• vargaa

Måla golv grått - hjälp med färgkod

Vi ska flytta om ett par veckor och innan dess måste vi måla om golvet i kön och vardagsrum då det är väldigt dåligt skött. Det är ett obehandlat furugolv. Vi har i vårt nuvarande hus lagt in ett sånt golv och oljat det, men nu vill vi alltså måla det och jag behöver hjälp att hitta en bra färgkod.

Jag vill ha en ljust grå färg. Väggarna har vi målat vita.

Är det någon som målat ett golv grått och har bra tips på en färgkod som blir bra?

Jag köpte för några veckor sen en färg för lister och dörrfoder som ska vara ljust grå (inget rött eller blått i den, endast svart och vitt) men den ser lila ut när jag målar med den och jag vill inte råka ut för det med golvet också.

Bilder från nätet på den nyans jag vill ha på golvet. :) Hoppas nån kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Måla golv grått - hjälp med färgkod
  • BCH52

Vi fick låna en färgmätare från vår färghandel, vi mätte färgen hos våra vänner, dom hade precis den nyans vi ville ha, med mätaren fick vi på ett ögonblick fram rätt NCS- kod. Kom ihåg att färg kan se olika ut beroende på vilket underlag man målar på.

Med färgkod kan ni sedan beställa en provburk och göra ett test.

• vargaa
    BCH52 skrev 2015-11-11 12:06:53 följande:

Vi fick låna en färgmätare från vår färghandel, vi mätte färgen hos våra vänner, dom hade precis den nyans vi ville ha, med mätaren fick vi på ett ögonblick fram rätt NCS- kod. Kom ihåg att färg kan se olika ut beroende på vilket underlag man målar på.

Med färgkod kan ni sedan beställa en provburk och göra ett test.

Tack. Tyvärr känner jag ingen med grå golvfärg som jag kan koda från. :(
    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

Har pratat med en målare nu och han har löst mitt problem med den grå färgen som blir lila (S1000N). Om man lägger till lite gult blir färgen mer stengrå. Utan lila ton. Så jag åker till färgaffären idag efter jobbet och ordnar provburkar. :)

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Måla golv grått - hjälp med färgkod