• Anonym (Undrar)

Hur mycket bör man tjäna för att skaffa barn?

Nu pratar vi faktiska summor här!

Låt säga att man har "normala" utgifter, typ hyra + lån på 6000 kr totalt, äger en bil med lån på, äter för ca 1800 var, mobilräkningar på 300 kr var osv.

Om båda har jobb, hur mycket bör man tjäna för att ha råd med ett barn? Har läst lite trådar här på familjeliv och känner mig rätt vilse. Om man inte får så mycket av släkt (något plagg) och inte vill köpa begagnat. Hur mycket bör man tjäna och hur mycket bör man ha undansparat?

• Svar på tråden Hur mycket bör man tjäna för att skaffa barn?
  • Anonym (Undrar)

• Anonym (Moi)

Jag tycker man borde spara ganska mycket. 13 000 kostade vår vagn, 1400 köpte jag uggs för vårt barn, kalas kostar flera tusen, julklappar flera tusen..

Jag och min sambo har låga inkomster, eller ja normala kanske. Och det räcker gott för oss. Då köper vi vad vi än  vill ha till vårt barn.

• Aniiee

Allt mellan 0 kronor och 1 miljon i timmen. 

Pengar är inte hela världen. Det finns annat som är bättre markörer på lämplig förälder och lämpligt tillfälle.....

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Moi)

Att ha råd, är en sak. Det är enkelt. Men att vilja ha det finaste och bästa och dyra saker, är en helt annan sak. Och det kräver minst en inkomst, har man två inkomster är det inga problem 

• Anonym (S)

Finns väl inget "bör" - handlar ju om hur ekonomisk man är. Man kan ha en lön på 60 000 men slösa som f-n och ha skulder upp till öronen eller 5000 och ändå gå runt varje månad. Det är upp till var och en.

Jag och min sambo har 55 000-60 000 tillsammans och vi har ett barn. Vi klarar oss gott och väl, sparar till oss själva och barnet, har fint boende, två bilar och unnar oss upplevelser med mera. Vi hade dock lätt klarat oss på mycket mindre.

Hursomhelst är det skönt att inte behöva oroa sig för pengar!

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Moi) skrev 2015-11-11 20:35:16 följande:

Jag tycker man borde spara ganska mycket. 13 000 kostade vår vagn, 1400 köpte jag uggs för vårt barn, kalas kostar flera tusen, julklappar flera tusen..

Jag och min sambo har låga inkomster, eller ja normala kanske. Och det räcker gott för oss. Då köper vi vad vi än  vill ha till vårt barn.

Det förstår jag, hur mycket sparade ni? Och hur mycket tjänar ni om man får fråga?
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-11 20:41:12 följande:
    Det förstår jag, hur mycket sparade ni? Och hur mycket tjänar ni om man får fråga?
    Vi sparade runt 40 000 för att inhandla saker. Och sedan månadssparar vi 300 kr per månad för vårt barn i ett sparkonto. Jag tjänar runt 17 000 och min man 20 000.
  • Anonym (Undrar)
    Aniiee skrev 2015-11-11 20:35:34 följande:

Allt mellan 0 kronor och 1 miljon i timmen. 

Pengar är inte hela världen. Det finns annat som är bättre markörer på lämplig förälder och lämpligt tillfälle.....

Will you be forgiven when the cold grave has come?
    Såklart det förstår men pengar är fortfarande viktigt. Men om båda har fast anställning, ska dela på föräldraledigheten, bra bostad, varit tillsammans i många år så bör det vara ett ganska bra tillfälle, ekonomin som jag undrar över...
  • Anonym (På riktigt???)

13 papp för en vagn??? Dum på riktigt???

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Moi) skrev 2015-11-11 20:35:51 följande:

Att ha råd, är en sak. Det är enkelt. Men att vilja ha det finaste och bästa och dyra saker, är en helt annan sak. Och det kräver minst en inkomst, har man två inkomster är det inga problem 

Jag skulle gärna vilja att mina framtida barn har fina saker och inte behöva snåla och vända på vartenda krona... Hur mycket ungefär?
Svar på tråden Hur mycket bör man tjäna för att skaffa barn?