• Anonym (aspiemamma)

Jag har boendestöd och barn, fråga mig vad ni vill

Jag läste i en annan tråd, där de kom in på att om man har boendestöd så borde man få barnen LVUade automatiskt. Jag har boendestöd, två barn, 7 och 10 år gamla och aspergers syndrom, och ingen har någonsin funderat på att ta mina barn ifrån mig. Fråga gärna om ni vill veta något.

• Svar på tråden Jag har boendestöd och barn, fråga mig vad ni vill
  • Anonym (?)

Varför är Sveriges flagga gul och blå?

• Anonym (Fia)

boendestöd?Vad innebär det?

• Anonym (aspiemamma)
    Anonym (?) skrev 2015-11-08 23:00:32 följande:

Varför är Sveriges flagga gul och blå?

För att det var färgerna i Folkungaättens vapen när de gjorde sin motståndsflagga mot Danmark.
  • Anonym (aspiemamma)
    Anonym (K) skrev 2015-11-08 23:02:08 följande:

Arbetar du?

Jag arbetar två dagar i veckan.
  • Anonym (aspiemamma)
    Anonym (Fia) skrev 2015-11-08 23:06:28 följande:

boendestöd?Vad innebär det?

Det innebär att jag får hjälp och stöd av andra människor, i mitt fall människor som är anställda på kommunen, för att klara av min och barnens vardag. Det finns privata alternativ också.
  • Anonym (Boendestödjare)

Om någon anser att man per automatik ska bli ifråntagna sina barn för att man har boendestöd så tyder det enbart på kunskapsbrist. Jag arbetar som boendestödjare och vet att mina klienter oftast inte är någon dålig förälder för att man har en funktionsnedsättning som innebär att man behöver hjälp med att få vardagen att gå ihop. Det kan vara så basala saker som att man behöver en liten puff för att komma igång med disk, tvätt och städning. Eller med att planera sin ekonomi t.e.x. Vad har du för stöd ts och upplever du att du får den hjälp du behöver?

• Anonym (aspiemamma)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2015-11-08 23:40:28 följande:

Om någon anser att man per automatik ska bli ifråntagna sina barn för att man har boendestöd så tyder det enbart på kunskapsbrist. Jag arbetar som boendestödjare och vet att mina klienter oftast inte är någon dålig förälder för att man har en funktionsnedsättning som innebär att man behöver hjälp med att få vardagen att gå ihop. Det kan vara så basala saker som att man behöver en liten puff för att komma igång med disk, tvätt och städning. Eller med att planera sin ekonomi t.e.x. Vad har du för stöd ts och upplever du att du får den hjälp du behöver?

Jag håller med om att det handlar om kunskapsbrist hos de som tyckte detta. Det är synd att personerna som ser det så hellre framhärdar än tar till sig vad andra säger.

Jag får stöd i just som du själv säger, komma igång och få saker gjorda. Just tvätten är ett aber. Jag kan slänga i en tvätt, men sedan glömma bort att sätta på maskinen. Sätter jag på maskinen så händer det att tvätten inte blir omhändertagen när den är klar, om ingen håller styrsel på mig =) Samma med städa behöver jag en puff för att komma igång, men sen gör jag ju jobbet själv. Sen behöver jag hjälp med sällan-saker och stöd för att ta mig iväg på saker och till nya affärer och sånt som jag inte vet hur det fungerar.

Jag får jättebra hjälp av boendestödet, de är toppen Solig Och jag beundrar er som orkar med oss knäppisar dagarna i ända Flört
  • Anonym (klara inte det...)
    Anonym (aspiemamma) skrev 2015-11-09 00:01:51 följande:
    Jag håller med om att det handlar om kunskapsbrist hos de som tyckte detta. Det är synd att personerna som ser det så hellre framhärdar än tar till sig vad andra säger.

Jag får stöd i just som du själv säger, komma igång och få saker gjorda. Just tvätten är ett aber. Jag kan slänga i en tvätt, men sedan glömma bort att sätta på maskinen. Sätter jag på maskinen så händer det att tvätten inte blir omhändertagen när den är klar, om ingen håller styrsel på mig =) Samma med städa behöver jag en puff för att komma igång, men sen gör jag ju jobbet själv. Sen behöver jag hjälp med sällan-saker och stöd för att ta mig iväg på saker och till nya affärer och sånt som jag inte vet hur det fungerar.

Jag får jättebra hjälp av boendestödet, de är toppen Solig Och jag beundrar er som orkar med oss knäppisar dagarna i ända Flört

Hur gick du tillväga för att få det... Jag har också problem med det.... 
    Städa, diska, tvätta.... går liksom inte... försöker desperat få ordning på rutiner för det...Det funkade en period när jag jobbade fasta tider... Då kunde jag har rutiner... varje tisdag och torsdag dammsög jag kl 18 när jag kom hem... måndag och fredag handlade jag, lördag tvättade jag, och söndag torkade jag alla ytor samt dammsög och torkade golv. Funkade perfekt!! Och när de sakerna gick på rutin funkade matlagning, disk, och tvätt av bara farten...

Men nu..... Jag jobbar skift.... Och det har resulterat att jag inte kan ha rutin på något... Inte ens på maten eller mina mediciner (hypotyreos och B12 brist) Fruktansvärt jobbigt. Och nu börjar det ställa till problem då min pojkvän inte vill flytta ihop om jag inte kan sköta städ och disk och sånt... Och jag förstår honom! För vem vill bo i kaos?? Det vill ju inte jag heller  

Håller på att söka annan tjänst för att komma från skiftarbete men än så länge går det inte så bra...

Jag har ingen diagnos, men det finns misstankar om att jag skulle ha ADD.... Ganska så kraftiga misstankar om det, vänner med det som krasst konstaterat att jag är värre an än de :-P Ok inte samma sak som en diagnos men vid samtal med flera även inom vården (vänner som jobba i den) så säger alla att jag klart och tydligt har det.... Så jag håller på att kolla upp hur jag kan få testa det...

• Anonym (Boendestödjare)

De flesta som jobbar som boendestödjare tror jag trivs jättebra med sitt arbete precis som jag. Och jag träffar så många härliga unika människor dagligen och som inte älskar sina barn mindre än någon annan. Jag läste i den andra tråden som du syftade på och förstår vilken stor okunskap många har. Som t.ex. att boendestödjare skulle vara några slags hemhjälpare som gör saker åt människor. Så till er en gång för alla: de människor som har fysisk funktionsnedsättning som hindrar dem från att klara av sysslor har hemhjälp. En boendestödjare gör INTE saker åt människor utan finns till för att ge det stödet som behövs för att klienten ska klara att utföra sysslan själv. Vilket innebär att de allra flesta som har boendestöd har antingen ett psykiskt funktionshinder eller ett neuropsykiatriskt funktionshinder som t.e.x. Asperger, ADHD, ADD. Jag är glad att du uppskattar ditt Boendestöd och att du får den hjälp i vardagen som du behöver. Sedan hoppas jag att dessa fördomsfulla människor får bättre kunskap och insikt i vad det handlar om någon gång. Det är inte viljan hos mina klienter som fattas. Inte heller att de är ovanligt lata. Utan precis som för dig ts att man har svårt att komma igång med t.ex.tvätten eller t.o.m. glömmer att boka tvättid. Har svårt att planera maten och göra inköpslista eller inte klarar att fokusera på en enda sak. Glömmer viktiga möten och behöver hjälp med att strukturera kommande vecka mm.

Och det har ingenting med att göra att man skulle vara en sämre förälder!

Svar på tråden Jag har boendestöd och barn, fråga mig vad ni vill