• Anonym (Hjälp)

Ansökan om handikappersättning- Hjälp

Jag ska ansöka om handikappersättning, jag har diagnoserna autism och deprission och är osäker på vad jag ska säga till läkaren och vad som räknas som merkostnader. Är det någon som har handikappersättning eller har någon anhörig som har det som skulle kunna hjälpa mig?

Jag har just nu en slags förtidspension för de som är under 30 år (aktivitetsersättning heter det) och bostadstillägg (det är inte samma som bostadsbidrag) Jag kan alltså inte jobba, men tentar upp gymnasiebetyg när jag orkar. Jag kan inte vara inskriven på någon kurs då min ork varierar så mycket från dag till dag.

Jag är extremt dålig tidsuppfattning vilket ofta leder till att jag åker hemifrån utan att ha ätit. Jag tappar lätt bort saker som min mobil och nycklar, jag sliter ut kläder och skor snabbt och jag är motoriskt klumpig. Jag har ofta sönder glas, porslin och annat.

Vad bör jag ta upp med läkaren? Finns det något jag inte tänkt på? Ska jag ansöka om handikappersättning på låg- eller mellannivån?

Jag pratade med min läkare idag, hon visste inte ens vad handikappersättning var. Hon skulle läsa på och bad mig göra detsamma så skulle hon återkomma nästa vecka.

Jag är INTE ute efter att bidragsfuska. Jag vill bara veta vad jag bör ta upp och om jag glömt något. Jag har läst på Försäkringskassans hemsida, men det var inte mycket till hjälp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 12:07

En liten uppdatering. Jag har ansökt om handikappersättning nu, min läkare tyckte det räckte med samma intyg som det jag fick då jag sökte om aktivitetsersättning, så jag har alltså inte ett speciellt intyg. Det gör mig lite stressad, men det får lov att bli så.

Försäkringskassan har ringt upp mig och handläggaren var trevlig. Hon sa att rent spontant verkar det som att jag kan bli beviljad, men att jag måste komma upp i en tillräckligt hög summa. Jag kommer absolut upp i den summan, frågan är mer om mina utgifter godkäns.

Min ansökan ska prövas i februari. I januari kommer jag ha ett möte med Försäkringskassan.

• Svar på tråden Ansökan om handikappersättning- Hjälp
  • Anonym (autisten)

Hej!

Jag tror inte du är berättigad till handikappersättning. Som jag förstår det så innebär det att du ska ha merkostnader för drygt 1000:- i månaden, alltså kostnader som den som inte har din funktionsnedsättning inte har. Tror det är mycket tveksamt om borttappade saker, kläder som slits ut och söderslaget porslin räknas dig och att det kostar dig mer än 1000:- varje månad.

Vad tänker du själv att dina merkostnader består av?  Lista dem och uppskatta hur mycket dessa kostar dig varje månad.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (autisten) skrev 2015-11-05 10:06:16 följande:

Hej!

Jag tror inte du är berättigad till handikappersättning. Som jag förstår det så innebär det att du ska ha merkostnader för drygt 1000:- i månaden, alltså kostnader som den som inte har din funktionsnedsättning inte har. Tror det är mycket tveksamt om borttappade saker, kläder som slits ut och söderslaget porslin räknas dig och att det kostar dig mer än 1000:- varje månad.

Vad tänker du själv att dina merkostnader består av?  Lista dem och uppskatta hur mycket dessa kostar dig varje månad.

1000 kronor går absolut åt. Det är min handläggare på FK som har sagt åt mig att ansöka. I värsta fall får jag ett nej. Min bror har också autism och får handikappersättning på mellan nivån, han har bara autism, så det är absolut möjligt att få som autistisk. Slitage på kläder står med på Försäkringskassans lista över exempel. Borttappade och trasiga saker har men handläggare på FK sagt räknas.

Jag är osäker på vad du menar att ditt inlägg ska tillföra. Jag vill ha tips på saker som räknas som merkostnader, alltså konkreta förslag, gärna en lista eller liknande. Eller om andra som fått handikappersättning som är autistiska eller psykiskt sjuka har skrivit. Allt jag har läst om handikappersättning är väldigt luddigt.
  • Anonym (autisten)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-11-05 11:38:40 följande:
    1000 kronor går absolut åt. Det är min handläggare på FK som har sagt åt mig att ansöka. I värsta fall får jag ett nej. Min bror har också autism och får handikappersättning på mellan nivån, han har bara autism, så det är absolut möjligt att få som autistisk. Slitage på kläder står med på Försäkringskassans lista över exempel. Borttappade och trasiga saker har men handläggare på FK sagt räknas.

Jag är osäker på vad du menar att ditt inlägg ska tillföra. Jag vill ha tips på saker som räknas som merkostnader, alltså konkreta förslag, gärna en lista eller liknande. Eller om andra som fått handikappersättning som är autistiska eller psykiskt sjuka har skrivit. Allt jag har läst om handikappersättning är väldigt luddigt.
    Jag är också autistisk och har fått annan information än dig. Men om du tar illa vid dig av att jag ytterligare en gång läste informationen på FKs hemsida för att försöka hjälpa dig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag svarade i din tråd.
  • Anonym (Autism)

Aktivitetsersättning är inte direkt förtidspension och det kan tas ifrån dig när du minst anar det. De kan se det på ett annat sätt att du är kapabel att arbeta.
    Jag har själv Autism och går på aktivitetsersättning och det ska gå till allting: kläder, medicin och om något går sönder osv. Går glas sönder köper jag nytt och det är inte dyrt om man vet var man hittar det för ett bra pris. Jag är rädd om mina kläder och skor. Det finns hjälpmedel om man glömmer saker och ting.

• Anonym (Mamma)

Ta upp det du säger till oss med din läkare . Min son har ett kvarts basbelopp . Han är Autistisk och går på aktivitetsstöd . Han får det på grund av att allt han har slits till vansinne . Du kan även söka till tex gymkort hos FK om det får dig och må bättre och utvecklas .

• Anonym (skärpning)
    Anonym (autisten) skrev 2015-11-05 11:57:36 följande:
    Jag är också autistisk och har fått annan information än dig. Men om du tar illa vid dig av att jag ytterligare en gång läste informationen på FKs hemsida för att försöka hjälpa dig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag svarade i din tråd.
    Varför, varför, varför skulle Fk be Ts att ansöka om de inte trodde att hon kunde vara berättigad? Du tror kanske att de gärna begär in onödiga ansökningar och går igenom i brist på annat att göra?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (autisten) skrev 2015-11-05 11:57:36 följande:

Det som går under LLS får inte upplysas om , så det står inte på hemsidan .
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Autism) skrev 2015-11-05 12:15:33 följande:

Aktivitetsersättning är inte direkt förtidspension och det kan tas ifrån dig när du minst anar det. De kan se det på ett annat sätt att du är kapabel att arbeta.

Jag har själv Autism och går på aktivitetsersättning och det ska gå till allting: kläder, medicin och om något går sönder osv. Går glas sönder köper jag nytt och det är inte dyrt om man vet var man hittar det för ett bra pris. Jag är rädd om mina kläder och skor. Det finns hjälpmedel om man glömmer saker och ting.

Du har fel och visst kan aktivitets ersättningen upphöra , men det är långvarigt och man får inte en släng av det. Min son får även tandvård till högkostnadsskydd skydd innefattas i LlLS .
  • Anonym (autisten)
    Anonym (skärpning) skrev 2015-11-05 12:22:01 följande:
    Varför, varför, varför skulle Fk be Ts att ansöka om de inte trodde att hon kunde vara berättigad? Du tror kanske att de gärna begär in onödiga ansökningar och går igenom i brist på annat att göra?
    Men varför all denna otrevlighet? 

Jag blev också ombedd av min handläggare att söka, men när jag sen fick kontakt med de som faktiskt handlägger handikappersättning (vilket inte är vanliga handläggaren) så var det blank nej. Varför FK bad om detta i mitt fall (och andras, det är tyvärr inte ovanligt) vet jag inte. Du får väl ringa dem och fråga!

Önskar Ts all lycka till i sin ansökan.
  • Anonym (Autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-11-05 12:27:25 följande:
    Du har fel och visst kan aktivitets ersättningen upphöra , men det är långvarigt och man får inte en släng av det. Min son får även tandvård till högkostnadsskydd skydd innefattas i LlLS .
    Aktivitetsersättning måste förnyas ungefär 2 år i taget sen måste det in en ny ansökan. Beviljas det inte då står man utan ersättning.
Svar på tråden Ansökan om handikappersättning- Hjälp