• Santine

Arabiska flicknamn!

Jag och min man väntar syskon, våra barn har ett namn som inte e arabiskt och ett mellannamn som e arabiskt.
    Nu har jag svårt att hitta ett fint arabiskt namn till ännu en dotter, storasystern fick namnet Farah.
    Vill inte ha ett namn som låter som ett svenskt namn/begrepp. Mvh

• Svar på tråden Arabiska flicknamn!
  • M A F H H

Donya
    Noor
    Manar
    Melek (kanske bättre med stavningen Malak i Sverige)

Jag tycker att namnet Medina är fint men ingen verkar tycka likadant haha..

Sedan finns det en del namn jag tycker är fina som däremot har en muslimsk klang (som inte är ovanligt bland arabiska namn), men vet inte om ni vill ha det?
    Namnen är Fatima, Maryam, Zaynab, Ayat och Banin bland annat. 

Ett tips är att inte välja ett namn som slutar på H ifall det ska uttalas, i vissa fall blir det ett helt annat ord utan bokstaven. Farah är jättefint men ingen som har svenska som modersmål kommer uttala namnet rätt, utan uttala det Fara vilket betyder mus på arabiska. Kanske inte så viktigt men ja. 

• Micho85

Amira, Amina, Jamila, Jasmina, Jasmin, Maryam, Zahra, Rim, Nour, Nora, Lina, Dounia, Hayat!

Lycka till!!

• Santine
    M A F H H skrev 2015-11-08 16:57:09 följande:

Donya

Noor

Manar

Melek (kanske bättre med stavningen Malak i Sverige)

Jag tycker att namnet Medina är fint men ingen verkar tycka likadant haha..

Sedan finns det en del namn jag tycker är fina som däremot har en muslimsk klang (som inte är ovanligt bland arabiska namn), men vet inte om ni vill ha det?

Namnen är Fatima, Maryam, Zaynab, Ayat och Banin bland annat. 

Ett tips är att inte välja ett namn som slutar på H ifall det ska uttalas, i vissa fall blir det ett helt annat ord utan bokstaven. Farah är jättefint men ingen som har svenska som modersmål kommer uttala namnet rätt, utan uttala det Fara vilket betyder mus på arabiska. Kanske inte så viktigt men ja. 

Jag vet när vi berättade att dottern skulle heta Farah så sa alla svenskar Fara hahaha.. Låter både dumt och fult, men samtidigt varför ska ett par svenskar dra ner det namnet när det e så vackert :) dem kunde inte uttala mitt namn heller men dem som faktiskt lärde känna mig och älskar mig lärde sig uttala mitt namn med ;)
  • Santine
    Micho85 skrev 2015-11-08 17:03:25 följande:

Amira, Amina, Jamila, Jasmina, Jasmin, Maryam, Zahra, Rim, Nour, Nora, Lina, Dounia, Hayat!

Lycka till!!

Tack, gillar många av namnen, får hoppas att jag kan övertyga min man med!
  • Santine
    Bananen123 skrev 2015-11-08 16:31:12 följande:

Ranim?

Tack! Men min man gillade inte namnet!
  • Santine
    Elyssa81 skrev 2015-11-08 16:33:09 följande:

Nour

Tack men min man tycker inte om det namnet :(
  • Bananen123

Ayla
    Fatima
    Jasmine
    Jasmina
    Kamilla
    Kiara
    Leyla
    Malak
    Maryam
    Nora
    Rania
    Sara
    Sumaya
    Yara
    Lina

• Moneal

Min dotter heter Neila fick höra att det tydligen var ett arabiskt namn men att det då uttalades Nila, men om det stämmer vet jag ej, fint är det dock :)

• Maria Nabard

Jag älskar namnet Elmira. Om jag hade fått en dotter till skulle hon heta det men nu blev det en kille istället.

• Santine
    Bananen123 skrev 2015-11-08 18:35:15 följande:

Ayla

Fatima

Jasmine

Jasmina

Kamilla

Kiara

Leyla

Malak

Maryam

Nora