• Akua

Alltid hes,kraxig och hostig efter träning -varför? Astma eller något annat?

Är det ansträngningsastma eller vad är det?

Nästan alltid när jag tränat så pulsen varit väldigt hög, typ intervaller, så blir jag hes, kraxig och hostig. Någon som vet varför?

Jag blir slemmig i halsen, något hes och hostan låter som att jag är "lungsjuk".

Det försvinner efter några timmar.

Vad beror det på?

Har bricanyl som jag provar, men vet inte om det hjälper eller inte.( Det försvinner iaf inte när jag tar en puff, men det kanske skulle vara värre/sitta i längre om jag inte tog.) Fick bricanyl utskrivet vid en kraftig förkylning för några år sedan, alltså inte pga astma. Har aldrig fått diagnos astma och heller aldrig andnöd.

• Svar på tråden Alltid hes,kraxig och hostig efter träning -varför? Astma eller något annat?
  • Aniiee

Låter som så.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Akua
    Aniiee skrev 2015-11-08 20:49:28 följande:

Låter som så.

Kan astma alltså ge heshet? För jag blir hes, rösten blir lägre och lite väska, låter som att jag blivit förkyld.
  • MissLolli

Det finns nån annan sjukdom, vet inte vad den heter men min kompis på högstadiet hade den.
    Den yttrar sig likadant som ansträngningsastma men bricanyl hjälper inte för det är inte inflammation i luftrören utan det är stämbanden som är problemet. Vet inte om du har samma, men det är ett förslag.

• Aniiee
    Akua skrev 2015-11-08 20:53:11 följande:
    Kan astma alltså ge heshet? För jag blir hes, rösten blir lägre och lite väska, låter som att jag blivit förkyld.
    Jag blir alltid tokhes under/efter astmaanfall. Men som MissLolli säger, så kan det ju sätta sig på bara stämbanden också. 
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Akua
    MissLolli skrev 2015-11-08 21:24:40 följande:

Det finns nån annan sjukdom, vet inte vad den heter men min kompis på högstadiet hade den.

Den yttrar sig likadant som ansträngningsastma men bricanyl hjälper inte för det är inte inflammation i luftrören utan det är stämbanden som är problemet. Vet inte om du har samma, men det är ett förslag.

Hmm...låter intressant. Tro vad det heter bara... Kommer du på det så hojta gärna!!!! :)
  • Akua
    Aniiee skrev 2015-11-08 21:38:51 följande:

Jag blir alltid tokhes under/efter astmaanfall. Men som MissLolli säger, så kan det ju sätta sig på bara stämbanden också. 

Kan astma enbart sätta sig på stämbanden eller hur menar du?

Men jag får ju också hosta och måste harkla mig hela tiden pga slem. Och egentligen tycker jag inte att brickanylen hjälper... Vill inte ta flera puffar heller då jag blir så skakig om jag tar mer än två.
Svar på tråden Alltid hes,kraxig och hostig efter träning -varför? Astma eller något annat?