• Anonym (Kaffedraken)

    Min son mår illa på förmiddagar!!

    Hej!

    Jag hoppas någon kan hjälpa mig få klarhet i något jag undrat över ett tag och som oroar mig en aning.

    Min son på nyss fyllda 6 år, vaknar ibland och mår illa. Det hela brukar sluta med att han kräks och blir bra igen runt lunch.

    Senast fick vi åka till Akuten eftersom han dagen innan ramlat i hockeyn och slagit i huvudet. Inget visade dock på hjärnskakning.

    Detta sker med några få veckors intervaller. Vi ser inga mönster - Att han äter eller gör något speciellt dagen innan eller på morgonen. Han har alltid svårt för att äta frukost på morgonen men annars äter han riktigt bra.

    Han äter en sund och välbalanserad kost.

    Vi har anmärka om detta för läkare vid två tillfällen varpå de gjort anteckning om detta. Mer har de inte gjort.

    Min son beskriver det som att han blir "varm i magen" och innan han ska kräkas så säger han att han mår illa.

    Jag vill mest försäkra mig om att detta inte är symptom på något underliggande som man inte undersökt. SNÄLLA!! Finns det någon som har en aning om vad detta kan bero på???!!

    Vår son är annars ett (peppar peppar) extremt friskt barn. Jag minns inte när han var förkyld senast. Han var nog hemma pga förkylning senast när han var runt 2 år gammal.

    Tack snälla ni för svar!!

  • Svar på tråden Min son mår illa på förmiddagar!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Epilepsi? Abdominal sådan.

    Eller "bara" tom mage/lågt blodsocker. Eftersom det händer på morgonen. Testa att ge honom smoothies när han vaknar.


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Aniiee skrev 2015-11-08 20:45:45 följande:

    Epilepsi? Abdominal sådan.

    Eller "bara" tom mage/lågt blodsocker. Eftersom det händer på morgonen. Testa att ge honom smoothies när han vaknar.


    Han får knappt i sig någonting på morgonen. Är han redan "varm" i magen och jag ger honom ngt så brukar han kräkas då. :( Abdominal Epilepsi har jag inte hört talas om???
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min dotter har under flera år haft något liknande, hon vaknar tidigt men är jätteslö och trött. Ligger och slumrar och nästan somnar och sen kräks hon och blir pigg igen långt före lunch. Hon började säga att "det dunkar" och att "det känns konstigt" och så precis innan hon kräks talar hon om det.

    Vi funderade länge på vad det kunde vara, försökte hitta samband med vad hon ätit dagen innan osv. Sen sökte vi läkare på VåC för det och fick nästan skäll för att vi väntat. Vidare till barnmottagningen där en kardiolog gav henne diagnosen tachycardiska episoder (hjärtrusningar). Nu medicineras hon och de har minskat väsentligt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Barnhjärta skrev 2015-11-08 22:15:23 följande:

    Min dotter har under flera år haft något liknande, hon vaknar tidigt men är jätteslö och trött. Ligger och slumrar och nästan somnar och sen kräks hon och blir pigg igen långt före lunch. Hon började säga att "det dunkar" och att "det känns konstigt" och så precis innan hon kräks talar hon om det.

    Vi funderade länge på vad det kunde vara, försökte hitta samband med vad hon ätit dagen innan osv. Sen sökte vi läkare på VåC för det och fick nästan skäll för att vi väntat. Vidare till barnmottagningen där en kardiolog gav henne diagnosen tachycardiska episoder (hjärtrusningar). Nu medicineras hon och de har minskat väsentligt.


    Oj! Hm.. Vår son har iofs aldrig klagat på att det "dunkar" men barn använder ju olika sätt att förklara saker som kanske är svåra att förklara.

    Hjärtrusningar, vad innebär det?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ingen mer som har erfarenhet av detta eller som av olika anledningar känner igen symptomen? <3

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min dotter på 15 år hade lite så när hon var liten.
    Vid 6 års ålder fick hon sitt första epilepsianfall. Hon är nu friskförklarad sen några år tillbaka (typen hon hade växer bort).

    Jag har ingen aning om illamåendet hon hade hängde ihop med hennes epilepsi men den upphörde när hon börjat ta medicin.

  • Anonym (Kaffedraken)
    LaLola skrev 2015-11-09 18:11:14 följande:

    Min dotter på 15 år hade lite så när hon var liten.

    Vid 6 års ålder fick hon sitt första epilepsianfall. Hon är nu friskförklarad sen några år tillbaka (typen hon hade växer bort).

    Jag har ingen aning om illamåendet hon hade hängde ihop med hennes epilepsi men den upphörde när hon börjat ta medicin.


    Oj! Ännu en som föreslår Epilepsi! Hade hon anfall under tiden hon hade illamåendeperioder? Vår son har aldrig haft någon form av anfall. Men de kanske inte förekom när hon hade perioder av illamående?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Så det kan vara Epilepsi och Magmigrän. Något annat förslag på vad det kan vara? Känns ibland som om man måste vara amatör-doktor i Sverige idag för att få en diagnos på sådant vården inte hinner prioritera. :(

Svar på tråden Min son mår illa på förmiddagar!!