• Lindis77

Hur ofta fikar ni med era barn?

Ja som rubriken lyder, hur ofta fikar ni (med kakor & bullar) tillsammans med era barn? Vi fikar ganska sällan med våra äldsta (4 & 5 år), dels för vi vill hålla nere"rekommendationerna om sockerintag" men även att våra barn alltid varit lite "stabbiga" och matglada överlag.

Men när dom väl får fika, typ hemma när vi har främmande eller vi är bortbjudna blir dom som små huliganer och går verkligen loss på utbudet på kakfatet så att säga. Inte alltid så roligt och ofta skäms jag över deras betéende.

Min svärmor ifrågasätter att vi fikar så sällan och tycker att en bulle och några glas saft om dagen inte spelar någon roll. Barnens kusin i samma ålder fikar minsann varje dag. Men då är kusinen liten för sin ålder och på gränsen till undernärd.

Hur funkar det för era barn som inte erbjuds fika dagligen?

• Svar på tråden Hur ofta fikar ni med era barn?
  • Tokfrans

Burkar vara rätt strikt med de, samt på dagis har dom "piggt barn" som hälso-program.
    Men vid speciella tillfällen, födelsedagar etc eller när farmor passar han (typiskt farmor som alltid bakar, bara hon som kommer undan med de)

• Rani

Kanske en gång i veckan. Men det beror på att jag är föräldraledig och roar mig med att baka. Tidigare har det blivit bara nr vi haft besök eller gjort en utflykt på helgen.

Om man inte är ledig på vardagarna förstår jag inte när man skulle honna fika. När man jobbar är det ju bara middag och eventuellt kvällsfika (alltså mer som frukostmat) man hinner med. Ingen gofika.

På sommaren när vi är lediga hela familjen fikas det dock nästan varje dag.

• Drottningen70

När vi känner för det. Brukar väl bli en gång i veckan. Är det senester eller ledigt kanske två ggr om dan. Han är rätt ointresserad av sötsaker och fika. Tror rent generellt på att kraftiga restriktioner och tabun kring vissa livsmedel gör att man kan skapa en besinningslöshet de gånger det väl kommer på bordet. Men jag tror också att man föds mer eller mindre benägen till sockerfrossande eller överätning och att man därför behöver anpassa förhållningssättet till individen. Här hemma kan vi i princip ha fri tillgång till sötsaker utan att det är ett problem.

• Grävling 75

Vi fikar 1-2 ggr/vecka. Oavsett hur ofta man fikar kan man ju ha regler kring hur mycket man får ta. Vi har regeln max en bulle och en kaka (normalstorlek) och den regeln är inte förhandlingsbar. Funkar för oss!

• Lindis77

Jag är också föräldraledig Glad

Men är det bara mina barn som milt sagt slåss om kakorna?  Vi förklarar naturligtvis att man väntar på att bli bjuden och att det är en kaka av varje sort som gäller. Men ändå samma visa varje gång.

• Natulcien

Vi fikar sällan. Är inga "fikamänniskor" direkt. Men det kan väl bli nån gång varannan eller var tredje vecka, kanske. Men sonen går inte "loss" för det utan brukar nöja sig med nån kaka eller bulle.
    Jag tror inte på att man blir desperat bara för att man begränsas. Jag växte upp på 70-talet och det var väldigt strikt med godis och sötsaker, och det lever kvar i mig. Jag tar nån godisbit eller kaka och sen är det bra. Det desperata har nog mer med personlighet att göra i så fall.

• Mooomin

Ojoj, den där frågan ska du inte ställa här på fl om du inte vill bli halshuggen och bränd på bål! ;D Läste du inte tråden med stackaren som undrade om det var ok att ge "Yoggi" till sitt barn?! :D

Fika varje dag låter lite mycket tycker jag personligen. Dels klarar jag själv inte av det utan att det blir för mycket av det goda, så att säga. "Fika" skulle jag nog bara göra när vi får främmande eller är bortbjudna, och då med något kontrollerat intag. Brukar se vissa barn gå loss (fast de får fika ofta) och det stör jag mig lite på och kommer inte låta mitt barn göra så. (Han är liten än) Dels för att de inte ska få i sig hur mycket som helst och dels för bordsskicket. Men inte vet jag om det är rätt, jag kan vara rätt "gammeldags".. :D

• Rani
    Lindis77 skrev 2015-11-06 23:52:52 följande:

Jag är också föräldraledig

Men är det bara mina barn som milt sagt slåss om kakorna?  Vi förklarar naturligtvis att man väntar på att bli bjuden och att det är en kaka av varje sort som gäller. Men ändå samma visa varje gång.

Min treåring kan äta hur mycket som helst om vi inte sätter stopp. Hon stoppar dessutom in alldeles för mycket i munnen samtidigt så hon ser ut som en liten hamster. Så vi måste portionera när hon får fika eller godis. Har också slutat ha juice hemma för det blir sådant tjat om att hon vill ha juice hela tiden. Nu erbjuds mjölk och vatten. Tror det är ett personlighetsdrag helt enkelt. Tvivlar på att det har så mycket med vår uppfostran att göra då vi varken är strikta eller väldigt tillåtande när det gäller sötsaker.
  • Frontline

Ja du vi gör det i stort sett aldrig och det är inte pga av rekommendationer utan vi är sällan borta eller får gäster samt att vi själva inte dricker kaffe eller tar en fika..

Barnen får nog i sig socker ändå..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ego Lovers

Nån gång i månaden. Men när jag var liten hade vi elva kaffe med kaffe, saft, bulle och kaka.

Svar på tråden Hur ofta fikar ni med era barn?