• Josefin.elisabet

Cerklage v. 21+

Ligger inlagd på sjukhus pga att livmodertappen är kort (ca 2 cm) och lite mjuk och imorn ska jag opereras och få cerklage.

Jag har tagit bort cellförändringar på livmodertappen för ca ett år sen så den var kort redan från början men nu har den alltså blivit kortare.

Jag är jätterädd för vad som kommer att hända och om bebisen kommer att klara sig. Jag är i v. 21+2 nu.

Nån mer som fått cerklage sent? Hur har det gått?

• Svar på tråden Cerklage v. 21+
  • Stiffin

Hej! 

Jag har inte fått cerklage men jag är sjukskriven 100% pga förkortad livmodertapp. Den var 50 millimeter vecka 22 och vecka 24 var den nere på 25 millimeter och jag hade börjat öppna mig inifrån (funnelering). Kollades vecka 25 och då hade den börjat sluta sig lite. Tidigare i veckan var den nere på 21 millimeter men det var varken prat om cerklage eller inläggning. Hon sa bara att om den blir hemskt mycket kortare så läggs jag in. Är i 27+5 nu.

• Miiiimi

Hej! Var inte orolig, jag har haft Cerclage med alla mina tre barn, och det har gått jättebra! Lyft inte tungt bara och se till att inte bli hård i magen så att du skulle behöva trycka på toan! De vet vad de gör när de sätter i Cerclage och vila i det..kram och lycka till

• Josefin.elisabet

Tack för svaren :)

Har gjort operationen nu för nån timme sen , läkarna sa att allt gick bra. Jag har väldigt ont i magen bara som mensvärk fast värre men läkaren sa att det är normalt. Tror att jag ska få veta mer imorn om vad man får o inte får göra efter .

Nån som vet hur mkt man måste vila?

• Anonym (syrran)

Min syster fick cerklage ungefär vid den tidpunkten. Hennes livmodertapp var kortare än din, bara någon millimeter. Hon fick veta att det var sängläge som gällde resten av graviditeten, men efter 1-2 månader hade tappen återhämtat sig bra, så då kunde hon vara uppe igen. Mot slutet sa läkaren typ bara "tja, du behöver ju inte hjälpa folk att flytta eller åka puckelpist, men annars kan du nog göra som du brukar". 

• Miiiimi

Ja de vet att ge bra råd! Samla på dig frågor efter hur din vardag ser ut, trappor, lyft osv och hör vad de svarar! Kram igen, vad skönt att cerclaget är i nu, försök vila ??

• Josefin.elisabet

Tack för svaren :)

Idag kollade läkaren med vul så att det sitter där det ska och allt såg bra ut . Fast jag har fortfarande lite ont i magen men alvedon o värmekudde hjälper ganska bra och jag blöder lite men inte lika mkt som igår.

Läkaren sa att jag ska vara uppe och gå idag så att allt blod kommer ut.

Hann inte fråga så mkt men hon sa att jag kan gå som vanligt sen när jag kommer hem typ gå o handla och så. Jag har en dotter som är 9 år som bor hos mig på vardagarna o hos sin pappa på helgerna och jag brukar gå med henne till skolan o hämta henne där, och det sa läkaren är okej. Hoppas att det stämmer, ska fråga mer imorgon på ronden.

Blir väldigt svårt om de skulle säga att jag ska vara sängliggande eftersom jag inte är tillsammans med pappan till det här barnet heller längre så jag bor ensam med min dotter när hon är hos mig :/

Fast får väl försöka vila så mkt det går.. Jag ska nog fortsätta vara sjukskriven från jobbet iaf , jobbar på en nattklubb med mkt spring o tunga lyft och så blir svårt att jobba där.

Jag har iallafall bara en halv trappa upp till min lägenhet så det är ju bra :)

Svar på tråden Cerklage v. 21+