• tulip79

Luciatåg på film

Någon mer dom varit med om att personalen på förskolan filmar barnen som går luciatåg o sjunger julsånger för att några dagar senare spela upp detta för föräldrarna vid hämtning? Tydligen ska de göra så på barnens dagis! Tycker det låter helt fel, vilket jag sagt till personalen. Vad tycker ni? Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Luciatåg på film
  • Dixie

låter ju konstigt.... har aldrig hört någon som gjort så! då kan de väl lika bra skippa luciafirandet.......

• BCH52

Jag förutsätter att den här förskolan har valt att INTE ha med föräldrarna under luciatåget så då är det ju ett bra initiativ av dem då att föräldrarna ändå får se det.

• Natulcien

Nej, det har jag inte hört talas om. Du får väl fråga dem vad som är anledningen till det arrangemanget?

• IsDimma

Alternativet är kanske ändå att ni inte får se alls.
    Vi har i många år haft luciafirande utan föräldrar. Att filma barnen hade varit ett alternativ för oss. Jag har dom allra yngsta barnen (1-2år) i min grupp och där är det om vi har upptränade för föräldrar bara vi personal som sjunger och många av barnen går iväg till mamma eller pappa. Så det är liksom ingen idé. Medan dom flesta av våra sjunger (något ord) och gör rörelser när det är bara vi på plats.

• tulip79

Det är två avdelningar (max 40 barn) o anledningen är att de vill att barnen går o sjunger utan att gå till sina föräldrar. För mig spelar det ingen roll om barnen bara sjunger 1 sång, de är iaf med, vi får träffa deras kompisar o föräldrar, fikar tillsammans efteråt o har det mysigt!

• Rani

Jag kan förstå personalen måste jag säga. Att bjuda in föräldrar och kanske syskon på fika och allt fix är ett rätt stort företag. Om barnen då sjunger en vers/sång och sedan spinger till sina föräldrar känns det rätt meningslöst.

• tulip79

De flesta av barnen står kvar o sjunger! Kanske en fjärdedel som inte vill vara kvar (mest 1-3-åringar), de äldre barnen står kvar o sjunger så fint!

• Rani

Antar de anser att luciatåg för föräldrarna mest has för föräldrarnas skull och inte barnens. Och de jobbar ju för barnen. Vet förskolor som väljer bort fotografering med fotograf av samma anledning. Helt ok eftersom inte det heller fyller en pedagogisk funktion.

• mammalovis
    Rani skrev 2015-11-11 17:48:44 följande:
    Antar de anser att luciatåg för föräldrarna mest has för föräldrarnas skull och inte barnens. Och de jobbar ju för barnen. Vet förskolor som väljer bort fotografering med fotograf av samma anledning. Helt ok eftersom inte det heller fyller en pedagogisk funktion.
    Fast just gruppfotograferingen kan ju bli ett pedagogiskt moment av att de kan gå och benämna kompisarna med namn. Mina barn har verkligen uppskattat sina kort hemma. Det är ju enda stället kompisarna samlas.
  • Rani
    mammalovis skrev 2015-11-11 19:39:19 följande:

Fast just gruppfotograferingen kan ju bli ett pedagogiskt moment av att de kan gå och benämna kompisarna med namn. Mina barn har verkligen uppskattat sina kort hemma. Det är ju enda stället kompisarna samlas.

Ja. Men många ställen tar ju kort med ipads och mobiler som barnen får. I så fall behövs ju ingen fotograf. Jag tror det är porträttfotograferingen som man motsätter sig främst.
  • Rani

Och allt meck som följer med att fotografen ska komma när man så lätt kan ta bilder själv numera.

Svar på tråden Luciatåg på film