Ansökan om handikappersättning- Hjälp
Jag ska ansöka om handikappersättning, jag har diagnoserna autism och deprission och är osäker på vad jag ska säga till läkaren och vad som räknas som merkostnader. Är det någon som har handikappersättning eller har någon anhörig som har det som skulle kunna hjälpa mig?
Jag har just nu en slags förtidspension för de som är under 30 år (aktivitetsersättning heter det) och bostadstillägg (det är inte samma som bostadsbidrag) Jag kan alltså inte jobba, men tentar upp gymnasiebetyg när jag orkar. Jag kan inte vara inskriven på någon kurs då min ork varierar så mycket från dag till dag.
Jag är extremt dålig tidsuppfattning vilket ofta leder till att jag åker hemifrån utan att ha ätit. Jag tappar lätt bort saker som min mobil och nycklar, jag sliter ut kläder och skor snabbt och jag är motoriskt klumpig. Jag har ofta sönder glas, porslin och annat.
Vad bör jag ta upp med läkaren? Finns det något jag inte tänkt på? Ska jag ansöka om handikappersättning på låg- eller mellannivån?
Jag pratade med min läkare idag, hon visste inte ens vad handikappersättning var. Hon skulle läsa på och bad mig göra detsamma så skulle hon återkomma nästa vecka.
Jag är INTE ute efter att bidragsfuska. Jag vill bara veta vad jag bör ta upp och om jag glömt något. Jag har läst på Försäkringskassans hemsida, men det var inte mycket till hjälp.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 12:07
En liten uppdatering. Jag har ansökt om handikappersättning nu, min läkare tyckte det räckte med samma intyg som det jag fick då jag sökte om aktivitetsersättning, så jag har alltså inte ett speciellt intyg. Det gör mig lite stressad, men det får lov att bli så.
Försäkringskassan har ringt upp mig och handläggaren var trevlig. Hon sa att rent spontant verkar det som att jag kan bli beviljad, men att jag måste komma upp i en tillräckligt hög summa. Jag kommer absolut upp i den summan, frågan är mer om mina utgifter godkäns.
Min ansökan ska prövas i februari. I januari kommer jag ha ett möte med Försäkringskassan.