Dum fråga nu...men hur andas ett barn i magen?
de ligger ju i vatten....!!
de ligger ju i vatten....!!
kommer inte syret från navelsträngen
Så vitt jag förstått (bla av TV4s dokumentär Före födseln) så har barnet vatten i lungorna medan de utvecklas inne i maggen. Blodet syresätts genom navelsträngen (mamman andas in syre som transporteras till barnet genom blodet???)
De andas genom navelsträngen. Eller rättare sagt den syre som finns i blodet har de att leva på och det kommer ju genom navelsträngen. De börjar inte andas på riktigt med lungorna förs de är ute ur magen... Jag har för mig att det är så i alla fall.
De andas ju inte, lungorna tas inte i bruk förrän de föds! Syret i blodet kommer från mamman via navelsträngen.
Shoegal har helt rätt!
okej...då var de som jag trodde då...men....tycker jag har hört talats om att "han hade vatten i lungorna när han föddes"
Har jag missuppfattat? eller hur går de till då?
...och ni andra också förstås, som inte syntes när jag slängde in mitt svar.
får syre från moderkakan
okej...då var de som jag trodde då...men....tycker jag har hört talats om att "han hade vatten i lungorna när han föddes"
Har jag missuppfattat? eller hur går de till då?
Kanske har barnet inte fått upp vattnet ordentligt innan det börjar andas ute i det fria?? Ingen aning, chansar hej vilt
jo, det är ju meningen att vattnet som finns i lungor, hals och näsa ska komma ut direkt, skriket är väl ett tecken på att det har lyckats, men ibland behövs det lite hjälp på traven. Min första dotter skrek ögonblicket efter att hon kom ut, men hon behövde ändå "sugas" lite.
barn kan svälja upp till en liter foster vatten per dag.
i vecka 25,26 ungefär så börjar lungorna förbereda sig för livet utanför.
Bias Dad: Men sväljer barnet vatten hamnar det väl inte i lungorna utan i magen? Det är väl mer till för att mag- och tarmkanalen ska utvecklas?
åh, vilken tur att ni finns...nu har jag äntligen fått svar på min fråga som ja grunnat över lääänge...
tack allihopa =)
barnet tar upp socker i fostervattnet när tarmarna är utvecklade i vecka 20 ungefär.