• Anonym (Skånetjejen)

När fick du ihop din första miljon?

Som rubriken lyder, när fick du ihop din första miljon och hur? 

Jag tänker mig då i pengar på banken eller samma summa i värde på börsen etc., alternativt investering (typ hus) som hittills är betald med minst en miljon kr.
    Samt per person, är ni två om ekonomin så blir det ju bara 500k per skalle om ni har en miljon tillsammans. Själv når jag summan nästa år då jag fyller 28 och får det genom sparande av arbetsinkomst, har inga betydande summor på börsen ännu som kunnat ge det ytterligare en skjuts. 

Förväntar mig mest svar av forumets ekonomiintresserade, naturligtvis. 

• Svar på tråden När fick du ihop din första miljon?
  • Anonym (Spargrisen)

3 år kvar om kalkylen håller... En kombination av eget företagande, sparande och arv. Det mesta är på börsen i form av aktier och fonder. Fastigheter räknar jag inte...

• Anonym (29)

Jag är 29, gift. Vi äger gemensamt ett hus köpt för 3,3 mille, troligen värt minst 3,5 idag. Vi har 1,8 miljoner i lån. På banken har vi nog ungefär 500 kkr totalt. Gick över 1 miljon när jag var 28.

• Chianti

I våras när bostadspriserna gick upp rätt häftigt i Stockholm. Hade lagt in 500k själv för en lägenhet jag betalade tre miljoner för, men i våras, 18 månader efter jag köpte min såldes en exakt likadan i min port för 3,8. Sen är det en tillfällig miljon, den dan jag vill sälja kanske priserna gått ner.
    De 500 jag la in kommer från tidigare lägenhetsaffärer.

• Anonym (Bodil)

Jag och min man har väl 4 miljoner om vi ska räkna som du skriver. Vi har ett hus där vi lade 3 miljoner kontant och 1 miljon på banken.

Vi är 38 år.
    Jag minns inte hur gamla vi var och pengarna kommer både från inkomst och från en försäljning på en lägenhet (ca 500 tusen).

Vi sparar ca 360.000 om året och lever bra ändå så jag har en känsla av att vårt enda barn kommer få ett bra arv. Vi kommer aldrig spendera alla de där pengarna som bara blir liggande på hög.

• Anonym (rahaa)

Oj oj, så lätt det är att kalla sig miljonär i Sverige, fusk! Själv bor jag i Finland sedan 15 år tillbaka, och att vara miljonär i euro är ju en helt annan sak än att vara det i svenska kronor. En miljon kronor är ju bara ca 100 000 euro, så för att bli miljonär här i Finland behöver man ha 10 miljoner svenska kronor. Men jag fuskar lite här då, och kallar mig miljonär i den här tråden i alla fall :) Tänker man i kronor så uppnådde jag min första miljon med en ålder på 29 år, en kombination av många års sparande, ett arv och lägenhetsförsäljning. Men som sagt, miljonär här i Finland lär jag inte bli så lätt.

• Anonym (miljonär nja)

Hmm jag har inte sparat en krona men som dom flesta andra är jag villa miljonär, men vet inte om det räknas har en tomt värd ca 3.5 mil men inga lån på den. Men inga pengar på banken snarare minus 20 tusen.. tjänar ca 45 tusen i månaden men till hyran går det 14 tusen mat 10tusen nöjen 10tusen resten till diverse prylar.. ja just det jag är 21 år gammal

• Anonym (kls)

Vid 31 års ålder hada jag skramlat ihop min första miljon(i euro). Nu vid 32 (nåja, väldigt snart 33) är det ca 400.000? kvar till miljon nummer två.

• Anonym (A)

Vi fick ihop vår första miljon (bostadsrätt som ökat i värde) när jag var 34 år tror jag. Nu är jag 41 och vi har tillsammans ett övervärde i fastigheter på ca 7,5 miljoner. Men det kan ju snabbt ändras om marknaden skulle gå ner.

• tystlängtan

Vi har en lägenhet värderad till 2,1-2,2 Mkr och lån på ca 862 tkr. Har ett sparande utspritt på sparkonton, fonder och aktier på sammanlagt ca 500 000 kr. Det blir inte riktigt 1 miljon var för oss, men om ca ett år är vi där om allt går enligt plan och jag är då 27 år och min man 35 år.

Dessa 2 milj kommer då från en "lägenhetsvinst" på totalt ca 700-750 tkr, gåva på 100 000 kr, fond-/aktievinster på knappt 50 000 kr och de resterande ca 1,1 Mkr på ca 6 års sparande.

• Anonym (Dröm)

För länge sedan i mina drömmar;)

Svar på tråden När fick du ihop din första miljon?