• Anonym (Usch)

Min pojkväns barn har mask!

Min pojkvän berättade igår att dottern har fått springmask..

Jag har aldrig varit i kontakt med det tidigare trots att jag själv har barn.

Vad jag undrar nu är om jag törs träffa honom?

Vi är barnlediga samma vecka och han hade upptäckt mask igår, spontant törs jag inte träffa honom trots att han själv inte uppvisar symtom. Vad jag förstår så smittar det lätt och ofta blir hela familjen sjuk.

Han sover dessutom med barnen i sängen så risken att han blir sjuk är väl rätt stor?

• Svar på tråden Min pojkväns barn har mask!
  • Anonym (wiki)

"Springmask finns naturligt i vår miljö, och finns ofta i damm och textilier. De sprids genom att man får i sig äggen. De sprids bland annat via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Springmask kan inte leva hos djur, men de kan finnas i djurs päls och spridas den vägen.

Äggen kan överleva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten."

• FIame

Man kan bli ambivalent för mindre:

I ett avsnitt av vetenskapens värld framkom att maskar i tarmarna troligen snarare är nyttigt och förhindrar en rad kroniska sjukdomar och att de flesta människor har maskar i tarmarna.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/152366

Jag läste i en studie jag inte har länk till, att runt 60 % har mask i tarmarna, allra flesta symtomfria (syns inte och inga maskar kryper ut), i den undersökte man grundligt (ej endast tejptest utan extensiva avföringsprover troligen på jakt efter mask-DNA).

• Anonym (görsomduvill)

Det måste du väl göra som du själv känner för... springmask är ju inget farligt att ha, lite obehagligt bara. Så för den delen kan du ju träffa honom. Däremot om du/dina barn också får det kan det ju bli mer jobb med att äta mediciner mot det och hålla efter hygienen övernitiskt för att bli av med det.

Problemet är att det tar tid att bli av med springmask, uppemot ett par månader tror jag. Så i sådana fall får du nog undvika att träffa honom ett bra tag framöver

• Anonym (Nja)
    Anonym (görsomduvill) skrev 2015-11-09 12:04:56 följande:

Det måste du väl göra som du själv känner för... springmask är ju inget farligt att ha, lite obehagligt bara. Så för den delen kan du ju träffa honom. Däremot om du/dina barn också får det kan det ju bli mer jobb med att äta mediciner mot det och hålla efter hygienen övernitiskt för att bli av med det.

Problemet är att det tar tid att bli av med springmask, uppemot ett par månader tror jag. Så i sådana fall får du nog undvika att träffa honom ett bra tag framöver

Tar inte alls ett par månader. Kanske om du har otur och inte städar/sköter hygienen ordentligt. Man tar behandling och 2-3 veckor senare tar man igen. Viktigt med personlig hygien samt att städa och tvätta mycket (tex byta handduk och lakan dagligen). Äggen sprids via damm och man andas in dom, därför är det viktigt att städa ofta.
  • Anonym (görsomduvill)
    Anonym (Nja) skrev 2015-11-09 19:46:54 följande:
    Tar inte alls ett par månader. Kanske om du har otur och inte städar/sköter hygienen ordentligt. Man tar behandling och 2-3 veckor senare tar man igen. Viktigt med personlig hygien samt att städa och tvätta mycket (tex byta handduk och lakan dagligen). Äggen sprids via damm och man andas in dom, därför är det viktigt att städa ofta.
    Ja, du har rätt. Det var visst kortare än vad jag trodde.
    Men kontentan av det hela var att TS får vänta ett bra tag i sådana fall innan hon ska träffa honom igen om hon vill vara försiktig.
Svar på tråden Min pojkväns barn har mask!