• Anonym (ts)

Förstår mig inte på mig själv

Jag fick mf i v 15 för lite mer än en vecka sen och försöker förstå mig på mig själv och mina reaktioner. När jag fick plusset och fram till missfallet så kunde jag inte ta till mig att jag var gravid, visst jag gjorde allt som gravida borde göra men jag kände mig inte glad eller lycklig över det hela. Jag berättade mest för folk för att jag trodde det skulle få mig att känna mig mer gravid och kanske få igång någon längtan men mest kände jag mig skyldig när de blev glada för min skull och jag bara kände att jag på något sätt lurade dem.

När jag gick förbi v 12 så tänkte jag att det här kan nog bli något och den där känslan att jag skulle få mf bara var det vanliga oroandet många har. Fast saken är att det har hänt ett par gånger att jag känner av att saker skall hända innan de händer. Jag hade däremot känt att något var fel en hel vecka innan mfet, jag hade känningar i magen osv men alla sa att det är normalt med växtvärk så jag försökte intala mig att det var lugnt. När väl mfet hände så var jag så lugn, blödde enormt mycket och jag var mest sur för att sköterskorna daltade med mig men ingen sorg. Så jag var helt enkelt tom när det hände. Så under tiden jag låg inne så skrev jag ju med folk och alla skrev att man skulle låta sig sörja, vad skulle jag sörja för? Jag kände då ingen sorg.

Sen när chocken lagt sig från att ha blött så mycket och jag var själv så fick jag plötsligt sådan kraftig barnlängtan, det jag hade hoppats få känna medan jag var gravid kom då istället. Sedan kom skuldkänslorna, för jag hade ju inte känt att jag verkligen ville ha det här barnet, hade jag orsakat detta? Men logiskt vet jag att man inte kan önska sig bort en graviditet utan mf händer av en anledning man själv inte kan rå på.

Jag fick sedan komma hem och visst kände fortfarande skuld men sorgen försvann och sedan fick jag åka in igen på grund av feber, yrsel, huvudvärk osv och jag blev inlagd. Fick då göra skrapning, få antibiotika och blod osv, kände mig mer död än levande. Och ja skuldkänslorna kom tillbaka och jag kände att jag förtjänade att må dåligt. Visserligen blev jag då även rädd att tänk om jag aldrig kan bli gravid igen eller att detta kommer att hända igen.

Men nu känner jag mig dock tom igen, känns som om jag skiter i om jag kan bli gravid igen eller inte och det känns som om graviditeten och missfallet aldrig har hänt. Som om det bara är något jag drömt. 

Kanske ligger mina reaktioner i att jag bestämde mig under tidig tonår att aldrig skaffa barn och att jag sen dess aldrig har kunnat tänka mig själv som mamma. Men det får mig också att känna mig ännu mer skyldig. Jag älskar barn och är bra med barn så det är inte av den anledningen jag inte velat ha barn utan har berott på min sjukdom och att jag haft som prioritet att bli frisk vilket alla har sagt att jag inte kan bli. Men nu har jag känt mig frisk de senast 3 åren, och läkarna är chockade över vändningen i min sjukdom som även testerna bevisar, så innebär det att det som hindrat mig från att skaffa barn inte är ett hinder längre.

Jag känner mig så onormal när jag läser hur andra känner när de är gravida och de som fått missfall. Alla förväntar sig att jag ska känna som de känner och jag vill ju känna det också men jag känner mig bara mer skyldig för att jag inte kan känna så. Dock känner jag mig lite lättad när jag fått den barnlängtan känslan efter mfet att det kanske finns därinne någonstans iaf men när den känslan försvinner och jag blir som vanligt igen så blir jag besviken.

Detta får mig att känna mig så otroligt mer ensam.

• Svar på tråden Förstår mig inte på mig själv
  • Anonym (ts)

Kan ju säga att jag aldrig fick se något foster, fick inget tidigt ul och vid missfallet så blödde jag så mycket och det var mycket klumpar att jag hade inte sinnesnärvaron att kolla efter något foster. Så det kanske är en del i att man har svårare att ta sig till det hela också.

• Jossan089

Hej det är ju såklart olika hur alla reagerar.. Du behöver inte känna skuldkänslor! Jag trodde däremot hela tiden att jag var gravid men fick ett missat missfall, men typ 1 vecka innan blödningen då kändes allt för bra! Kände också på mig då att det inte kunde vara sant. Jag tror du är redo nu att bli gravid, därför känner du som du gör! Jag vill absolut bli gravid igen, men har redan hunnit tänka att jag inte vill, för att man har rädslan i sig, det är helt normalt! Man ska aldrig planera sin framtid efter hur man tänkt när man var ung, så mycket kan hända! Kämpa på??

• Anonym (ts)
    Jossan089 skrev 2015-11-10 02:55:38 följande:

Hej det är ju såklart olika hur alla reagerar.. Du behöver inte känna skuldkänslor! Jag trodde däremot hela tiden att jag var gravid men fick ett missat missfall, men typ 1 vecka innan blödningen då kändes allt för bra! Kände också på mig då att det inte kunde vara sant. Jag tror du är redo nu att bli gravid, därför känner du som du gör! Jag vill absolut bli gravid igen, men har redan hunnit tänka att jag inte vill, för att man har rädslan i sig, det är helt normalt! Man ska aldrig planera sin framtid efter hur man tänkt när man var ung, så mycket kan hända! Kämpa på??

Tack. :)

Nä man ska ju inte planera sitt liv som ung men problemet var ju att läkarna och människorna runt mig trodde att sjukdomen skulle leda till sakta försämring som ledde till ett liv i rullstol och som jag mådde så trodde jag också det. Kunde jag inte bli en "perfekt" mamma som orkade leka med sina barn osv så skulle jag inte bli mamma alls tänkte jag. Så chocken när man märkte att sjukdomen istället började försvinna och läka gjorde det hela förvirrande. Visst jag är inte helt frisk men jag har inte mått så här bra sen jag gick på lågstadiet och för första gången sedan dess är jag fri från mediciner.

Jag har kämpat så här långt så jag lär nog inte ge upp i första taget men ibland vill man bara ge upp. Sen kan man inte hjälpa att tänka att någonstans måste man har förtjänat alla dessa motgångar. Nåja som de säger på engelska "When life gives you lemons, make lemonade", dvs känns livet surt så gör det bästa av det ändå. 

• Anonym (ts)
    Jossan089 skrev 2015-11-10 02:55:38 följande:

Tack. :)

Nä man ska ju inte planera sitt liv som ung men problemet var ju att läkarna och människorna runt mig trodde att sjukdomen skulle leda till sakta försämring som ledde till ett liv i rullstol och som jag mådde så trodde jag också det. Kunde jag inte bli en "perfekt" mamma som orkade leka med sina barn osv så skulle jag inte bli mamma alls tänkte jag. Så chocken när man märkte att sjukdomen istället började försvinna och läka gjorde det hela förvirrande. Visst jag är inte helt frisk men jag har inte mått så här bra sen jag gick på lågstadiet och för första gången sedan dess är jag fri från mediciner.

Jag har kämpat så här långt så jag lär nog inte ge upp i första taget men ibland vill man bara ge upp. Sen kan man inte hjälpa att tänka att någonstans måste man har förtjänat alla dessa motgångar. Nåja som de säger på engelska "When life gives you lemons, make lemonade", dvs känns livet surt så gör det bästa av det ändå. 

• Anonym (ts)

Förlåt för dubbla svar, sidan hängde sig när jag skickade första svaret.

• peccavi

Beklagar ditt mf. 

Kan dina känslor åka berg och dalbana på grund av hormoner? Jag är väldigt känslig för hormonell obalans och har haft olika sinnesstämning innan, under och efter graviditet och missfall. 
    Din sjukdom och allt som den fört med sig påverkar också och när du är extra känslig kan det komma upp till ytan. 

Jag är övertygad om att du kommer älska och vilja ha ditt barn om du går genom en hel graviditet, 

Kanske behöver du prata med någon professionell? 

• Anonym (ts)
    peccavi skrev 2015-11-10 12:47:39 följande:

Beklagar ditt mf. 

Kan dina känslor åka berg och dalbana på grund av hormoner? Jag är väldigt känslig för hormonell obalans och har haft olika sinnesstämning innan, under och efter graviditet och missfall. 
    Din sjukdom och allt som den fört med sig påverkar också och när du är extra känslig kan det komma upp till ytan. 

Jag är övertygad om att du kommer älska och vilja ha ditt barn om du går genom en hel graviditet, 

Kanske behöver du prata med någon professionell? 

Tack. Hormonerna kan nog ha sin inverkan men jag har alltid haft problem med att jag oftast känner mig tom och har svårt att glädjas, men att sedan när det blir för jobbigt så exploderar mina känslor och jag tappar totalt kontrollen. 

Jo min sjukdom har ju lämnat en del bagage och påverkar, det är troligen på grund av den som jag har svårt att glädjas för jag vet hur fort livet kan gå åt helvete. Även om jag är glad över att jag mår bättre än någonsin så vet jag att det inte är säkert att det kommer förhålla sig så. 

Har pratat med professionella i omgångar men alla säger samma sak att de tycker jag har kontroll över läget och att jag inte behöver dem. 

• peccavi
    Anonym (ts) skrev 2015-11-10 16:23:54 följande:

Tack. Hormonerna kan nog ha sin inverkan men jag har alltid haft problem med att jag oftast känner mig tom och har svårt att glädjas, men att sedan när det blir för jobbigt så exploderar mina känslor och jag tappar totalt kontrollen. 

Jo min sjukdom har ju lämnat en del bagage och påverkar, det är troligen på grund av den som jag har svårt att glädjas för jag vet hur fort livet kan gå åt helvete. Även om jag är glad över att jag mår bättre än någonsin så vet jag att det inte är säkert att det kommer förhålla sig så. 

Har pratat med professionella i omgångar men alla säger samma sak att de tycker jag har kontroll över läget och att jag inte behöver dem. 

Du kanske hade reagerat likadant även om du var helt "frisk" och hormonerna inte påverkade dig? Svårt att veta hur en skulle vara utan allt som format en (gener och miljö). 

Ens känslor kan ju ändras med tiden också, utan att det hänt nåt speciellt. 

Hoppas du finner glädje i livet hur det än blir och häng inte upp dig för mycket på känslorna kring allt som händer, varför du inte känner så eller varför det ändras. Du är sannolikt normalstörd Alla är vi olika, du är du! Kram på dig
  • Anonym (ts)
    peccavi skrev 2015-11-10 20:17:35 följande:
    Du kanske hade reagerat likadant även om du var helt "frisk" och hormonerna inte påverkade dig? Svårt att veta hur en skulle vara utan allt som format en (gener och miljö). 

Ens känslor kan ju ändras med tiden också, utan att det hänt nåt speciellt. 

Hoppas du finner glädje i livet hur det än blir och häng inte upp dig för mycket på känslorna kring allt som händer, varför du inte känner så eller varför det ändras. Du är sannolikt normalstörd Alla är vi olika, du är du! Kram på dig

Ja det är svårt att veta, jag har ju reagerat liknande innan, min farmor dog nyligen också och det var nästan likadant där med sorgen. Tror dessutom att sorgen efter hennes död även förstärkte detta. Vi hade inte planerat så mycket men vi hade bestämt namn och blev det en flicka så skulle hon ha ett namn efter min farmor. 

Haha har inte blivit kallad normalstörd men jag gillar det ordet. Skrattande Fast kan nog känna att jag nu känner mig lite mer redo att bli gravid, det var jag verkligen inte med den graviditeten. Det kändes så fel i tiden och dessutom var den inte planerad, jag blev gravid alldeles för lätt. Ska dock vänta de två rekommenderade mensen som läkaren sa för att ge min kropp lite vila och sen tror jag att jag behöver det för att slutföra ett par projekt som jag hade tänkt slutföra innan jag blev gravid men som sen graviditeten störde eftersom jag blev så himla trött och orkade inget fram till bara någon vecka innan missfallet.

Tack så mycket, ditt inlägg gjorde mig faktiskt riktig glad. Tror det beror på ordet normalstörd, jag är alldeles för lättroad ibland. Tungan ute Kram på dig också.

• peccavi
    Anonym (ts) skrev 2015-11-11 02:23:56 följande:

Ja det är svårt att veta, jag har ju reagerat liknande innan, min farmor dog nyligen också och det var nästan likadant där med sorgen. Tror dessutom att sorgen efter hennes död även förstärkte detta. Vi hade inte planerat så mycket men vi hade bestämt namn och blev det en flicka så skulle hon ha ett namn efter min farmor. 

Haha har inte blivit kallad normalstörd men jag gillar det ordet. Skrattande Fast kan nog känna att jag nu känner mig lite mer redo att bli gravid, det var jag verkligen inte med den graviditeten. Det kändes så fel i tiden och dessutom var den inte planerad, jag blev gravid alldeles för lätt. Ska dock vänta de två rekommenderade mensen som läkaren sa för att ge min kropp lite vila och sen tror jag att jag behöver det för att slutföra ett par projekt som jag hade tänkt slutföra innan jag blev gravid men som sen graviditeten störde eftersom jag blev så himla trött och orkade inget fram till bara någon vecka innan missfallet.

Tack så mycket, ditt inlägg gjorde mig faktiskt riktig glad. Tror det beror på ordet normalstörd, jag är alldeles för lättroad ibland. Tungan ute Kram på dig också.

Lycka till i framtiden
Svar på tråden Förstår mig inte på mig själv