• miloo89

Tips på bröstpump??

Jag har en veckas gammal liten flicka som jag flaskmatar. Kombinerar bröstmjölk med ersättning. Just nu hyr jag en bröstpump från sjukhuset men känner att det kanske är bättre att köpa en egen. Såg dock att priserna inte var att leka med hehe.

Undrar nu om det är nån med erfarenhet av pumpar och vilken som skulle passa bäst? Elektrisk eller hand? Behöver ju pumpa rätt ofta. Och var kan man hitta nån till ett bra pris? Går själva maskinen att köpa begagnad?

• Svar på tråden Tips på bröstpump??
  • Annelie 76

Elektrisk är det enda som gäller om du ska pumpa ofta. Till första barnet hade jag en Medela freestyle som pumpar båda brösten. Superbra och det gick snabbt och smidigt att pumpa. Då var det med band så man kunde spänna fast pumptrattarna på brösten, nu får man köpa till en speciell bh men det var helt klart smidigt att ha åtminstone en hand fri. Pumpade heltid i 6 månader.
    Till andra barnet hade jag en Medela swing som pumpade ett bröst. Den funkade också bra men var något klenare än freestylen. Den finns som dubbelpump och jag ångrar att jag inte köpte en sån, då hade pumpningarna tagit lite mindre tid men det funkade. Swing har färre tillbehör än freestylen men det enda jag saknade var kylväskan. Pumpade i 7 månader.
    Så mitt bästa tips är elektrisk dubbelpump.

• Annelie 76

På blocket finns det ibland så har du inte bråttom kan du köpa en där. Använd Blocketpaketet om det ska skickas. På apotea.se finns reservdelar som membran osv.
    Fördelen med de du köper är att de är mycket smidigare än den du hyr och billigare i längden. Är det Medelas stora klumpmaskin du hyr så passar flaskorna till alla Medelas pumpar.

• Iowhannah

Jag var i samma sits. Köpte en Medela Swing på Tradera för under tusenlappen, så det är ju lätt billigare än att hyra. Kolla Tradera och Blocket.

• miloo89

Tack för era tips! :) Ska börja med att kolla blocket å Tradera efter de sorterna.

Svar på tråden Tips på bröstpump??