• Anonym (Ledsen)

Hur bygger man upp förtroendet efter en otrohet?

Min sambo har varit otrogen mot mig!

Vi har levt tillsammans många år och har barn. 

Nu har det kommit fram att min sambo varit otrogen mot mig flera gånger och under en längre period.

Jag har fortfarande känslor för min sambo och vill verkligen att det skall fungera. Men jag vet inte om jag någonsin kan lita på min sambo igen. 

Hur får jag tillbaka min tillit för denne?

Jag behöver verkligen råd, läste i en annan tråd på FL "din partner skall ALDRIG ifrågasätta dina frågor" är det så?

Snälla ge mig råd... jag är orolig hela tiden över vad min sambo egentligen håller på med.

Men svar som: "lämna din sambo" etc undanbedes. Detta är inte aktuellt nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-10 08:51
    Vad får er att tro att det är en man? Är det något ni förutsätter? Kvinnor kan också vara otrogna!

• Svar på tråden Hur bygger man upp förtroendet efter en otrohet?
  • Anonym (Lita på igen?)

Tror du att du kan lita på honom igen? Det verkar ju inte vara en engångsföreteelse.
    Men som du skrev, jag tycker aldrig att han ska klaga på om du har mycket frågor eller blir misstänksam.

• Fool

Visst går det att återuppbygga förtroendet men inte på egen hand utan det är något den som svek dig får hjälpa dig med. Personen har precis bevisat för dig att han inte gick att lita på, nu är det upp till HONOM att bevisa motsatsen (ingen lätt uppgift). Dessutom är förtroendet bara en av sakerna en otrohet raserar, den raserar även den bild du hade av din partner, den bild du hade av honom tidigare finns inte kvar längre, du kommer bygga dig en ny bild av honom och den bilden är väldigt beroende av hur han agerar under tiden du gör det... försök få honom att verkligen förstå det. Många tror tyvärr de kan stoppa huvudet i sanden och låta sin partner läka på egen hand och komma fram när allt är klart, det funkar inte riktigt så, han sabbade ditt förtroende för honom då är det oxå upp till honom att återställa den.

Rent generellt brukar det vara svårare att komma över en längre otrohet än en engångsknull eftersom det kräver mycket mer uppsåt, planerade och en massa lögner för att upprätthålla, och det är lögnerna och smusslandet som gör den allra största skadan.

Ser att du skrivit " Men svar som: "lämna din sambo" etc undanbedes. Detta är inte aktuellt nu..." i din trådstart, var lite försiktig med det så att det inte används emot dig. Att tidigt bestämma sig för att "förlåta" no matter what kan ge fel signaler till din partner, varför ska han anstränga sig för att bli förlåten när du redan gjort klar för honom att det är vad du kommer göra oavsett vad? Glöm inte att det är inte ditt förhållande eller hans förhållande det är ERT gemensamma förhållande, alltså måste båda jobba lika mycket för att ro det iland, annars går man bara runt i cirklar.

Mitt förslag är att du avvaktar med att ta några beslut för varken förlåta eller lämna tills du är redo för det (det tar tid att komma över en otrohet) , du kommer antagligen pendla många ggr mellan att vilja stanna eller lämna på vägen, använd FR för att komma fram till vad det är du vill och hur ni ska kunna lyckas med det.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lita på igen?) skrev 2015-11-09 16:16:53 följande:

Tror du att du kan lita på honom igen? Det verkar ju inte vara en engångsföreteelse.
    Men som du skrev, jag tycker aldrig att han ska klaga på om du har mycket frågor eller blir misstänksam.

Varför säger du honom? Vad får dig att tro att det är en man?
  • Anonym (.,.,.)

familjeterapi? Parterapi?

Det är nog svårt att reda ut själva, speciellt som din partner inte verkar ha jobbat så värst mycket med denna biten redan.
    Du skriver att det är upprepade gånger och även under längre tid = ett etablerat mönster. Då denne kommer undan med detta beteende så är det inte särskilt troligt att partnern kommer att ändra sig på egen hand.

Är det ett problem för dej så måste du komma med förslag på hur ni ska gå vidare tex genom att föreslå parterapi.

• Anonym (Ledsen)
    Fool skrev 2015-11-09 17:13:34 följande:

Visst går det att återuppbygga förtroendet men inte på egen hand utan det är något den som svek dig får hjälpa dig med. Personen har precis bevisat för dig att han inte gick att lita på, nu är det upp till HONOM att bevisa motsatsen (ingen lätt uppgift). Dessutom är förtroendet bara en av sakerna en otrohet raserar, den raserar även den bild du hade av din partner, den bild du hade av honom tidigare finns inte kvar längre, du kommer bygga dig en ny bild av honom och den bilden är väldigt beroende av hur han agerar under tiden du gör det... försök få honom att verkligen förstå det. Många tror tyvärr de kan stoppa huvudet i sanden och låta sin partner läka på egen hand och komma fram när allt är klart, det funkar inte riktigt så, han sabbade ditt förtroende för honom då är det oxå upp till honom att återställa den.

Rent generellt brukar det vara svårare att komma över en längre otrohet än en engångsknull eftersom det kräver mycket mer uppsåt, planerade och en massa lögner för att upprätthålla, och det är lögnerna och smusslandet som gör den allra största skadan.

Ser att du skrivit " Men svar som: "lämna din sambo" etc undanbedes. Detta är inte aktuellt nu..." i din trådstart, var lite försiktig med det så att det inte används emot dig. Att tidigt bestämma sig för att "förlåta" no matter what kan ge fel signaler till din partner, varför ska han anstränga sig för att bli förlåten när du redan gjort klar för honom att det är vad du kommer göra oavsett vad? Glöm inte att det är inte ditt förhållande eller hans förhållande det är ERT gemensamma förhållande, alltså måste båda jobba lika mycket för att ro det iland, annars går man bara runt i cirklar.

Mitt förslag är att du avvaktar med att ta några beslut för varken förlåta eller lämna tills du är redo för det (det tar tid att komma över en otrohet) , du kommer antagligen pendla många ggr mellan att vilja stanna eller lämna på vägen, använd FR för att komma fram till vad det är du vill och hur ni ska kunna lyckas med det.

Detta är det bästa svar jag någonsin sett på FL. Du är den första som förklarar/förstår hur jag precis känner, och det känns mycket märkligt att ingen annan har kunnat förklara för mig precis som du gjort. Hur många jag än pratat med!  Och just det att det är VÅRAT förhållande och inte något som jag skall ro på egen hand, verkar min partner ha svårt att förstå. Dessutom det du skrev att jag inte ska bestämma mig för hur jag skall göra så min partner slipper oroa sig tog jag också till mig väldigt mycket. Tack för ditt svar, jag skall ta med mig detta som en stomme. Jag ska rama in det och titta på det när jag mig osäker.

Jag vill också tillägga att ibland känns det som att allt är mitt fel, i alla fall när min partner inte förstår hur ledsen denne har gjort mig!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (.,.,.) skrev 2015-11-10 09:01:45 följande:

familjeterapi? Parterapi?

Det är nog svårt att reda ut själva, speciellt som din partner inte verkar ha jobbat så värst mycket med denna biten redan.
    Du skriver att det är upprepade gånger och även under längre tid = ett etablerat mönster. Då denne kommer undan med detta beteende så är det inte särskilt troligt att partnern kommer att ändra sig på egen hand.

Är det ett problem för dej så måste du komma med förslag på hur ni ska gå vidare tex genom att föreslå parterapi.

Tack för ditt svar! Vi går redan och pratar om detta...
  • Fool
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-11-10 10:16:16 följande:
    Detta är det bästa svar jag någonsin sett på FL. Du är den första som förklarar/förstår hur jag precis känner, och det känns mycket märkligt att ingen annan har kunnat förklara för mig precis som du gjort. Hur många jag än pratat med!  Och just det att det är VÅRAT förhållande och inte något som jag skall ro på egen hand, verkar min partner ha svårt att förstå. Dessutom det du skrev att jag inte ska bestämma mig för hur jag skall göra så min partner slipper oroa sig tog jag också till mig väldigt mycket. Tack för ditt svar, jag skall ta med mig detta som en stomme. Jag ska rama in det och titta på det när jag mig osäker.

Jag vill också tillägga att ibland känns det som att allt är mitt fel, i alla fall när min partner inte förstår hur ledsen denne har gjort mig!
    Tack, jag har varit där du är nu och vet hur det känns.

Det är tyvärr väldigt vanligt att den som bedragit stoppar huvudet i sanden, det flesta räknar inte med att åka dit och ökar med eller omedvetet insatserna gradvis, man lever i en liten bubbla där man kan äta kakan och ha den kvar utan konsekvenser.... rätt vad det är spricker bubblan och man trillar rakt ner i verkligheten och inser att det man gjort kommer få väldigt stora konsekvenser...man riskerar att mista sin partner och få träffa sina barn på halvtid... vissa reagerar med att ta tag skiten de ställt till med och gör allt för att ställa allt till rätta... andra springer och gömmer sig och lämnar skiten de skapat bakom sig och inväntar att allt ska lösa sig av sig själv innan de kommer fram ur sitt gömställe.

I det första fallet tror jag det finns goda chanser att man kan fortsätta tillsammans om den bedragne lyckas komma över sveket, i det andra fallet blir det väldigt svårt av flera orsaker, dels för att de är väldigt svårt att förlåta någon som precis golvat dig och sen springer och gömmer sig, de flesta kan nog förlåta någon som gjort dem illa och sen visar ånger och genuin vilja att kompensera personen de sårat, men få kan förlåta någon som gör dem illa och sen överlåter dem till sitt öde, det är enkel "human nature".... och dels för att det beteendet cementerar bilden av en fegis som inte kan ta ansvar för sina handlingar, det blir till slut den bilden som dominerar den uppfattning man får av sin partner och det i sin tur kan ta död på eventuella känslor man har kvar för sin partner. Jätteviktigt att han förstår detta om han öht vill att ni ska fortsätta tillsammans.

Att ta på sig skulden för andras dåliga beteende är inte helt ovanligt heller, ibland gör man det själv pga osäkerhet och / eller dålig självkänsla, men många ggr också för att man manipuleras till det pga att den andre inte gärna vill behöva ta ansvar för vad man gjort. Nu låter det som om jag pratar om en psykopat a la hollywoodfilm, men faktum är att manipulation är väldigt vanligt, ibland halvt omedvetet, speciellt när man befinner sig inträngd i ett hörn, skuld och skam kan få människor att göra alla möjliga saker de normalt inte skulle göra. Till exempel är otrohet en form av manipulation, man manipulerar en människa till att vara kvar i ett förhållande genom att undanhålla sanningen för personen. Reklam går ut på att manipulera dig att handla, etc...

Det här är definitionen av manipulation
    www.psykologiguiden.se/www/pages/

Det här är vanligt förekommande manipulationsformer
    www.twice.se/artiklar-manipulation.html

Detta kanske hjälper dig att förstå varför du känner skuld över vad han gjort och lättare kan gardera dig från att bli manipulerad.
Svar på tråden Hur bygger man upp förtroendet efter en otrohet?