• nadane

Tillhör fel fack + a-kassa

Hej!

Jag har sen jag blev myndig för ca 20 år sedan varit medlem i handels och det är inom handeln jag arbetat mestadels. För fem år sedan bytte jag bransch och borde nog numera vara medlem i unionen. Har tänkt ta tag i detta länge. Vad händer om jag skulle bli arbetslös tex och inte tillhör rätt fack/a-kassa?

Och om jag byter till unionen:

Vad händer med mina försäkringar som jag har genom facket för både mig och barnen? Måste jag skaffa nya försäkringar genom unionen om jag byter till dem?

Jag har två barn med diverse diagnoser/sjukdomar. Kan det bli problem med att teckna nya försäkringar genom nya förbundet? Jag har tillägget "medlemsbarn" för dem idag hos Folksam.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tillhör fel fack + a-kassa
  • Anonym (Elliott)

Personförsäkringar bör man inte flytta hur som helst så tänk efter noga innan du byter. Det som kan hända är att dina barn får försäkringar men att de tecknas med undantag för deras diagnoser eller att de måste gå igenom en hälsodeklaration först.

Om inte unionen har samarbete med Folksam kan du säkert ha kvar försäkringarna där med att du tar över dem själv, inte att du har dem via Handels.

Ring och fråga för bästa svar!

• nadane

Tack för era svar! Jag ska ringa men ville ha lite tips/råd/information innan. Är lite rädd att bli "lurad" att byta och missa något och att det blir sämre för oss på något sätt. Är väl det som gör att jag drar mig för att ringa...

• Annelie 76

Unionen verkar ha dina försäkringar via If och Förenade Liv. Är det bara Unionen som gäller för dig? SEKO tex har sina försäkringar via Folksam.

• RosaSmurf

Unionen är har bla samarbete med Folksam när det gäller hemförsökring och sjuk- och olycksfall är vis Förenade Liv som är Dotterbolag till Folksam så det borde inte vara några problem om du idag har folksamlingar. Men ring och fråga Unionen.

Svar på tråden Tillhör fel fack + a-kassa