Jag har också samma problem, men jag vet inte om det är rosacea eller bara dåliga gener. Min mor har nämligen liknande hud, om än inte lika röd som min. Jag är röd över kinder, näsa och haka. "Normal" på pannan och halsen bara. Jag är grisrosa i hudtonen på kroppen, röd i ansiktet och blir lätt blå/lila fläckig på kroppen när jag fryser. Min rödhet i ansiktet går aldrig bort, den än kronisk så att säga. Enda gången jag kan se en lindring är när jag är sjuk (blek) eller när jag precis vaknat på morgonen, antar att blodcirkulationen inte kommit igång riktigt då ännu. Annars är det bara rejält täckande foundation som "hjälper". Hudkrämer blir jag bara ännu rödare av, men jag erkänner att jag har inte orkat satsa pengar på att testa alla dyra sorter ute på marknaden heller.
Jag orkar nu mera inte bry mig så mycket längre, men jag har funderat på att testa en CC cream med gröna pigment, eftersom det gröna neutraliserar röda partier. Har dock inte investerat i den ännu, men tror absolut det kan vara nåt för oss med dessa problem.