• Myran96

Hjälp

Hej!

Jag har ett "bekymmer"

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 4 år. Vi är båda 19 år gamla.

Han studerar i Stockholm och ska göra det i 5 år, och har en lägenhet i Södertälje.

Jag själv bor hemma i linköping och har inget jag sysselsätter mig med, men har nu bestämt mig för att utbilda mig till förskollärare.

Vilket blir i augusti 2016.

Jag har då ett par olika alternativ:

Att bo kvar hemma i linköping och studera på liu, spara mina pengar, här har jag även flera jobbmöjligheter, så att jag kan extrajobba och spara pengar, och inga utgifter.

2. Att söka i Södertälje/Stockholm och ha utgifter på 4000 kronor i månaden och inga inkomster( sålänge jag inte hittar något extrajobb, har sökt jobb där hela sommaren fram till nu.)

Och få bo med min pojkvän.

Men som sagt, endast utgifter och inga sparanden alls i 3,5 år.

3. Söka distansstudier och bo hemma och jobba fram tills jag eventuellt hittar ett extrajobb i Södertälje.

Utbildningen är alltså 3,5 år.

I början av sommaren planerade vi för att jag skulle flytta dit så fort jag fick ett jobb, vi har köpt istorsett alla möbler tillsammans.

Vad skulle ni gjort?

Behöver lite andra människors åsikter och tankar en torsdagskväll som denna.

• Svar på tråden Hjälp
  • Glotter

Ta studielån? Förskollärare är ett bristyrke, så även om det inte är högavlönat så lär du knappast gå arbetslös i framtiden. Det kan vara väl värt ett lån för att komma igång med sitt vuxenliv och slippa bli försörjd av mamma och pappa. Förskollärarutbildningen på Södertörn är toppen och dit är inte långt att pendla från tälje :)

• Glotter

Om problemet är vad du ska göra fram till augusti så kanske du kan göra en sen anmälan till vårterminen och passa på att läsa nåt annat spännande och komma in i studentlivet innan programstudierna startar.

• Amanda84

Hej!

Om man skall tänka med hjärtat här, så är svaret solklart att du skall flytta till din kille i Stockholm, men om man skall tänka med hjärnan så är svaret att du stannar i Linköping. Jag var själv 19 år när jag hoppade på lärarutbildningen och flyttade hemifrån. Att jag flyttade, ångrar jag mer än någonsin idag, 11 år senare. Ekonomiskt blev det helt enkelt för tufft och jag dras nu med ett csn-lån som jag nu hade önskat att jag hade sluppit. Även när jag började jobba så var inkomsterna för små för att kunna få ihop till ett sparande.

Om jag hade bott kvar hemma så hade jag kunnat jobba, spara pengar och sedan ha en buffert som hade hjälpt till för att hitta det boende som jag och min kille ville ha i det skede som vi nu är i livet, med egna barn och när jag nu jobbar inom förskolan.

Att bo i Södertälje och plugga i Stockholm kan också göra det svårt att enkelt kombinera studier på förskollärarprogrammet med timvikariat inom förskolan, eftersom timvikariat ofta kräver att man kan hoppa in med riktigt kort varsel. Att ha lång erfarenhet av förskola innan man börjar jobba som förskollärare kan verkligen hjälpa upp lönen ordentligt när man förhandlar om ingångslönen på det första jobbet man tar - och ingångslönen gör verkligen allt! Det är den som ligger till grund för hur löneutvecklingen ser ut senare.

Distansstudier kan absolut vara ett alternativ, men det krävs stor disciplin för att det skall fungera. Ofta är ju också distansstudierna till förskollärare något längre än om du studerar "som vanligt", men jag vet inte hur det är på din ort.

Det är ju samtidigt inte ovinnerligt långt mellan Linköping och Stockholm så om du bestämmer dig för att läsa utbildningen på Linköpings universitet så kan du ju kombinera det med att träffa din kille på helger och lov.

Svar på tråden Hjälp