• betula

    Flytta till Wales/UK m barn

    Till våren har maken fått jobb i Wales och hela familjen med 2 barn (då 2 & 4,5 år), samt 2 hundar, katt och gnagare kommer att flytta med är tanken.
    En så länge är allt väldigt nytt och vi försöker reda ut allt som kan tänkas behöva redas ut. Försäkringar? Barnbidrag? Skolgång? Barnomsorg? mm mm
    Hoppas att det kanske finns andra familjer här som gjort liknande flytt och som kanske kan hjälpa oss m tips och råd? Var börjar man? Vad ska en fokusera på? Och i vilken ordning?

  • Svar på tråden Flytta till Wales/UK m barn
  • Monkii

    Barnbidrag - 82 pund var fjärde vecka för äldsta barnet, sedan 54 pund för andra barnet.
    Barnomsorg - du får anmäla barnen till fsk (nursery) eller dagmamma (childminder) , sök på nätet efter ställen i staden ni bor. Brukar kosta 50 pund per dag/25 pund halvdag för ett barn, lite mindre för tvåan och ca 15 timmar i veckan gratis från 2 år.
    Försäkring, för hemförsäkring kolla www.moneysupermarket.com och jämför. Kostar från 10-15 pund för en mindre lgh, beroende på läge typ av byggnad, självrisk osv. 
    Kolla på www.nhs.uk/Service-Search/GP/LocationSearch/4 för att hitta vårdcentral i ditt område. Se till att registrera dig + hela familjen direkt - går inte att boka utan att vara reggad först. Besök är gratis , barn får mediciner på recept gratis. Kolla även upp var din närmsta akutmottagning ligger (A&E - Accidents and Emergencies) eftersom man blir skickad dit för minsta urinprov. (Behöver inte registrera där dock men du ska vara reggad på en VC innan du kan besöka A&E!) Gratis besök även där. 
    Tandläkare - samma som vc du får regga dig själv, varierande patientkostnad.
    Kolla och jämför även priser på el / gas på moneysupermarket/moneysavingexpert eftersom priserna skiljer otroligt mycket och har man dåligt isolerat hemma och direktverkande el kan kostnaderna bli H U T L Ö S A...
    Har ni skaffat bostad?
    Du kommer behöva besöka ett jobcentre för att få ett National Insurance number för att få rätt skatt mm, öppna bankkonto mm.
    Kommer inte på mer just nu!

  • betula
    Monkii skrev 2015-11-20 13:14:14 följande:

    Barnbidrag - 82 pund var fjärde vecka för äldsta barnet, sedan 54 pund för andra barnet.
    Barnomsorg - du får anmäla barnen till fsk (nursery) eller dagmamma (childminder) , sök på nätet efter ställen i staden ni bor. Brukar kosta 50 pund per dag/25 pund halvdag för ett barn, lite mindre för tvåan och ca 15 timmar i veckan gratis från 2 år.
    Försäkring, för hemförsäkring kolla www.moneysupermarket.com och jämför. Kostar från 10-15 pund för en mindre lgh, beroende på läge typ av byggnad, självrisk osv. 
    Kolla på www.nhs.uk/Service-Search/GP/LocationSearch/4 för att hitta vårdcentral i ditt område. Se till att registrera dig + hela familjen direkt - går inte att boka utan att vara reggad först. Besök är gratis , barn får mediciner på recept gratis. Kolla även upp var din närmsta akutmottagning ligger (A&E - Accidents and Emergencies) eftersom man blir skickad dit för minsta urinprov. (Behöver inte registrera där dock men du ska vara reggad på en VC innan du kan besöka A&E!) Gratis besök även där. 
    Tandläkare - samma som vc du får regga dig själv, varierande patientkostnad.
    Kolla och jämför även priser på el / gas på moneysupermarket/moneysavingexpert eftersom priserna skiljer otroligt mycket och har man dåligt isolerat hemma och direktverkande el kan kostnaderna bli H U T L Ö S A...
    Har ni skaffat bostad?
    Du kommer behöva besöka ett jobcentre för att få ett National Insurance number för att få rätt skatt mm, öppna bankkonto mm.
    Kommer inte på mer just nu!


    Åh tack för så utförligt svar!


    I dagsläget har vi ingen bostad och vet inte riktigt när vi får fixat det. Maken hoppas kunna åka över en sväng i januari för att fixa en del grejer, men han har mkt jobb fram tills flytten så det är inte säkert att det går att lösa. I så fall kommer det bli att han flyttar först och får fixa bostad innan jag, barn & djur kommer.

    Inledningsvis (första året iaf) kommer inte jag jobba, utan vara hemma m yngsta. Vet du om äldsta kan vara i barnomsorg ändå (ca 15 h/veckan)? Vi vill gärna ha honom i någon typ av verksamhet så han får chans att lära sig språket så fort som möjligt, då vi inte vill sätta honom i skolan förrän han behärskar det.

    Känns som det är så grymt mkt en behöver ta reda på! Vet inte vart en börjar! :P

  • Monkii

    Du kan ha dem i barnomsorg precis som du vill, 15 timmar är subventionerat och resten betalar man själv.

    Det kan vara knepigt att hitta bostad som INTE har inflyttning inom 4-6 veckor så man har inte mycket tid på sig att gå på visningar, bestämma sig och fixa pappersarbetet om man dessutom har flyg, transport, jobb osv att ta hänsyn till. Därför kan det vara värt att tänka noga noga på var man vill bo och kolla upp områden osv så att man har ett hum om vart man ska leta. De flesta hyresvärdar brukar vilja ha 1-2 månadshyror i deposition och utöver det tillkommer agents fees på 100-200 pund PER PERSON (vuxen). Många är dessutom stenhårda med credit scores och är man nyinflyttad och inte har ett mobilabbonemang ens så kräver vissa 6 månadshyror i förskott. Sen är det tyvärr så att många många hyreslägenheter är i otroligt dåligt skick, man får betala mycket för bra standard och hålla tillbaka tårarna ibland när man går på en visning (skoja bara).. om du vill spara tid så gå inte på en visning om man inte ser alla rum på fotona!

  • betula
    Monkii skrev 2015-11-20 18:10:22 följande:

    Du kan ha dem i barnomsorg precis som du vill, 15 timmar är subventionerat och resten betalar man själv.

    Det kan vara knepigt att hitta bostad som INTE har inflyttning inom 4-6 veckor så man har inte mycket tid på sig att gå på visningar, bestämma sig och fixa pappersarbetet om man dessutom har flyg, transport, jobb osv att ta hänsyn till. Därför kan det vara värt att tänka noga noga på var man vill bo och kolla upp områden osv så att man har ett hum om vart man ska leta. De flesta hyresvärdar brukar vilja ha 1-2 månadshyror i deposition och utöver det tillkommer agents fees på 100-200 pund PER PERSON (vuxen). Många är dessutom stenhårda med credit scores och är man nyinflyttad och inte har ett mobilabbonemang ens så kräver vissa 6 månadshyror i förskott. Sen är det tyvärr så att många många hyreslägenheter är i otroligt dåligt skick, man får betala mycket för bra standard och hålla tillbaka tårarna ibland när man går på en visning (skoja bara).. om du vill spara tid så gå inte på en visning om man inte ser alla rum på fotona!


    Ojdå, det lät ju inte allt för possitivt :( Vi kan ju inte stan alls & har inge koll på områden eller nånting. Hoppas att maken kan få lite hjälp från jobbet m var o hur en ska hitta nåt vettigt!
  • Monkii
    betula skrev 2015-11-20 22:26:24 följande:

    Ojdå, det lät ju inte allt för possitivt :( Vi kan ju inte stan alls & har inge koll på områden eller nånting. Hoppas att maken kan få lite hjälp från jobbet m var o hur en ska hitta nåt vettigt!


    Det finns bra lgh, och bra områden, gäller bara att hitta dem så man inte står där med panik o tar första bästa. Men börja med att kolla på t ex rightmove.co.uk för att få en uppfattning om prisläge mm. Finns en app oxå.

    Ville inte avskräcka dig, bättre att du vet hur det är än får en kalldusch :)
  • betula
    Vaniljkex skrev 2015-12-01 10:41:08 följande:

    Om ditt aldsta barn hade fyllt fyra den 1 september 2015 ska h*n ga i skolan, inte pa dagis.


    Har förstått det som att en får hemskola om en vill? Dock fyllde han 4 efter 1/9 2015. Vi vill att han får chans att lära sig språket i lite lugnare tempo än börja direkt i skolan. Han går inte fulla skoldagar här ens, så det känns inte så pedagigiskt vettigt att börja skola m långa dagar & nytt språk.
  • Vaniljkex

    Jo, det far man (men ingen aning om vilka regler som galler), men da ar det anda inte dags forran september 2016 for hans del. Manga skolor ger dock mojlighet till halvdagar till att borja med. Hos oss kunde man t ex ga tre halvdagar fram till terminen de fyllde fem, om man ville, sa 8.45-12, istallet for 8.45-3 som de andra dagarna. Det leks valdigt mycket i reception, sa det ar inte vansinnigt betungande for barnen och engelska kommer han att lara sig pa ett kick nar har borjar leka med engelsktalande barn.

  • betula

    Ser om jag kan få hjälp här.
    Vi letar nursery nu och överallt står det bara vad det kostar. Har inte hittat nån info om gratis timmar/vecka. Vart kan jag hitta den infon? Gäller det även om en väljer något privatägt? Vi är bara intresserade av att utnyttja de timmarna vi kan få gratis, då ekonomin inte tillåter mer just nu.

  • Monkii
    betula skrev 2016-06-11 13:31:04 följande:

    Ser om jag kan få hjälp här.

    Vi letar nursery nu och överallt står det bara vad det kostar. Har inte hittat nån info om gratis timmar/vecka. Vart kan jag hitta den infon? Gäller det även om en väljer något privatägt? Vi är bara intresserade av att utnyttja de timmarna vi kan få gratis, då ekonomin inte tillåter mer just nu.


    Har för mig att det är 15 timmar i veckan gratis från 3 år, ev 15 timmar från 2 år om man har låg inkomst.

    www.gov.uk/help-with-childcare-costs/free-childcare-and-education-for-2-to-4-year-olds

    kolla även om du kan få chils care vouchers eller tax credits
  • Monkii
    betula skrev 2016-06-11 14:49:35 följande:

    Hmmm sonen fyller dock 5 nu i mitten av september... Gäller det inte honom längre då?


    Såvitt jag vet gäller det till skolstart
  • buggi

    Hej :) Nyss hemkomna från fyra år i England (inte Wales!!). Helt ärligt vet jag inte så mkt om Wales annat än att det INTE är samma som England, men ett tips so kanske kan vara av intresse ändå är "kolla skolan noga!". I första skolan barnen gick i hade de poängsystem för om de hade varit duktiga under dagen, fick belöningar om de klarade proven bra, priser för gott uppförande och andra totalt gräsliga grejer. Vi hittade en skola som var något mer okej, men guud va skönt det är att vara tillbaka i ett samhälle där barnen har lika värde och behandlas därefter. MEN jag tror Wales kan vara ganska annorlunda så ta det jag säger med en nypa salt. 

  • betula
    Monkii skrev 2016-06-11 15:23:13 följande:
    Såvitt jag vet gäller det till skolstart
    Ok. Vi får kolla upp det mer noga. Tror inte att han måste börja skolan nu i höst, även om de flesta verkar ha börjat då. Men går det inte att få några gratistimmar pga hans ålder så behöver han nog börja skolan för att få utlopp för den sociala biten m kompisar och så. Dock inte så sugen på att ha honom heldagar i skolan detta året!
  • betula
    buggi skrev 2016-06-11 20:19:04 följande:

    Hej :) Nyss hemkomna från fyra år i England (inte Wales!!). Helt ärligt vet jag inte så mkt om Wales annat än att det INTE är samma som England, men ett tips so kanske kan vara av intresse ändå är "kolla skolan noga!". I första skolan barnen gick i hade de poängsystem för om de hade varit duktiga under dagen, fick belöningar om de klarade proven bra, priser för gott uppförande och andra totalt gräsliga grejer. Vi hittade en skola som var något mer okej, men guud va skönt det är att vara tillbaka i ett samhälle där barnen har lika värde och behandlas därefter. MEN jag tror Wales kan vara ganska annorlunda så ta det jag säger med en nypa salt. 


    Blä det där lät då inte som något jag vill att mina barns ka uppleva! Även om han varit lite av en mönsterpojk i fsk, så gillar jag inte det tänket alls!
Svar på tråden Flytta till Wales/UK m barn