• Anonym (Levaxin)

Hur mådde ni på levaxinet i början?

För två veckor sedan började jag med levaxin mot hypotyreos. På ungefär den 4:e dagen fick jag extrem huvudvärk samt värmevallningar, men det har nu gått över och jag känner "bara" en förlamande trötthet. Alltså värre trötthet än innan jag började med medicineringen. Är detta verkligen normalt? 

Min dos är ganska hög vad jag har förstått (100 mikrogram), men jag känner inte att jag går på högvarv eller så. Hade ordentliga hjärtklappningar innan jag började medicinera, men det har snarare minskat. Kan det ändå vara så att det är en för hög dos och att det är därför jag blir så extremt trött? Jag trodde ju att man skulle bli piggare av levaxin, inte tvärtom. Vad är era erfarenheter av detta? 

Är det kanske övergående besvär med trötthet och att det därefter slår om? 

• Svar på tråden Hur mådde ni på levaxinet i början?
  • Anonym (Hypo)

Började du på 100 mikrogram direkt? Det låter märkligt. Jag fick börja på 25 och höjer med 25 varannan månad. Så gör man normalt för att slippa biverkningar i början. Jag hade väldigt dåliga värden när jag började och orkade inget alls. Efter ett par veckor på 25 mikrogram var det mycket bättre, även om jag nu ett halvår senare ännu inte är helt återställd. Men den värsta tröttheten försvann fort.

Vad hade du för TSH när du började med levaxin? Är du gravid?

• Bullen2015

Börja du med 100? Varför? Jag börja med 25... Sen 50... Sen 75... Just nu är jag färdig inställd... Jag hade hjärtklappning i början... Sen fick jag typ damp.. Sen blev jag gravid, så det blir spännande och se när det är klart... Vad Levaxinet har gjort... Hittills bara positivt :)

• Anonym (Levaxin)
    j a d e skrev 2015-11-09 16:29:59 följande:

Du trappade väl upp den?

Nej. Jag började på denna dos. Kan inte heller påstå att jag har mått speciellt dåligt av det förutom de där två dagarna med huvudvärk. Det är bara tröttheten som inte känns bra, i övrigt märker jag inget alls. 
    Anonym (Hypo) skrev 2015-11-09 16:35:07 följande:

Började du på 100 mikrogram direkt? Det låter märkligt. Jag fick börja på 25 och höjer med 25 varannan månad. Så gör man normalt för att slippa biverkningar i början. Jag hade väldigt dåliga värden när jag började och orkade inget alls. Efter ett par veckor på 25 mikrogram var det mycket bättre, även om jag nu ett halvår senare ännu inte är helt återställd. Men den värsta tröttheten försvann fort.

Vad hade du för TSH när du började med levaxin? Är du gravid?

Fick börja på 100 mikrogram direkt, jo. Mitt TSH låg på 2,5 och jag är inte gravid men försöker bli och är rätt gammal så läkaren tyckte att det var bra om vi kickade igång mig ordentligt eftersom jag inte har råd att vänta i flera månader med små doshöjningar om jag ska kunna bli gravid. 

• Anonym (Levaxin)
    Bullen2015 skrev 2015-11-09 16:35:50 följande:

Börja du med 100? Varför? Jag börja med 25... Sen 50... Sen 75... Just nu är jag färdig inställd... Jag hade hjärtklappning i början... Sen fick jag typ damp.. Sen blev jag gravid, så det blir spännande och se när det är klart... Vad Levaxinet har gjort... Hittills bara positivt :)

För att jag ska kunna bli gravid och inte har tid att vänta på småjusteringar och behövde kicka igång kroppen rejält enligt läkaren. Jag känner iaf ingen hjärtklappning alls utan den har snarare försvunnit med medicinen (hade innan). 

Hur gammal är du och hur lång tid tog det innan du blev gravid sedan du började med levaxin? 
  • Bullen2015
    Anonym (Levaxin) skrev 2015-11-09 16:59:03 följande:

För att jag ska kunna bli gravid och inte har tid att vänta på småjusteringar och behövde kicka igång kroppen rejält enligt läkaren. Jag känner iaf ingen hjärtklappning alls utan den har snarare försvunnit med medicinen (hade innan). 

Hur gammal är du och hur lång tid tog det innan du blev gravid sedan du började med levaxin? 

Okej då förstår jag.. Men du hade ju inte allså så högt TSH... Men du ska ju under 2 :) Är själv 41år... Så hör såg det ut för mig:

Jag börja med levaxinet 15/1.... Tog TSH i dec då var den på 4,4.,, Men 15/1 när jag började med levaxinet hade jag 2,9...

15/1 TSH 2,9 Börjat med Levaxin 25

16/3 TSH 3,0 Är gravid Levaxin 50

14/4 TSH 2,4 Levaxin 75

16/ 5 TSH 1,4 Levaxin 75

26/6 TSH 0,61 Levaxin 75

4/8 TSH 1,2 Levaxin 75

(16/9 TSH 1,2 Levaxin 75, provet försvann)

14/10 TSH 1,5 Levaxin 75

Det visade sig att vc eller labbet slarvade bort mina prover från 16/9... Och när jag ringde mvc för svar, gav hon det gamla... Tyckte det var konstigt att det var precis samma som gången innan... Men när jag ringde sa jag proverna från i Onsdags... Så det slut med att jag inte tagit prover på 10v... Men det gick ju bra ändå :)

Är nu i v 37 och ska ta nya prover i veckan :)
  • Anonym (Levaxin)
    Bullen2015 skrev 2015-11-09 17:09:58 följande:
    Okej då förstår jag.. Men du hade ju inte allså så högt TSH... Men du ska ju under 2 :) Är själv 41år... Så hör såg det ut för mig:

Jag börja med levaxinet 15/1.... Tog TSH i dec då var den på 4,4.,, Men 15/1 när jag började med levaxinet hade jag 2,9...

15/1 TSH 2,9 Börjat med Levaxin 25

16/3 TSH 3,0 Är gravid Levaxin 50

14/4 TSH 2,4 Levaxin 75

16/ 5 TSH 1,4 Levaxin 75

26/6 TSH 0,61 Levaxin 75

4/8 TSH 1,2 Levaxin 75

(16/9 TSH 1,2 Levaxin 75, provet försvann)

14/10 TSH 1,5 Levaxin 75

Det visade sig att vc eller labbet slarvade bort mina prover från 16/9... Och när jag ringde mvc för svar, gav hon det gamla... Tyckte det var konstigt att det var precis samma som gången innan... Men när jag ringde sa jag proverna från i Onsdags... Så det slut med att jag inte tagit prover på 10v... Men det gick ju bra ändå :)

Är nu i v 37 och ska ta nya prover i veckan :)
    Visserligen inte, men läkaren är van vid att behandla även personer som ligger inom referensintervallet om de har ordentliga besvär (vilket jag har haft länge utan att veta vad det berodde på). TSH var ju inte så dåligt i mitt fall, men de andra värdena var sämre (T3 fritt och T4 fritt). 

Men oj, så du blev gravid på två månader? Det var ju glädjande besked. :D
  • Bullen2015
    Anonym (Levaxin) skrev 2015-11-09 17:28:09 följande:

Visserligen inte, men läkaren är van vid att behandla även personer som ligger inom referensintervallet om de har ordentliga besvär (vilket jag har haft länge utan att veta vad det berodde på). TSH var ju inte så dåligt i mitt fall, men de andra värdena var sämre (T3 fritt och T4 fritt). 

Men oj, så du blev gravid på två månader? Det var ju glädjande besked. :D

Skönt att du har hamnat hos läkare som förstår och kan. Sökte för trötthet redan 04 TSH 3,5 och igen 08 TSH 5,3 och 4,3... Men det var väl normalt på den tiden... Så jag har levt med trötthet, frysenhet, depp och dåligt hår... Trodde livet skulle vara så... Men efter att försökt bli gravida över ett år... Gjorde vi utredning, hade bra värden men ett lite högt TSH... Men det var ok osv... Men började gå in och läsa på nätet själv.. Sen krävde jag Levaxin som jag fick efter dom fatta att jag inte skulle ge mig ;) Men tycker synd om alla som tar läkarna på ordet... Det är många okunniga där ute... Sen fick jag ringa runt tills jag fick tag i en bm som fatta min sjukdom (har antikroppar mot Sköldsköteln)... Då jag inte var färdig inställd :(... Allt gick bra tillslut och det gick snabbt :) Lycka till :)
  • Anonym (Levaxin)
    Bullen2015 skrev 2015-11-09 18:12:28 följande:
    Skönt att du har hamnat hos läkare som förstår och kan. Sökte för trötthet redan 04 TSH 3,5 och igen 08 TSH 5,3 och 4,3... Men det var väl normalt på den tiden... Så jag har levt med trötthet, frysenhet, depp och dåligt hår... Trodde livet skulle vara så... Men efter att försökt bli gravida över ett år... Gjorde vi utredning, hade bra värden men ett lite högt TSH... Men det var ok osv... Men började gå in och läsa på nätet själv.. Sen krävde jag Levaxin som jag fick efter dom fatta att jag inte skulle ge mig ;) Men tycker synd om alla som tar läkarna på ordet... Det är många okunniga där ute... Sen fick jag ringa runt tills jag fick tag i en bm som fatta min sjukdom (har antikroppar mot Sköldsköteln)... Då jag inte var färdig inställd :(... Allt gick bra tillslut och det gick snabbt :) Lycka till :)
    Du skrev att du hade bra värden förutom TSH... Menar du FSH och AMH då, och får man isf fråga vad dessa låg på? Eller du kanske menar andra värden? 
  • Bullen2015
    Anonym (Levaxin) skrev 2015-11-09 18:49:29 följande:

Du skrev att du hade bra värden förutom TSH... Menar du FSH och AMH då, och får man isf fråga vad dessa låg på? Eller du kanske menar andra värden? 

FSH= 5,7 (under 9 normalt)

AMH= 3,6 (2,2-4 = ok fertilitet, 4-6,8 = optimal fertilitet

LH= 2,7 ( under 7 )

FSH-nivån stiger med åldern

AMH och AFC sjunker med åldern...

Men det betyder ju inte att man kan bli gravid... Jag hade ägglossning (ägglossnings test) och mycket sex... Och enligt Gyn massor av ägg... Så för mig var det ett fel TSH...

Själv då? Hur gammal är du? Och vad hade du för värden?
  • Anonym (Grodan)

Vill bara inflika med viktig information ang behandling för hypotyreos; TSH blir ovidkommande efter medicinering med Levaxin. Det är inte det man ska titta på utan nivåerna av själva sköldkörtelshormonerna FT3 och FT4.

TSH är ett signalhormon från hypofysen i hjärnan. T4, dvs tyroxin, produceras i själva sköldkörteln och lagras för att omvandlas till T3 för att sen tas upp av och användas av kroppens celler. Fritt T3 är det obundna hormonet och endast obunden form kan tas upp på cellnivå.

Om man behandlar hypotyreos efter endast TSH finns risken att man kommer fortsätta ha symptom eftersom TSH har noll inverkan på måendet. Och som sagt, oftast så blir det väldigt lågt, ibland under referensvärdet när man behandlas med levaxin utan att man för den delen är överbehandlad.

Den läkare som skriver ut 100 mcg levaxin som startdos vet uppenbarligen inte hur man behandlar hypotyreos. Man börjar med högst 50 mcg och man kan öka med 25 mcg efter varje 4-6 vecka. Man blir INTE snabbare bättre med en startdos på 100 mcg!

Varning! Skaffa en ny läkare!!

• Anonym (Levaxin)
    Bullen2015 skrev 2015-11-09 19:08:08 följande:
    FSH= 5,7 (under 9 normalt)

AMH= 3,6 (2,2-4 = ok fertilitet, 4-6,8 = optimal fertilitet

LH= 2,7 ( under 7 )

FSH-nivån stiger med åldern

AMH och AFC sjunker med åldern...

Men det betyder ju inte att man kan bli gravid... Jag hade ägglossning (ägglossnings test) och mycket sex... Och enligt Gyn massor av ägg... Så för mig var det ett fel TSH...

Själv då? Hur gammal är du? Och vad hade du för värden?
    Herregud vilka bra värden! Jag lyckades förresten ropa "herregud" högt så att mannen tappade tidningen som han höll i handen. Tungan ute

Jag är 37 och hade AMH 1,2 och FSH 7,3. Detta är dock för ett halvår sedan ungefär. Resten av värdena känner jag dessvärre inte till. Vi ska försöka få vårt första barn nu och håller tummarna. 
  • Bullen2015
    Anonym (Levaxin) skrev 2015-11-09 20:21:22 följande:

Herregud vilka bra värden! Jag lyckades förresten ropa "herregud" högt så att mannen tappade tidningen som han höll i handen. 

Jag är 37 och hade AMH 1,2 och FSH 7,3. Detta är dock för ett halvår sedan ungefär. Resten av värdena känner jag dessvärre inte till. Vi ska försöka få vårt första barn nu och håller tummarna. 

Men det låter ju bra :) Nu ska man dock inte stirra sig blind på värdena :) Finns par med jätte dåliga värden som blir gravida och tvärt om...

"Trots att FSH- och AMH-nivåer är viktiga när man bedömer äggreserven, har de sina begränsningar. Varken FSH eller AMH kan kategoriskt bestämma om en kvinna har förmåga att bli gravid, såvida inte FSH-värdena är väldigt höga. Det säger heller inget om kvaliteten. AMH-värdet kan alltså vara helt irrelevant vad gäller en kvinnas chanser och det kan det vara missvisande att lägga för stor vikt vid högt FSH och lågt AMH."

Däremot tror jag starkt på vikten av rätt TSH.. Håller tummarna för er och glöm inte ha sex ;) och slappna av. Blir ju lätt att man hamnar i en massor av måsten och stress.
Svar på tråden Hur mådde ni på levaxinet i början?