• Ayran

    Fullgod hörsel trots kugg på första hörseltestet?

    Min 4 veckor gamla son klarade ej hörseltestet på ena örat idag. De testade först med en standardapparat och sen med elektroder på samtidigt. Fått tid igen om drygt 3 veckor. Är fruktansvärt nervös. Kommentera gärna vilket år era barn testades, vilka metoder som användes, hur gamla de var mm.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fullgod hörsel trots kugg på första hörseltestet?
  • Ayran
    nnnnnnnn skrev 2015-11-06 17:57:01 följande:

    2013, det var en vaxpropp i vägen första gången. Har helt normal hörsel.


    Testade de med elektroder på huvudet?
  • MoLsMamma
    Ayran skrev 2015-11-06 17:52:59 följande:

    Min 4 veckor gamla son klarade ej hörseltestet på ena örat idag. De testade först med en standardapparat och sen med elektroder på samtidigt. Fått tid igen om drygt 3 veckor. Är fruktansvärt nervös. Kommentera gärna vilket år era barn testades, vilka metoder som användes, hur gamla de var mm.


    Gör dom inte hörseltest som standard redan på BB? Eller varför gjorde ni ett nu?
  • Ayran

    Nej , trodde jag med då de gjorde så med min förstfödda, frågade t.o.m på bb men de sa att man får invänta kallelse.

  • Ayran

    Jag hoppas fler svarar och röstar, vill gärna få en uppfattning om hur vanligt det är att man får göra om testet och hur ofta det visar sig faktiskt handla om en hörselskada. 3 veckor känns som en evighet att vänta. Det är nästan lika länge som mitt barn levt. Vill veta vad jag ska förbereda mig på...

  • MimmiGbg

    Jag pluggade till audionom i två år innan jag bytte spår senare.

    Testet som görs på bebisar kallas OAE, ottoakustiska emissioner. Det är inte så ovanligt att man inte får svar på båda sidor. Ofta kan bebisen vara kinkig, ha en vaxpropp eller bara att det är svårt att placera proben för testen. Testet med elektroder kallas hjärnstamsaudiometri och kollar att banorna upp till audicortex fungerar som dom ska. Båda testerna kompletterar varandra bra eftersom OAE kräver att ytter- och mellanörat är friskt. Sistnämnda fastställer om innerörat och vidare upp, fungerar.

    Du ska nog se att det inte är någon fara. Om testet gick bra på ena sidan så är det säkert bra även på andra sidan, även om det såklart förekommer ensidig hörselnedsättning också. Det är positivt att dom tagit det på så sort allvar. Ju tidigare man fastställer en hörselnedsättning, desto bättre.

  • Ayran

    De gjorde båda dessa tester, två gånger på vänsterörat utan godkänt resultat (höger örat gick bra meddetsamma.) Vilket talar emot att det är förkylning eller annat som stör? - för då borde väl ändå hjärnstamsaudometrin gett "utslag"?

    Han sov/ammade under tiden och var helt lugn.

  • MimmiGbg
    Ayran skrev 2015-11-06 22:23:44 följande:

    De gjorde båda dessa tester, två gånger på vänsterörat utan godkänt resultat (höger örat gick bra meddetsamma.) Vilket talar emot att det är förkylning eller annat som stör? - för då borde väl ändå hjärnstamsaudometrin gett "utslag"?

    Han sov/ammade under tiden och var helt lugn.


    Om hjärnstamsaudiometrin blev godkänd så talar det för att problematiken troligt sitter i mellan- eller ytteröra. Det kan finnas många anledningar till det, t.ex vätska bakom trumhinnan eller en hörselgång som är så tight att ljudet inte nåt fram till trumhinnan. Det är inte helt ovanligt bland mjuka bebisar.

    Men visst kan det vara en hörselnedsättning. I så fall kan du nog känna dig relativt lugn. Skulle hörselskadan sitta i innerörat är problematiken oftast mycket mer komplex än då i mellan- eller ytteröra. Är hörseln påverkad och man inte får provat ut hörapparater eller andra hjälpmedel tidigt, så kan talutvecklingen skjutas och i värsta fall påverkas.

    En del människor med stor hörselproblematik lär sig tex aldrig säga bokstaven s ordentligt och talet kan upplevas nasalt. Allt för att de allra finaste frekvenserna (som s och f) inte uppfattas i deras höromfång. Då pratar vi å andra sidan om en sensorisk hörselnedsättning (hörselnedsättning i innerörat) och inte mellan- eller ytteröra (konduktiv hörselnedsättning).

    Det ska dock inte hända er son om han hör bra med ena örat Det tar honom långt!

    Berätta gärna sedan hur det gått!
  • Ayran

    Tack för att du delar med dig av din kunskap! Jag tror dock jag var otydlig. Min slutsats var att hjärnstamsaudometrin inte blev godkänd, eftersom vi måste komma tillbaka. Ja, jag har suttit här och själv försökt dra slutsatser eftersom jag upplevde att sköterskan snålade med informationen. En klapp på axeln och ord som "det är oavsett samma barn" var vad jag fick när jag satt där

    och grät -när allt jag ville veta var vad som kunde utläsas av testerna och hur prognosen såg ut.

    Min ångest över detta beror delvis på att min syster är funktionshindrad och att jag själv jobbat med just hörselskadade barn. I min värld vore det ett under att föda två friska barn. Inte för att jag bär på anlag (det gör jag alltså inte) utan för att funktionshinder är så vanligt runt mig. Omgivningen har under graviditeten försökt stilla min oro genom att påtala den låga sannolikheten för att drabbas av något. Och nu känns det bara som att alla mina farhågor är på väg att besannas...

  • MimmiGbg

    Oh kära vän.. :( Jag ska inte sticka in med att det snart blir bättre. Det är både osympatiskt och kontraproduktivt. Jag är himla ledsen att du upplever detta så tungt.

    Jag har i motsats till din erfarenhet inte jobbat med funktionshindrade människor och känner mig lite oerfaren att ens prata om det.

    Jag hoppas att du kan finna lite ro i sin om tid med det faktum att hörseln är nedsatt på sonens ena sida. Jag hade en kursare då som föddes med EN öronsnäcka. Alltså heldöv på ena sidan, men eftersom andra sidans hörsel vår fullgod påverkades hennes livssituation väldigt lite. Beroende på vilken nedsättning han har kan han ju ev dessutom få hjälp. Med dagens teknik - god hjälp. Fast jag förstår att den trösten är klen när det känns som din oro "besannats".

    Håll ut. Ta hand om er!

  • Ayran

    Tack. Verkligen, din medmänsklighet och omtanke rör mig. Att glädjas åt människors godhet är fin distraktion i oron. (Jag uppdaterar efter återbesöket.)

  • Ayran

    Han klarade inte testet idag heller och vi är

    nu remitterade till hörselvården. På BVC kunde han inte följa föremål m blicken, vi får ingen ögonkontakt och han ler inte. 7 veckor gammal. Oron tär alltmer mer på mig. Jag är så ledsen!

  • MoLsMamma
    Ayran skrev 2015-11-25 20:49:44 följande:

    Han klarade inte testet idag heller och vi är

    nu remitterade till hörselvården. På BVC kunde han inte följa föremål m blicken, vi får ingen ögonkontakt och han ler inte. 7 veckor gammal. Oron tär alltmer mer på mig. Jag är så ledsen!


    Usch lider med dig! Hade de nån aning om vad det kan vara?
  • Ayran
    MoLsMamma skrev 2015-11-25 22:12:34 följande:

    Usch lider med dig! Hade de nån aning om vad det kan vara?


    Inte som de uttalade. De tiger. Lämnar mig åt mina fantasier. :(
  • Anonym (-)

    Inga elektroder på huvudet. Fy vad läskigt. Hade jag aldrig gått med på.

  • MimmiGbg
    Anonym (-) skrev 2015-11-29 13:16:30 följande:

    Inga elektroder på huvudet. Fy vad läskigt. Hade jag aldrig gått med på.


    Elektroderna tillför ingenting på barnet. Det är som små, små sensorer. Helt ofarligt. 
    Ayran skrev 2015-11-25 20:49:44 följande:

    Han klarade inte testet idag heller och vi är

    nu remitterade till hörselvården. På BVC kunde han inte följa föremål m blicken, vi får ingen ögonkontakt och han ler inte. 7 veckor gammal. Oron tär alltmer mer på mig. Jag är så ledsen!



    Oh. Jag är mållös... Vad otroligt sorgligt allt detta är. Jag är ledsen med dig. Så här hade man väl såklart inte ställt in sig på sin första tid som spädbarnsmamma. Det är tydligen inte ovanligt att synen har en påverkan när man har en hörselskada. Pratade audiologen/läkaren med er om eventuella diagnoser eller hur man tänker testa sig fram för att differentialdiagnostisera?

    Håll ut och ta hand om dig!! Hjärta
Svar på tråden Fullgod hörsel trots kugg på första hörseltestet?