• Anonym (17 år)

Ung och gravid - fråga angående första mötet hos mvc

Har en snabb fråga som jag vill ha svar på.

Kan jag möta några problem hos mvc (inskrivning) ifall jag erkänner att jag är planerat gravid, eller ska jag ljuga om att "det bara blev så"? 

Jag vet att det är jätte"fult" enligt folk att bli gravid planerat så ung, men barnmorskan lär knappast döma eller skapa något problem eller så? Eller?

Vet inte vad jag menar med problem riktigt.. men typ kontakta soc eller något, eller något "mildare". Har inte heller lust att få skäll så det räknar jag också som "problem". 

Jag är förresten 17 år. 

• Svar på tråden Ung och gravid - fråga angående första mötet hos mvc
  • Anonym (Motsatt)

Jag är åt andra hållet-väldigt gammal istället- och de sa inget negativt alls om min ålder. Tror inte de gör det med dig heller.

• Irmisans

Jag är ju 21, men min barnmorska frågade försiktigt om det var planerat och var mycket lugn och förstående. När jag sagt att vi skulle behålla så var det noll ifrågasättande från henne. Vet ju bara hur min bm var, men tänker att allt är lättare när man är två, så ta gärna med dig någon som ger dig stöd.

Oplanerad Mamma
  • Erizajo

Tycker du ska vara ärlig, det är ju faktiskt ingenting hon har med att göra. Är hon otrevlig så be att få byta barnmorska.

• Anonym (Mjo)

Det borde ju vara tvärtom, att det är "fult" att bli oplanerat gravid. Det är ju bara slarvigt.. Säg som det är du! :)

• Anonym (17 år)

Tack för svar.

När jag ringde för att boka tid så ljög jag om att det var oplanerat då jag fick lite småpanik när hon frågade. 

Men då är det bara att säga till barnmorskan att jag blev lite rädd och därför ljög ifall hon frågar? 

• isabelless

Jag var 17 år då jag blev planerat gravid och blev aldrig ens ifrågasatt av barnmorskan :) säg precis som det är!

• Anonym (Mia)

De flesta människor är väldigt förstående!

Jag var 16 när jag fick första (oplanerat) och den barnmorskan var fruktansvärd. Hon sa direkt att jag kommer bli en dålig förälder o.s.v. pga åldern. Den jag bytte till var hundra gånger bättre.

Andra barnet var planerat och efterlängtat, men då var jag 20. Den barnmorskan var otroligt positiv till unga föräldrar och var väldigt stöttande och trevlig! 

Du behöver inte skämmas i alla fall!

Svar på tråden Ung och gravid - fråga angående första mötet hos mvc