• Anme123

    Vad välja till prematur

    Hej,jag har lite funderingar angående bärsjal/bärsele. Vår son föddes i v33+3 för snart fyra veckor sedan. Allt har gått bra och för några dagar sedan är vi hemma på permission. Han väger nu ca 2,5kg och är 46cm. Han har börjat få lite ont i magen och vill ofta vara en nära. Vad jag läst mig till så ska trikåsjal vara det bästa för prematur och nyfödda, stämmer det eller finns det andra alternativ? Och vilken trikåsjal skulle ni rekommendera?! Finns ju rätt många olika...En vän till mig tipsade om tricot slen men jag läste att de kan bli väldigt varma.

    Har ingen erfarenhet alls av detta så alla tips är välkomna!:)

  • Svar på tråden Vad välja till prematur
  • elyse

    Vi har en som är två ringar som sitter ihop. Jätteenkel att få på. Från tricot slen.

  • Anme123

    Har sett den typen av bärsjal men trodde inte den passade för prematur/nyfödda?? Annars tycker jag den verkar bra då många andra bärsjalar verkar svåra att knyta..

  • aleydis

    Nja jag skulle inte sätta en så liten i ringsjal. Vi använde en looma Sinu bärsjal, jättenöjd! Man bär bebisen precis mot kroppen. Det är inte så svårt att knyta, man lät sig efter några gånger

  • elyse

    Som sagt, en ringsjal kan du nog räkna bort i alla fall. Sjalen jag menar är helt i tyg, om det inte framgick. Ska se om jag kan hitta någon länk... Nä, hittar inte. Vi köpte vår på en leksaksaffär. Har tyvärr inte förpackningen kvar.

    Men den här verkar bra: http://www.babyland.se/aldoria-bambusoft-barsjal
    Bambu är dessutom ett svalt material.

  • Mellanmjölkens land

    Jag skulle nog inte välja varianten med två färdigsydda "tygringar" till en prematur. En vanlig sjal kan man knyta så att den får exakt passform men med en sån måste man ha tur med att en av storlekarna passar en perfekt.

    Vintertid är tricot slen en jättebra nybörjarsjal och framemot sommaren är det ändå dags att byta ut den. 

  • TinkyWinky

    helt klart en trikåsjal och då en looma sino som jag förstår är den bästa av trikp sjalarna som finns, även den som är svalast. Jag hade den till min 3:a o gillade den mkt. Ångrar så att jag ej provat sjala innan med de andra två pojkarna, det hade sparat mig mkt värk i rygg o nacke :/


     


    Bli gärna medlem i gruppen bärsjalar på facebook om du har det, där finns massa att fråga, finns även en syster grupp som heter bärsjalar o bärselar säljes o köpes (eller ngt liknande ) 


    ★ Kewin 9/7-09 ★ Theo 9/1-13 ★ Oliwer 2/6-15 ★
Svar på tråden Vad välja till prematur