• Anonym (Trött)

    bortskämd

    Jag har ett bonusbarn som är extremt bortskämt. Och då menar jag EXTREMT.. Hon har varit ett efterlängtat ivf barn och enda barnet. Hon har alltid fått allt hon velat ha. En hel övervåning som eget rum. Allt matriellt du kan tänka dig och aldrig blivit tillsagt eller nekad. Vid 4 års ålder separerade föräldrarna och där kom jag in i bilden med 3 egna barn. Helt plötsligt blir det förändringar för henne eftersom det är flera i familjen. Mamman fortsätter höja flickan till skyarna och flickan kan verkligen inte förstå vad hänsyn är. Hon slår bakut om pappa kramar mig eller mina barn tex.
    Hur sjutton stävjer man detta på ett bra sätt som barnen klarar av. För övrigt känner jag mig helt matt den veckan hon är hos oss. Det blir många fajter om att allt är orättvist för henne...

  • Svar på tråden bortskämd
  • LusLus

    Prata med hennes pappa om det och kom gemensamt med honom överens om vilka gränser ni behöver sätta upp för att vända på problemet. Det tar tid och får lov att ta tid men med gränser och konsekvenser går det. Tänk också på att det inte är tösens fel över huvud taget. De blir vad vi gör dom till och än är hon så liten att hon inte kan förstå.

  • annananonym
    LusLus skrev 2015-11-06 08:36:04 följande:

    Prata med hennes pappa om det och kom gemensamt med honom överens om vilka gränser ni behöver sätta upp för att vända på problemet. Det tar tid och får lov att ta tid men med gränser och konsekvenser går det. Tänk också på att det inte är tösens fel över huvud taget. De blir vad vi gör dom till och än är hon så liten att hon inte kan förstå.



    Är hon? Jag läste inte vilken ålder flickan har idag?
  • LusLus
    annananonym skrev 2015-11-06 11:06:08 följande:

    Är hon? Jag läste inte vilken ålder flickan har idag?


    Läste 4 år men de var inte åldern idag. Fel av mig. Oavsett har ett bortskämt barn inte skulden till att vara bortskämd. Liten eller stor.
  • Anonym (V)

    Vad har pappan för åsikt i frågan? Försöker han träna dottern i att dela med sig och att inte alltid få som man vill? Eller fortsätter han också skämma bort sin dotter?

  • Anonym (Brain`?)

    4 bast och du tycker hon är bortskämd?! Snarare du som är bortskämd.

    Vill nog inte veta hur kall du va mot dina när dom va i den "fasen"

  • Sandra8978

    Hon är ett barn, hur kan hon vara den som bestämmer?

    Ni berättar så klart hur man beter sig hemma, sedan ser ni till att hon har mer att vinna på att lyda er än att inte lyda er.
    Voala, hon kommer börja lyda er.

    Om din man inte förstår problemet och underminerar processen kommer det så klart aldrig fungera. Då får du välja mellan att leva med detta bortskämda barn eller inte.

  • Sandra8978
    Anonym (Brain`?) skrev 2015-11-06 21:58:24 följande:

    4 bast och du tycker hon är bortskämd?! Snarare du som är bortskämd.


    Att barnet tycker det är jobbigt att pappan kramar andra människor förstår man.

    Hur barnet visar detta är vad som avgör om det är ett helt ok barn, eller ett bortskämt barn.

    TS du har gett oss väldigt lite som visar att ditt biobarn är bortskämt, är verkligen det enda att hen inte gillar när pappan kramar andra?
  • Sandra8978
    Sandra8978 skrev 2015-11-06 22:01:06 följande:
    TS du har gett oss väldigt lite som visar att ditt biobarn är bortskämt, är verkligen det enda att hen inte gillar när pappan kramar andra?
    Att hon har det väl ställt materiellt och var efterlängtad är ju inget som gör någon bortskämd per automatik.

    Jag skulle säga att den största varningsklockan för mig är att din sambo valt att skämma bort barnet. Jag skulle inte vilja ha en partner med den uppfostringssynen.
  • Sandra8978
    LusLus skrev 2015-11-06 11:12:20 följande:
    Oavsett har ett bortskämt barn inte skulden till att vara bortskämd. Liten eller stor.
    Det finns alltid sopiga föräldrar bakom varje bortskämt barn, så är det.

    Samtidigt är det viktigt att man lär sig att sina handlingar har konsekvenser som man måste stå för, även när man är 4 år.
  • Anonym (Bortskämt?)
    Anonym (Brain`?) skrev 2015-11-06 21:58:24 följande:

    4 bast och du tycker hon är bortskämd?! Snarare du som är bortskämd.

    Vill nog inte veta hur kall du va mot dina när dom va i den "fasen"


    Är hon bortskämd för hon vill ha sin egen pappas uppmärksamhet? Hon är ju bara ett barn? 
Svar på tråden bortskämd