni mår bra och att din man fått den hjälp han behövde.
    Ni får gärna maila mig om ni vill fråga något, jag hjälper gärna till att stötta om jag kan göra det.
    Mvh Johan

Svar på tråden Meningiom