Anonym (Ledsen) skrev 2015-11-10 10:16:16 följande:
Detta är det bästa svar jag någonsin sett på FL. Du är den första som förklarar/förstår hur jag precis känner, och det känns mycket märkligt att ingen annan har kunnat förklara för mig precis som du gjort. Hur många jag än pratat med! Och just det att det är VÅRAT förhållande och inte något som jag skall ro på egen hand, verkar min partner ha svårt att förstå. Dessutom det du skrev att jag inte ska bestämma mig för hur jag skall göra så min partner slipper oroa sig tog jag också till mig väldigt mycket. Tack för ditt svar, jag skall ta med mig detta som en stomme. Jag ska rama in det och titta på det när jag mig osäker.
Jag vill också tillägga att ibland känns det som att allt är mitt fel, i alla fall när min partner inte förstår hur ledsen denne har gjort mig!
Tack, jag har varit där du är nu och vet hur det känns.
Det är tyvärr väldigt vanligt att den som bedragit stoppar huvudet i sanden, det flesta räknar inte med att åka dit och ökar med eller omedvetet insatserna gradvis, man lever i en liten bubbla där man kan äta kakan och ha den kvar utan konsekvenser.... rätt vad det är spricker bubblan och man trillar rakt ner i verkligheten och inser att det man gjort kommer få väldigt stora konsekvenser...man riskerar att mista sin partner och få träffa sina barn på halvtid... vissa reagerar med att ta tag skiten de ställt till med och gör allt för att ställa allt till rätta... andra springer och gömmer sig och lämnar skiten de skapat bakom sig och inväntar att allt ska lösa sig av sig själv innan de kommer fram ur sitt gömställe.
I det första fallet tror jag det finns goda chanser att man kan fortsätta tillsammans om den bedragne lyckas komma över sveket, i det andra fallet blir det väldigt svårt av flera orsaker, dels för att de är väldigt svårt att förlåta någon som precis golvat dig och sen springer och gömmer sig, de flesta kan nog förlåta någon som gjort dem illa och sen visar ånger och genuin vilja att kompensera personen de sårat, men få kan förlåta någon som gör dem illa och sen överlåter dem till sitt öde, det är enkel "human nature".... och dels för att det beteendet cementerar bilden av en fegis som inte kan ta ansvar för sina handlingar, det blir till slut den bilden som dominerar den uppfattning man får av sin partner och det i sin tur kan ta död på eventuella känslor man har kvar för sin partner. Jätteviktigt att han förstår detta om han öht vill att ni ska fortsätta tillsammans.
Att ta på sig skulden för andras dåliga beteende är inte helt ovanligt heller, ibland gör man det själv pga osäkerhet och / eller dålig självkänsla, men många ggr också för att man manipuleras till det pga att den andre inte gärna vill behöva ta ansvar för vad man gjort. Nu låter det som om jag pratar om en psykopat a la hollywoodfilm, men faktum är att manipulation är väldigt vanligt, ibland halvt omedvetet, speciellt när man befinner sig inträngd i ett hörn, skuld och skam kan få människor att göra alla möjliga saker de normalt inte skulle göra. Till exempel är otrohet en form av manipulation, man manipulerar en människa till att vara kvar i ett förhållande genom att undanhålla sanningen för personen. Reklam går ut på att manipulera dig att handla, etc...
Det här är definitionen av manipulation
www.psykologiguiden.se/www/pages/
Det här är vanligt förekommande manipulationsformer
www.twice.se/artiklar-manipulation.html
Detta kanske hjälper dig att förstå varför du känner skuld över vad han gjort och lättare kan gardera dig från att bli manipulerad.