• Anonym (Fyllo)

Någon mer som kämpar för att sluta dricka? Snälla hjälp mig!

Jag har länge självmedicinerat mot ångest med alkohol. Jag tycker det hjälper bättre och har färre biverkningar än lugnande mediciner. Nu har jag kommit på att det gått för långt. Jag har insett att jag druckit varje dag i minst en månad.

Jag ska träffa min psykiater om två dagar. Ska jag ta upp det med henne eller borde jag höra av mig till beroendeenheten i min stad?

Jag har verkligen ingen lust att sluta dricka. Det är det enda roliga jag har. Den enda motivationen jag har är typ att jag är rädd för skrumplever och alkoholdemens.

Ingen i min närhet misstänker nåt.

Borde jag prova antabus? Jag är orolig att jag inte kommer se poängen med att vara nykter om det inte får omedelbara konsekvenser. Men jag vet inte.

förlåt för den långa texten! Det jag ville var att få råd från någon som vet vad hag går igenom och så tänkte jag att det kanske är fler som kämpar med alkoholen. Vi kanske kan följas åt och stötta varandra?

• Svar på tråden Någon mer som kämpar för att sluta dricka? Snälla hjälp mig!
  • Anonym (al)

det är riktigt svårt de här. och de värsta är faktist att ingen vet om det. de är så mycket lättare att sluta när folk vet om ens problem hur skämmigt det än är att säga det så tror jag att det är de klokaste du kan göra. 

antabus rekomenderar jag verkligen inte visst det funkar en stund men det skjuter bara upp problemen. 

har själv varit i samma sits som dig. men jag blev påkommen och det var nog det bästa som kunde hända mig. idag har jag ingen ångest alls, jag dricker ibland men bara på helger i sällskap aldrig själv i soffan. 

om du verkligen vill sluta så kommer du klara det. men om du är osäker så vetefan. 

men lycka till bara fråga vad du vill :)

• Anonym (Tt)

Det finns inga magiska quickfix för att må bra. Däremot så vet man att alkohol bara dövar ångest kortsiktigt, men ökar den långsiktigt. Du kommer alltså att må sämre med tiden. Prata med din psykolog!

• Anonym (Fyllo)

Jag tänker som så att antabus kan hjälpa mig att bryta beteendet, men det kanske är dumt?

Ibland längtar jag efter att bli påkommen, men jag är visst "för bra" på att dölja mitt problem. Jag dricker så mycket att det inte ens märks antar jag :( Jag kommer aldrig våga berätta för mina närstående. Jag vet att jag borde men känner mig själv såpass mycket att jag vet att det inte kommer hända.

Jag vet ju att ångesten blir värre, jag vet ju själv hur jag mår dagen efter.... Men när ångesten drar i mig är det så svårt att stå emot :(

Tack för era svar!

• Anonym (al)
    om du vill ta antabus  så tycker jag att du ska göra de. men när du har ätit klart med antabus och får ångest igen vad händer då? jo du dricker sprit. 
    hur bra person du än är så kan man ha problem. om du ska söka hjälp kommer säkert folk ändå märka att du har nå problem. 

svälj din stolthet och berätta för en nära vän eller en från familjen. det kommer kännas så mycket bättre då och bara det kan hjälpa dig. för då har du några som har koll på dig. 

Anonym (Fyllo) skrev 2015-11-09 21:35:29 följande:

Jag tänker som så att antabus kan hjälpa mig att bryta beteendet, men det kanske är dumt?

Ibland längtar jag efter att bli påkommen, men jag är visst "för bra" på att dölja mitt problem. Jag dricker så mycket att det inte ens märks antar jag :( Jag kommer aldrig våga berätta för mina närstående. Jag vet att jag borde men känner mig själv såpass mycket att jag vet att det inte kommer hända.

Jag vet ju att ångesten blir värre, jag vet ju själv hur jag mår dagen efter.... Men när ångesten drar i mig är det så svårt att stå emot :(

Tack för svar

• Anonym (Fyllo)

Nu har jag ätit campral i nån vecka. Tycker inte det hjälper alls så jag ska nog be om antabus nästa läkarbesök. Nån som har erfarenhet?

• Hadraniel
    Anonym (Fyllo) skrev 2016-01-02 22:18:59 följande:
    Nu har jag ätit campral i nån vecka. Tycker inte det hjälper alls så jag ska nog be om antabus nästa läkarbesök. Nån som har erfarenhet?
    Campral är väl bra för att dämpa suget, medan antabus är bra för avskräcka från drickande. Så vad som funkar bäst för dig beror nog mycket på vad du har för typ av personlighet. Finns ju också de som dricker trots att de tar antabus vilket är jättedåligt för kroppen. Men då du verkar oroa dig en del för din hälsa redan nu så kanske det fungerar tillräckligt avskräckande om du tar antabus?
  • Anonym (Fyllo)
    Hadraniel skrev 2016-01-02 22:23:43 följande:

Campral är väl bra för att dämpa suget, medan antabus är bra för avskräcka från drickande. Så vad som funkar bäst för dig beror nog mycket på vad du har för typ av personlighet. Finns ju också de som dricker trots att de tar antabus vilket är jättedåligt för kroppen. Men då du verkar oroa dig en del för din hälsa redan nu så kanske det fungerar tillräckligt avskräckande om du tar antabus?

Suget har dämpats något men jag kan fortfarande inte tänka på nåt annat än att dricka när ångesten kommer. Tror att jag skulle låta bli om jag käkade antabus dock eftersom jag är rädd för att kräkas.
  • Hadraniel
    Anonym (Fyllo) skrev 2016-01-02 22:30:35 följande:
    Suget har dämpats något men jag kan fortfarande inte tänka på nåt annat än att dricka när ångesten kommer. Tror att jag skulle låta bli om jag käkade antabus dock eftersom jag är rädd för att kräkas.
    Då låter det ju helt klart som det är värt att prova i alla fall. Det finns ju ändå en hel del som hjälps av detta.

Men det allra viktigaste är ju att du får hjälp med att hitta bra sätt att hantera din ångest på för risken är ju annars att du kommer ersätta alkoholen med något annat för att kunna döva din ångest.
  • Anonym (Fyllo)

Jag ska gå i terapi via beroendemottagningen också :) men jag har redan gått i terapi tidigare så jag känner mig väl inte överdrivet optimistisk.

• Remia

Snubblade in på denna tråd...
    Hur går det för dig ts?
    Har du bytt till Antabus?
    Jag har typ alltid haft problem med alkohol, men på sistone blev det mer och mer. Frivilligt äter jag nu Antabus. Jag har inte druckit på fem veckor och mår skitbra över det. Det är skönt att inte kunna fly ångesten. Jag stannar istället kvar i känslan och märker att det inte är så farligt. Ångesten försvinner relativt snabbt.

Hoppas det löser sig för dig.

• Anonym (NykteristJavisst)

Antabus är ingen lösning på problemet men kan hjälpa dig att hålla dig borta från alkoholen medans du tar hand om det som får dig att må dåligt. Börja med att prata med din psykiatriker. För att få hjälp med ditt missbruk så skada vilja leva utan det... Annars kommer det förmodligen inte funka.

Svar på tråden Någon mer som kämpar för att sluta dricka? Snälla hjälp mig!