• MotherLizzz

Ni som fött på Ryhov i Jönköping, se hit :)

Hej!

Väntar mitt andra barn med BF i februari.

Min som födde jag på östra i Göteborg. Väldigt nöjd med den förlossningen å allt på östra. Bodde i Göteborg då men nu har jag flyttat hem igen och denna gången ligger ryhov närmast för förlossning. Undrar om någon har fött där och kan dela med sig lite om hur det var osv :)

Tack :)

• Svar på tråden Ni som fött på Ryhov i Jönköping, se hit :)
  • mammalovis

Jag födde mitt första barn på Ryhov och mina två andra i Eksjö.

Ryhov är ju ett större sjukhus jämfört med Eksjö, så förlossningen ligger på en våning och bb på en annan. Vill du ha ett kort på föddatavlan måste du ta det när ni sätter nålen. Så jag skjutsades i rullstol till bb.

Jag hade en intensiv förlossning på 3 timmar 2010 och blev väl omhändertagen. Då jag hade värkar hela tiden så hade vi personal kvar på rummet i princip hela tiden. Jag hade även haft det som önskemål då jag inte visste hur sambon skulle reagera med tanke på att han haft problem med panikångestattacker tidigare vid stress. Om det var att vara förstföderska med intensiva värkar eller sambon som avgjorde att vi hade personal vet jag inte. De hade nog ändå att göra då Eksjö hade stängt den dagen och en del fick åka långt. 
    Jag använde mig av lustgas och akupunkturnålar. Även på bb blev vi väl omhändertagna.

På Ryhov finns det fler andra föderskor att prata med, i Eksjö kan det kännas ganska ensamt då det är färre födslar per dag, å andra sidan ligger bb och förlossningen i samma korridor, så man träffar på personalen igen, vilket är trevligt.

• Anonym (A)

Jag födde min son där för snart 2 år sedan, fick åka in typ 4 gånger under förlossningen då jag inte kände honom som jag skulle och fick även åka in 3 gånger 2 kvällar i rad innan förlossning drog igång då jag hade vansinniga smärtor på sidan av magen. Upplevde själv att jag var så besvärlig som var där så många gånger men alla gånger blev jag så väl bemött och personalen var helt fantastiskt trevliga, lugna och duktiga.

Jag fick en student som förlöste mig och det gjorde hon galant, hennes handledare satt bara bredvid och bollade med henne när hon behövde.

Jag har fått v

• Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2015-11-09 17:03:22 följande:

Jag födde min son där för snart 2 år sedan, fick åka in typ 4 gånger under förlossningen då jag inte kände honom som jag skulle och fick även åka in 3 gånger 2 kvällar i rad innan förlossning drog igång då jag hade vansinniga smärtor på sidan av magen. Upplevde själv att jag var så besvärlig som var där så många gånger men alla gånger blev jag så väl bemött och personalen var helt fantastiskt trevliga, lugna och duktiga.

Jag fick en student som förlöste mig och det gjorde hon galant, hennes handledare satt bara bredvid och bollade med henne när hon behövde.

Jag har fått v

Oj nu kom inte allt med..

Jag har fått världens bästa upplevelse där men jag är dock mindre nöjd med BB..
  • MotherLizzz
    Anonym (A) skrev 2015-11-09 17:03:22 följande:

Jag har fått v

Varför inte lika nöjd med BB?
  • MotherLizzz
    mammalovis skrev 2015-11-09 17:00:48 följande:

Jag födde mitt första barn på Ryhov och mina två andra i Eksjö.

Ryhov är ju ett större sjukhus jämfört med Eksjö, så förlossningen ligger på en våning och bb på en annan. Vill du ha ett kort på föddatavlan måste du ta det när ni sätter nålen. Så jag skjutsades i rullstol till bb.

Jag hade en intensiv förlossning på 3 timmar 2010 och blev väl omhändertagen. Då jag hade värkar hela tiden så hade vi personal kvar på rummet i princip hela tiden. Jag hade även haft det som önskemål då jag inte visste hur sambon skulle reagera med tanke på att han haft problem med panikångestattacker tidigare vid stress. Om det var att vara förstföderska med intensiva värkar eller sambon som avgjorde att vi hade personal vet jag inte. De hade nog ändå att göra då Eksjö hade stängt den dagen och en del fick åka långt. 

Jag använde mig av lustgas och akupunkturnålar. Även på bb blev vi väl omhändertagna.

På Ryhov finns det fler andra föderskor att prata med, i Eksjö kan det kännas ganska ensamt då det är färre födslar per dag, å andra sidan ligger bb och förlossningen i samma korridor, så man träffar på personalen igen, vilket är trevligt.

Tack för ett så långt å utförligt svar. Skönt att du var nöjd med ryhov. Är klart närmast för mig dit. :)
  • Jenny82

Jag födde båda mina barn på ryhov (2009 och 2011). Var jättenöjd med förlossningsavdelningen men BB var verkligen ingen höjdare

• MotherLizzz
    Jenny82 skrev 2015-11-09 19:49:28 följande:

Jag födde båda mina barn på ryhov (2009 och 2011). Var jättenöjd med förlossningsavdelningen men BB var verkligen ingen höjdare

Varför var du inte nöjd med BB?
  • lollisen

Jag födde barn där -14 och det kunde inte blivit bättre!
    Båda BM jag hade under förlossningen var helt super! BUSKorna också för den delen.
    Otroligt lyhörda och professionella. Det enda jag har att anmärka på är bb, att männen i regel inte får stanna över natt och att man delar rum, en del får dela med 4 stycken. Det är skit tycker jag.

• MotherLizzz
    lollisen skrev 2015-11-09 22:20:22 följande:

Jag födde barn där -14 och det kunde inte blivit bättre!

Båda BM jag hade under förlossningen var helt super! BUSKorna också för den delen.

Otroligt lyhörda och professionella. Det enda jag har att anmärka på är bb, att männen i regel inte får stanna över natt och att man delar rum, en del får dela med 4 stycken. Det är skit tycker jag.

Ja det är dåligt att man måste dela rum efter en sån händelse i livet. En förlossning kräver vila och lugn i ensamhet.

Å männen borde definitivt få stanna. På östra fick jag eget rum å pappan fick stanna så länge han vill å fick egen säng å allt. Det var behövligt.
  • Anonym (A)
    MotherLizzz skrev 2015-11-09 18:57:16 följande:

Varför inte lika nöjd med BB?

Som skrivits ovan så var det totalt värdelöst att hamna i ett rum med 3 andra, blev fruktansvärt stimmigt och rörigt trots de där avskiljande väggarna man rullade in. Även skittråkigt att pappan till barnet inte fick stanna utan behövde åka hem när han precis fått en son!

Sen var det sånt tryck på BB när vi låg där så det var fullt med folk och personal som sprang hit och dit, upplevde inte att man fick den tiden och hjälpen av alla i personalen, fanns dock vissa som var helt underbara men de var ju inte där hela tiden.

Ett minne jag har är att min son började kräkas helt hysteriskt en gång och inte fick luft, jag blev fullkomligt livrädd och ringde på klockan helt hysterisk och frågade vad som var fel. Fick ett skratt tillbaka och fick till svar "men du, det där är bara fostervatten som måste komma upp". Jaha och hur i helvete skulle jag veta det tänkte jag!

Nä BB var ingen höjdare..
Svar på tråden Ni som fött på Ryhov i Jönköping, se hit :)