• Ewald01

Äter du D-vitamin tillskott?

Vad jag nu läste blir det allt vanligare med D-vitaminbrist hos svenskar. Mer D-Vitamin skulle göra folket friskare, piggare, gladare och smalare.

Läs hela artikeln!

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#tillskott

Äter ni D-vitamin tillskott?

Men jag läste att D-Vitamin finns naturligt fet fisk som lax, sill och makrill samt i ägg och kött. 

... och med den mängden lax och makrill som jag äter brukar i alla fall jag klara mig utan tillskott

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du D-vitamin tillskott?
  • Vattenlilija

Jag äter tillskott.

Om alla fick i sig tillräckligt med d-vitamin genom fisk så skulle vi tömma haven helt. Det håller helt enkelt inte.

• Blomma087

Vi äter tillskott, 2500 IE per dag :)

• Dr Nail

Jag tar d-vitamindroppar, för att läkaren sa att jag har "katastrofal" d-vitaminbrist. Billiga är de inte, dessa droppar...

• Ewald01

Idag har det blivit vanligare med tillsatt D-Vitamin i mjölkprodukter och margarin.

Men om man nu äter en massa fisk (lax, makrill) behövs det ju Inga tillskottsprodukter, eller?

Sen har man ju t.ex. kommit fram till att t.ex. Omega-3 kapslar ofta inte har denna inverkan på kroppen som man tror ....

Hur vet ni om ni har D-vitamn brist?

• Ewald01
    Vattenlilija skrev 2015-11-08 21:20:29 följande:

Jag äter tillskott.

Om alla fick i sig tillräckligt med d-vitamin genom fisk så skulle vi tömma haven helt. Det håller helt enkelt inte.

Hmm ... okej.

...inte alla verkar regelbunden äta flera bitar lax till lunchen  ...
  • blomman 2

Yes! Äter D-vitamin holistisc 5000 mg. Tar årliga prover på mineraler och vitaminer och i våras hade jag brist i D-vitamin. Beställde just en burk!

• hejnina

Jag äter 7500 IE om dagen sen nån gång september typ. Innan jag började med det (för ett par år sedan alltså) hamnade jag i djupa depressioner om vintrarna, nu upplever jag ingen depression utan bara kortare dippar. Om det är placebo så är det, jag bryr mig icke. Det kan vara d-vitaminerna så jag håller fast i dom! Lax äter jag också, men inte i den utsträckningen direkt.

• Vattenlilija
    Ewald01 skrev 2015-11-08 21:37:23 följande:
    Hmm ... okej.

...inte alla verkar regelbunden äta flera bitar lax till lunchen  smile2.gif ...
    Men äter man (som du skrev i en annan tråd) 5 bitar lax så motsvarar det ca 1360 kcal och det är alldeles för mycket för dom allra flesta.

Mina tabletter innehåller ungefär 2,5 gånger så mkt som i en portion lax och som jag sa, skulle alla börja äta så mkt fisk varje  dag så att det täckte upp behovet så skulle vi tömma haven. Däremot så är det så klart väldigt bra att äta fisk, men i måttliga mängder.
    Dom flesta vitaminer är onödiga, men just d-vitamin ÄR svår att få i sig här under hösten/vintern när vi inte kan få något från solen.
  • Let it Rain

Ja, men läkaren rådde mig att sluta äta dem
    eftersom jag låg på 210 nmol/L när jag mätte det senast.

• Pentra

Med tanke på att man behöver minst 100 mikrogram D-vitamin dagligen, de dagar som man inte är i solen, så äter jag tillskott. ... Mvh, Pentra

Svar på tråden Äter du D-vitamin tillskott?