• Anonym (?)

Dålig i magen av godis?

Min fyraåriga dotter brukar få godis på fredag och lördagar. Och då ungefär ett halvt chokladägg på fredagen och det andra på lördagen. Alltså inga mängder.

Igår var vi på kalas. Hon åt rejält med godis. Godisbilar, geléhallon, lite choklad. På det kakor och så lite glass.

Hon bajsa i fredags normalt. Sedan inget förrän nu. Två svängar på kort tid och väldigt lös och det luktar riktigt illa.

Är det kalaset igår? Vad tror ni?

Jag har kräkfobi och är livrädd för magsjuka

• Svar på tråden Dålig i magen av godis?
  • Inte jag

Eftersom hon inte äter så mycket godis i vanliga fall så tror jag att det kan vara det som åt hon på kalaset. Hon fick nog i sig för mycket socker och liknande

• Minimalen

Fick hon tårta på kalaset? Mycket fett kan nämligen ge dessa symtom. Särskilt om man inte är van.

• Anonym (?)

På kalas har hon alltid fikat mycket, kakor och bullar, men sällan hon ätit denna mängd godis. Är mer "van" chokladgodis. Äter hon godisbilar hemma är det max 4-5 stucken. Igår fick hon säkert i sig närmare 20 och annat godis på det.

Jag satt i ett annat rum så fick veta detta efteråt

• Anonym (?)
    Minimalen skrev 2015-11-09 17:04:59 följande:

Fick hon tårta på kalaset? Mycket fett kan nämligen ge dessa symtom. Särskilt om man inte är van.

Ingen tårta men glass och grädde. Fast tårta och glass har hon ätit mycket av förr utan reaktion.
  • Anonym (?)

Hon har lite högre temp än vanligt. Brukar ha under 37 och nu har hon 37,5. Vid nattning sprang hon upp fyra gånger och kissade innan hon somna. Bajsat löst tre gånger. Två rejäla lass och sist en mindre mängd. Hon brukar ha hård mage/åt förstoppningshållet.

Full fart på henne och pigg.

• Vestra
    Anonym (?) skrev 2015-11-09 20:39:18 följande:

Hon har lite högre temp än vanligt. Brukar ha under 37 och nu har hon 37,5. Vid nattning sprang hon upp fyra gånger och kissade innan hon somna. Bajsat löst tre gånger. Två rejäla lass och sist en mindre mängd. Hon brukar ha hård mage/åt förstoppningshållet.

Full fart på henne och pigg.

Kanske känslig för laktos? Tänker på glassen o grädden o sånt. Brukar hon äta mycket laktosprodukter i övrigt? 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (?)
    Vestra skrev 2015-11-09 20:41:42 följande:

Kanske känslig för laktos? Tänker på glassen o grädden o sånt. Brukar hon äta mycket laktosprodukter i övrigt? 

Hon brukar inte reagera på laktos till vardags, utan dricker mjölk och äter laktos dagligen.
  • Anonym (?)

Inget mera bajs sedan kl 20, men däremot har hon sprungit upp och kissat flera gånger inatt.

• Anonym (...)

när ett av mina barn är lite känslig tex har förkylning på gång, så klarar han inte godis. Magen brakar ihop.
    Men man kan inte riktigt resonera med honom om detta, (de 5-10 små bitarna godis varje lördag är tydligen mer värdefulla än guld...) så vi har bytt till ekologiskt godis. Det fungerar bra!

Så det är mitt bästa tips.

Jag tror att det är färgerna i godis som retar magen.

• Anonym (?)

Hon låg på 39 gr feber hela dagen så det slutade med ett läkarbesök då hon hade så ont i magen. Men sänka och urinprov var fina, öron fina, buken mjuk och inga fel, det enda var lite röd i halsen. Så det är väl bara att peta i alvedon och vänta ut skiten. Skönt att det inte var något allvarligt.

• Vestra

Kanske var det körtlarna i magen som gjorde ont. En jobbig förkylning helt enkelt. Kanske inte hade med godiset att göra utan bara kom i samband med att hon ätit mycket godis.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (En till)

Kanske är som med min son. Som liten 4-5 års åldern fick han något förhöjd temp samt blev jättelös i magenmagen varje lördag. Och vi hade lördagsgodis. Enda dagen i veckan han fick godis. En teori läkaren hade var att han var känslig mot de färgämnen som finns i godiset. Vi slutade och köpte annat istället som naturgodis och det var inga problem sedan.

• Anonym (Lilly)

Om man ändå hade det problemet...jag är nämligen godis-olist och kan inte sluta.

Svar på tråden Dålig i magen av godis?