• Anonym (vattendrickande)

    Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!

    Min mans barn har för vana att försöka förhala sänggåendet genom div saker, som tex dricka vatten.

    Han får dricka EN gång, inte mer. Så långt allt väl.

    Men, nu har han börjat skrika om han inte får vatten från kannan i kylen, en sån där Britakanna med filter. Kannan köptes för att jag har ett barn med asperger som är väldigt känslig för smak. Mitt barn tycker inte om vattnet direkt från kranen utan tar alltid vatten från kannan.
    Det enda vi andra behöver tänka på om kannan är att fylla på om vi tar från den, det går inte i så himla mycket pga filtret som sitter där och mitt barn har full koll på hur många ggr vattnet räcker till. Om där inte finns vatten när hon går dit så blir det jobbigt, då måste hon fylla på vatten som måste rinna igenom och bli kallt och just sånt är jobbigt för henne.

    Jag har nu sagt till min man att han inte får ta vatten från kannan om han inte fyller på sen, men min man menar att det blir för jobbigt då hans barn skriker som besatt om han hör kranen rinna och tror att vattnet är taget från kranen. Han känner alltså ingen smakskillnad utan ligger och lyssnar efter kranen. Barnet har fått följa med upp och sett hur vi gör, men det hjälper inte. Att ha honom med varje gång går inte heller så bra då han speedas upp till max av det och börjar springa sin väg, ska gömma sig osv saker som hans pappa verkligen avskyr.

    Min man verkar inte förstå hur det påverkar mitt barn att inte ha vatten när hon är törstig, såna saker är jättejobbiga för henne och jag tycker faktiskt att det tillhör hyfs att fylla på om man tar vatten från en kanna som eg tillhör någon annan.

    Har jag så fel i det? Visst kan jag fylla på kannan när min man gått in till barnet om det är så, men jag är inte alltid tillgänglig när hans barn nattas.

    Eftersom det här är familjeliv så måste jag väl säga också att vi har testat med senare nattningar utifall att hans son inte är trätt, men han ÄR trött, han är bara van vid att kunna förhala hos mamman hur länge som helst. Han har också svårt att landa här, han har svårt med bytena vid umgänge. Vi har helgumgänge om det spelar någon roll och vi kan inte ha varannan vecka, dels pga avstånd och dels pga att barnet. Vi har testat flera varianter under längre perioder men nu kommit fram till den som verkar fungera bäst för barnet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-05 21:56
    SNÄLLA! Läs hela mitt inlägg och gärna också de andra, klicka på visa endast under mitt namn, innan ni kommenterar, jag orkar inte svara på samma sak flera gånger. Tack.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-07 22:06
    Problemet är numer ett annat . mamman har flyttat långt bort med sitt barn så nu nystar vi i hur det kan fungera med umgänge ändå.

  • Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!
  • Anonym (***)

    Ni har alltså barnet varje helg eller varann helg?

  • Dixie

    borde ju inte vara jättejobbigt för din man att fylla kannan med vatten?
    men kan ni inte hälla upp glaset till sonen innan ni går upp och nattar, så ser han vad vattnet kommer ifrån!? då har även pappan tid att fylla på kannan i lugn och ro! 

  • Anonym (vattendrickande)
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 21:23:51 följande:

    Ni har alltså barnet varje helg eller varann helg?


    Var tredje.
  • Dixie
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 21:23:51 följande:

    Ni har alltså barnet varje helg eller varann helg?


    är det väsentligt för att du ska kunna ge TS råd? 
  • Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:27:19 följande:
    Var tredje.
    Och du tycker det är ett problem, att två gånger var trejde vecka fylla på vatten på kannan?
  • Anonym (vattendrickande)
    Dixie skrev 2015-11-05 21:26:57 följande:

    borde ju inte vara jättejobbigt för din man att fylla kannan med vatten?
    men kan ni inte hälla upp glaset till sonen innan ni går upp och nattar, så ser han vad vattnet kommer ifrån!? då har även pappan tid att fylla på kannan i lugn och ro! 


    En jättebra ide, men sonen vägrar dricka 'gammalt' vatten. Jag har sagt till min man att då får sonen inget vatten alls, men min man orkar inte höra på hans gap och skrik. Visserligen är det en pina för oss andra med, men jag är övertygad om att hans son snabbt kommer att lära sig att den gubben inte går, han är ju inte dum på nåt vis.


  • Anonym (Wildrat)

    Dumt att skaffa en kanna till eller ha en vanlig kanna eller flaska i kylen som barnet kan få från. Man bara MÅSTE ställa till bråk med styvbarnen...

  • Anonym (***)
    Dixie skrev 2015-11-05 21:27:29 följande:
    är det väsentligt för att du ska kunna ge TS råd? 
    Ja.

    Skillnad om man har detta problem varje kväll eller som nu, två kvällar var trejde vecka. Då tycker jag att det är ett icke-problem.
  • Anonym (vattendrickande)
    Anonym (***) skrev 2015-11-05 21:29:14 följande:
    Och du tycker det är ett problem, att två gånger var trejde vecka fylla på vatten på kannan?
    Läste du lite fort nu? Jag är inte alltid tillgänglig.
  • Anonym (***)
    Anonym (vattendrickande) skrev 2015-11-05 21:30:50 följande:
    Läste du lite fort nu? Jag är inte alltid tillgänglig.
    Och? Då får väl mannen fixa det, är han inte kapabel till det? Skaffa en kanna till, så är problemet borta.
Svar på tråden Det kanske är jag som har fel? Men det känns då inte så!