• Anonym (hemiplegi)

Kan man upptäcka hemiplegi/hemipares i vuxen ålder?

Har lite funderingar som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med..
    Har symptom som jag inte direkt lider av och som jag alltid haft. Läste lite om hemiplegi för ett tag sedan och börjar undra om det kan vara en mkt lindrig variant av detta.

Det som jag bakåt i tiden tyckt varit konstigt är att jag inte kan gå i flipflops/birkenstock alltså skor som inte sitter riktigt på foten. Vänster fot spänner sig och försöker jag slappna av i den så går jag jättekonstigt och det finns risk att skon flyger av. Det är som att jag måste anstränga mig för att den ska sitta kvar på foten. Märker över lag att jag spänner vänster fot mer, märks mer under promenader än när jag springer. När jag promenerar svänger vänster arm inte på samma sätt som höger. Den är mer spänd och lite mer ut från kroppen. Måste anstränga mig för att den ska pendla på samma sätt som höger. Var ute och gick igår och hade idag lite småvärk i arm och axel. Löpning är lättare så jag kan hålla armarna mer böjda uppåt. Dock är vänster hand mer spänd och knuten än höger när jag springer. Får lättare kramp i vänster fot. Hade känningar igår efter en 40 min promenad samt idag efter lite cykling och löpning. N ågot mer fumlig finmotorik i vänster hand. Sämre rörlighet i vänster ankel vid foten, när jag liksom roterar fötterna går det långsammare på vänster sida samt att själva foten darrar till lite. Knakar även när jag gör detta.

Inga speciella balanssvårigheter eller någon skillnad i storlek på arm och ben på vänster och höger sida. Detta är alltså inga stora symptom och jag tror inte någon ser det (förutom om jag går i flipflops typ) men jag är ändå lite nyfiken på vad det kan vara.

Är född i vecka 35 med akutsnitt då moderkakan höll på att lossna samt att jag låg i säte. Tror jag hade bra Apgar när jag kom ut.

Är mina krämpor normala eller vad kan det vara?

• Svar på tråden Kan man upptäcka hemiplegi/hemipares i vuxen ålder?
  • Anonym (javisst.)

Visst kan du ha en lindrig form av hemiplegi. Prata med dina föräldrar om de märkt något avvikande i din motoriska utveckling som barn. Titta på gamla kort om du knutit vänsterhanden mer än höger, krypit/hasat snett eller andra liknande avvikelser. 

Det går nästan alltid att se en hjärnskada med en MR så det går absolut att få reda på om det är det eller inte.

• Anonym (Kalle)

Hej,
    Har du känt att det varit så alltid eller är det ngt du märkt av på senare dagar? Vad jobbar du med och har du märkt av koncentrationssvårigheter? 

• Anonym (hemiplegi)
    Anonym (Kalle) skrev 2015-11-25 12:34:35 följande:
    Hej,
    Har du känt att det varit så alltid eller är det ngt du märkt av på senare dagar? Vad jobbar du med och har du märkt av koncentrationssvårigheter? 
    Nej det har nog alltid varit så men först på senare tid som jag tänkt på att det kan vara något som kanske inte är helt normalt. Jag har vissa koncentrationssvårigheter och det är väl mest det jag verkligen är intresserad av som jag känner att jag kan koncentrera mig på seriöst. Vet inte om det alltid varit så. Är högutbildad.
Svar på tråden Kan man upptäcka hemiplegi/hemipares i vuxen ålder?