• Anonym (gravid)

Världens magsmärta igår efter en smoothie!! Vad kunde det ha varit?

Jag har precis fått reda på att jag är gravid, och vanligtvis brukar jag alltid dricka en smoothie till frukost. För två veckor sen, precis fem dagar efter ägglosning, när jag satt på jobbet, fick jag världensmagknip, blandat med illamående, och jag var bara tuvngen att åka hem! Åkte hem, vilade i några timmar och sen gick det över.

Sen den dagen har jag inte druckit någon smoothie. Igår kväll, så vart jag hungrig och tänkte, men tar och mixar en smoothie. Grekisk yoghurt, hallon, blåbär, en banan och en kiwi. Två timmar efteråt började helvete. Min mage blev jätte svullen, och sen hade jag ONT i hela magen. Det liksom krampades men gjorde så sjukt ont samtidigt. Jag försökte sova, men kallsvettades och mådde illa då och lite. Somnade och vaknade om hela tiden, tills kanske klockan 4, då smärtan hade försvunnit.
    När jag vaknade imose fick jag skynda mig till toaletten, hade diarree. 

Nu vet jag inte vad problemet är, och vet inte vad det är som min mage helt plötsligt har börjat regera på? Frukt och bär har jag ätit i hela mitt liv och aldrig haft besvär, samma med yoghurten. Någon som har någon vild gissning? så jag vet vad jag ska hålla mig borta ifrån..

• Svar på tråden Världens magsmärta igår efter en smoothie!! Vad kunde det ha varit?
  • Iowhannah

Låter som laktosintolerans. Prova att göra samma smoothie med laktosfri yoghurt och se om det känns bättre.

• Anonym (Man)

Du hade inte ont åt ryggen till oxå, på sidan? Låter lite som njursten i så fall.

• Iowhannah

Och ja, laktosintolerans kan ploppa upp bara så där, det gjorde det för mig (men sen försvann det igen när jag blev gravid).

• Anonym (Molly)

Exakt så känner jag när jag fått i mig laktosprodukter! Testa laktosfritt och se om det känns bättre !

• Anonym (gravid)

men bara så där? har ju ätit yoghurt i hela mitt liv, senast för bara några veckor sen, kan det verkligen förändras så fort man blir gravid?

• Alice i Underlandet

Frusna bär från disk kan innehålla bakterier som gjort dig magsjuk.

När jag var gravid med vår första kom larmet att gravida skulle koka alla färska/frusna bär innan konsumption.

• Iowhannah
    Anonym (gravid) skrev 2015-11-12 16:55:38 följande:

men bara så där? har ju ätit yoghurt i hela mitt liv, senast för bara några veckor sen, kan det verkligen förändras så fort man blir gravid?

Ja, det är verkligen inte ovanligt. Har en bekant som blev laktosintolerant iom graviditet. Och, som sagt, min laktosintolerans försvann iom graviditet.
Svar på tråden Världens magsmärta igår efter en smoothie!! Vad kunde det ha varit?