• Voluptuous Shalimar

H&M X Balmain, vem vill ha?!?

Alltså jag fattar inte hur lättlurade folk är.  Kläderna släpptes idag, hemsidan var omöjlig att komma in på, upptäckte jag när jag efter några artiklar blev nyfiken på vad det var för kläder som skulle kunna gå för uppåt 5000 kr på HENNES OCH MAURITZ. När man sedan kom in var allt slöutsålt, rumm och stubb, och ligger bnu på tradera och andra försäljningssajter för ursprungspriset + 500 kr eller mer. 

Fråga nr 1: är detta vad H&M är ute efter, att höja statusen för kläderna så att folk får kliva över lik för att få tag i dem och därmed åtrår dem mer?

Fråga nr 2: vem i hela fridens namn betalar så mycket för en Balmain i massupplaga från H&M?!? Hela grejen med designerplagg är ju just att de är exklusiva och enstaka, med andra ord försvinner allt intresse så fort man vet att man kan stöta på en pesron i likadan klänning exakt var som helst. För om vi nu ska vara ärliga, visst kan man styla sig jättesnyggt med billiga plagg från kedjorna, men man blir ju en av många som gör det. Nu blir man en kopia i Balmain till överpris. 

• Svar på tråden H&M X Balmain, vem vill ha?!?
  • Bibbidi

Men det är ju inte första gången HM har samarbete med någon designer. 

De gör ju så för att locka folk. Folk känner igen designern, tänker att de kan få ett plagg av den designern billigare än annars, och köper det sedan på HM samtidigt som de troligen passar på att köpa lite annat. Även de som inte får tag på ett av plaggen tittar ju också troligen igenom HMs andra varor. 

Smart marknadsföring/strategi helt enkelt.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Voluptuous Shalimar
    Bibbidi skrev 2015-11-05 14:09:22 följande:
    Men det är ju inte första gången HM har samarbete med någon designer. 

De gör ju så för att locka folk. Folk känner igen designern, tänker att de kan få ett plagg av den designern billigare än annars, och köper det sedan på HM samtidigt som de troligen passar på att köpa lite annat. Även de som inte får tag på ett av plaggen tittar ju också troligen igenom HMs andra varor. 

Smart marknadsföring/strategi helt enkelt.
    Det vet jag väl. Men prisnivån denna gång är ju löjlig. Vem köper en H&M-klänning för 5000 kr? Och varför köps hela lagret upp inom loppet av 2 timmar och säljs nu på Tradera? Hela grejen luktar skumt tycker jag. 

H&M goes Gaultier var väl lite lagom budget-thrash-billig-kopia. Den här gången verkar det ju som om de själva gör en kupp för att öka sin status och tvätta bort lågklass-stämpeln.
  • straw2008

Fattar inte heller det där med att hela lagret köps upp o läggs ut på tradera.. där de inte får några bud. MKT konstigt

I kinamockaskogen.....
  • Bibbidi
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-11-05 14:17:48 följande:
    Det vet jag väl. Men prisnivån denna gång är ju löjlig. Vem köper en H&M-klänning för 5000 kr? Och varför köps hela lagret upp inom loppet av 2 timmar och säljs nu på Tradera? Hela grejen luktar skumt tycker jag. 

H&M goes Gaultier var väl lite lagom budget-thrash-billig-kopia. Den här gången verkar det ju som om de själva gör en kupp för att öka sin status och tvätta bort lågklass-stämpeln.
    Anledningen till att de kostar är ju för att de fortfarande är ett designerplagg. 
    Att de säljs slut fort och säljs på tradera är ju inte konstigt - är ju folk som roffar åt sig enbart i syfte att kunna sälja det dyrare sen. Och folk vill ha så de köper, trots tusenlapparna på prislappen. Folk är folk ...  Man borde ha pengar så man kunde spendera dem som vissa gör. Tungan ute
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Duckan

Exakt min tanke V S!
    Balmain i all ära (lite för mycket cirkus-direktör över det hela för min smak, men det hör inte hit), men nog fan står det H&M i nacken på plaggen ändå. Bah.
    Då gillar jag ändå H&M, men inte för de pengarna.

• Voluptuous Shalimar
    Bibbidi skrev 2015-11-05 14:24:10 följande:
    Anledningen till att de kostar är ju för att de fortfarande är ett designerplagg. 
    Att de säljs slut fort och säljs på tradera är ju inte konstigt - är ju folk som roffar åt sig enbart i syfte att kunna sälja det dyrare sen. Och folk vill ha så de köper, trots tusenlapparna på prislappen. Folk är folk ...  Man borde ha pengar så man kunde spendera dem som vissa gör. Tungan ute
    Jamen förstår du inte, de andra "designersamarbetena" har ju varit på H&M-nivå, detta är löjligt. Vem betalar så mycket för ett plagg som inte ens är det minsta unikt? Jag köpte några grejer från dessa kollektioner eftersom det var roliga plagg till billigt pris, men jag skulle inte köpa "roliga H&Mkläder" för flera tusen kr/plagg. Fem-sex plagg och du har en snygg YSLväska. 

Vem orkar köa för plaggen, vem vill betala för dem och framför allt, vem vill ens bära dessa löjliga plagg?
  • Bibbidi

Går fortfarande inte att komma ut på Hm Tungan ute

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Voluptuous Shalimar
    Duckan skrev 2015-11-05 14:44:36 följande:
    Exakt min tanke V S!
    Balmain i all ära (lite för mycket cirkus-direktör över det hela för min smak, men det hör inte hit), men nog fan står det H&M i nacken på plaggen ändå. Bah.
    Då gillar jag ändå H&M, men inte för de pengarna.
    Exaaaaakt, jag köper hellre EN äkta Balmain än TIO låtsasvarianter från Hennes. Själva designen är snygg dock, jag gillar ju bling bling och rassel, det är mitt gypsy-arv som talar
  • Purplecat12

Ingen aning.

Jag köper hellre några plagg när det är 70 % rea på Nathalie Schuterman om jag vill ha " designer" kläder.

Billigare , bättre kvalite och få har samma kläder.

Eller vanliga H & M kläder för några hundralappar.

• Voluptuous Shalimar
    Purplecat12 skrev 2015-11-05 14:50:38 följande:
    Ingen aning.
    Jag köper hellre några plagg när det är 70 % rea på Nathalie Schuterman om jag vill ha " designer" kläder.
    Billigare , bättre kvalite och få har samma kläder.

Eller vanliga H & M kläder för några hundralappar.
    My point exactly. 
  • Duckan

En del grejer gillar jag, men jag är så kort att det lätt blir för mycket på mig med en hel rissel-rassel-kavaj. Hade kunnat tänka mig den stickade tröjan i guld dock.
    Men det var helt ot.

Dock är det ju uppenbarligen helt klart så att många vill ha dessa plagg eftersom det rycks och slits i dem och nätshoppen är överbelamrad.

• Voluptuous Shalimar
    Duckan skrev 2015-11-05 14:56:20 följande:
    En del grejer gillar jag, men jag är så kort att det lätt blir för mycket på mig med en hel rissel-rassel-kavaj. Hade kunnat tänka mig den stickade tröjan i guld dock.
    Men det var helt ot.

Dock är det ju uppenbarligen helt klart så att många vill ha dessa plagg eftersom det rycks och slits i dem och nätshoppen är överbelamrad.
    Det är just det jag ifrågasätter. Jag misstänker att H&M kuppar för att öka efterfrågan. De måste ju vara väl medvetna om att den genomsnittlige H&Mkunden inte direkt slänger ut 4000-5000 kr på en klänning, 250 000 pärlor eller ej.
  • Duckan

I sedvanlig ordning ordnar de också pre-sale för "inne-folket" så att de ska få sina godbitar först. Visst, det är väl dessa som har pengarna att lägga på plaggen också, men vad fasen, sånt kan jag störa mig lite på.

• Hanky Panky

Köper Kenza det, vill "alla" ha det. Fattar inte. Skulle aldrig lägga så mycket pengar på kläder. Oavsett märke.

Jag gillar att ha olika klänningar varje gång jag är ute. Dröjer ofta ett år mellan varje festplagg. Så jag håller mig till budgetmärken. Ett par riktigt snygga klassiska pumps, som jag kan ha ofta, skulle jag hellre betala ordentligt för.

• MsFry

Personligen tycker jag att konceptet kändes uttjatat i och med Viktor & Rolf-kollektionen (när den nu var) så jag är faktiskt förvånad att det fortfarande är sånt tryck vid premiärerna.

Men vill folk lägga pengar på sånt så varför inte. Kul för HM att det går bra för dem

Svar på tråden H&M X Balmain, vem vill ha?!?