• Bubblanh

Blöjinlägg

Jag har en liten tjej som jag använder tygblöjor till. Hon blir röd i rumpan av fleece och jag tänkte därför göra egna torrskikt av ull. Nu finns det ju hur mycket olika typer av ull som helst! Vilket kan rekommenderas - alpacka, merinoull? Tänkte blanda ut det med silke för bästa "rumpvård". Tanken är alltså att inlägget ska leda bort fukten från bebisrumpan.
    Någon med bättre kunskaper inom garnvärlden än jag, som kan svara?

• Svar på tråden Blöjinlägg
  • Annelie 76

Babyalpacka är det mjukaste garnet jag vet men hur det funkar i tygblöjor vet jag inte.

• Bubblanh

Jag blir lite förvirrad, för på en sida rekommenderas ullinlägg som torrskikt och på en annan avrådes ifrån det...
    Jag testar med merinoull - det ska vara mjukt och inte klia - så får jag se hur det blir, helt enkelt.
    Jag hittade några inlägg i "vanlig" ull, som gjordes till min förra dotter för många år sedan. Testade att lägga i blöjan innan bebisen skulle sova. Hon sov rekordlånga 5 timmar (så länge brukar hon inte ha samma blöja!), men rumpan var hur fin som helst, inte det minsta röd. Så jag tror nog att merinoull kan fungera. Jag tror att den vanliga ullen kliade lite, för bebisen var inte helt nöjd innan hon somnade...

• annananos
    Bubblanh skrev 2015-11-07 19:31:23 följande:

Jag blir lite förvirrad, för på en sida rekommenderas ullinlägg som torrskikt och på en annan avrådes ifrån det...
    Jag testar med merinoull - det ska vara mjukt och inte klia - så får jag se hur det blir, helt enkelt.
    Jag hittade några inlägg i "vanlig" ull, som gjordes till min förra dotter för många år sedan. Testade att lägga i blöjan innan bebisen skulle sova. Hon sov rekordlånga 5 timmar (så länge brukar hon inte ha samma blöja!), men rumpan var hur fin som helst, inte det minsta röd. Så jag tror nog att merinoull kan fungera. Jag tror att den vanliga ullen kliade lite, för bebisen var inte helt nöjd innan hon somnade...

Hej, jag vet inte alls hur tygblöjor fungerar men en tanke som slog mig bara. om du skall tillverka dessa tyg blöjor själv varför inte göra dom i din egen storlek och testa först. det borde ju vara det absolut bästa testet. då vet du ju hur det känns och om de kliar eller ej.
  • Bubblanh

Hahaha! Ja, det förstås   Flört. Fast jag testar kanske runt tex underarmen, där är huden tunn och hårlös...

• annananos
    Bubblanh skrev 2015-11-09 12:02:04 följande:

Hahaha! Ja, det förstås   Flört. Fast jag testar kanske runt tex underarmen, där är huden tunn och hårlös...

Ja jo underarmen är nog bra den med. men egentligen varför inte testa på riktigt. det borde vara bra även för vi som använder vanliga blöjor, att helt enkelt lägga en i trosorna och gå runt med några timmar. på så vis kan man ju prova olika märken och se vilken man själv tycker känns mjukast.  
Svar på tråden Blöjinlägg