Hur är det att arbeta som nämndsekreterare?
Kommer troligtvis få jobb som nämndsekreterare men har ingen erfafrenhet av yrket. Någon som vet hur det är att arbeta som nämndsekreterare?
Tacksam för svar :)
Kommer troligtvis få jobb som nämndsekreterare men har ingen erfafrenhet av yrket. Någon som vet hur det är att arbeta som nämndsekreterare?
Tacksam för svar :)
Lite varierande beroende på vilken nämnd, och ännu mer på hur stor kommunen är. Om man älskar administration är det toppen. Mycket att hålla reda på med handlingar som ska in och ut vid rätt tidpunkt, folk som ska bjudas in till sammanträden, kalendrar att synka, protokoll och med allt vad det innebär i form av bilagor och reservationer och så vidare. Sen kan man verkligen ha mer eller mindre krävande politiker runt sig också, det gör stor skillnad för hur jobbet är. Vissa är toppen och ger bra feedback och uppskattar ens jobb. Andra är pestiga rättshaverister som sabbar möjligheterna att göra ett bra jobb för alla i nämnden, och för tjänstemännen...
Tack för ditt svar.
Jag har ingen erfarenhet av arbetet och undrar hur snabbt det går att komma in i arbetsuppgifterna?
Hur stressigt är jobbet?
Det handlar om en mindre nämnd.
Stressen i jobbet beror nästan uteslutande på hur mycket som krånglar i den tänkta processen. Du behöver knappast vara orolig för att inte komma in i arbetet, det går ganska snabbt, några månader så har du flyt i arbetet. Det blir enklare efter hand, man kan inte ha koll på alla detaljer och har kanske svårt att förstå den kringliggande verksamheten i början. De som har anställt dig har (om de har något vett i kroppen) förståelse för att du inte kan allting från början, så det ska inte vara något problem.
Stress uppstår oftast (som du säkert redan märkt) när handläggare inte lämnar in sina utlåtanden och bilagor i tid. Vissa dokument (som ekonomiska rapporter, verksamhetsplaner m.m.) är alltid sena och en del handläggare förstår inte riktigt att det inte är ok att lämna in saker för utskick till nämnden klockan fyra på utskicksdagen. Ibland får man sända ut saker i efterhand, men då ska du göras medveten om det i förväg.
Generellt så är planering och lathundar/rutiner A och O i det här jobbet. Det är mycket administration och vikt ligger vid att göra saker korrekt, snarare än snabbt. Du har två veckor på dig att skriva protokollet när mötet varit, håll den tiden. Får du tid över är det bara bra. Jobbet är av naturen intensivt ibland och lugnt andra dagar.
Någon gång kommer det bli fel. Det kommer bero på dig eller någon annan, men då finns det oftast sätt att rätta till det. Alla gör fel, jag har själv gjort det vid flera tillfällen. Det är ingen fara! Läs Axel Danielssons bok Kommunal nämndadministration och fråga kollegorna hur man går tillväga.
Vänliga hälsningar/ Joel K S