• ElinVasteras

Sambons kollega skriver "puss på dig" i mejl

Jag har en sambo (man) sen 2,5 år tillbaka. För några dagar sedan satt vi tillsammans vid hans dator och kollade upp lite grejer. Då fick han ett mejl från en kvinnlig kollega där hon bara skrev "Puss på dig"! Han hade hjälpt henne med något och det var väl hennes sätt att tacka honom typ. Han kommenterade det och sa något i stil med att "hehe, det där var ovanligt för en projektledare". Jag tänkte inte så mycket på det just då men nu gnager det i mig. Jag skulle aldrig skriva så till en kollega just för att det bara kan tolkas på ett sätt enligt mig, och jag vill inte pussa någon kollega.

Jag vet att ingen här kan svara på om han varit otrogen, vad som rör sig i hans huvud osv. men jag vill mest bara veta om jag överreagerar? Hur skulle ni känna? Jag har inte pratat med honom än då det känns så märkligt att ta upp det efter flera dagar och jag vet inte hur jag ska prata med honom utan att verka galet svartsjuk.

• Svar på tråden Sambons kollega skriver "puss på dig" i mejl
  • Sommarman42

Hej Elin,

Nej du överreagerar inte. Hade nog reagerat än mer... Har du fått se några andra mail till/från samma kollega!

• Anonym (Konstigt)

Vilken konstig grej att skriva till en kollega. Speciellt bara sådär.

• ElinVasteras
    Sommarman42 skrev 2015-11-12 20:43:43 följande:

Hej Elin,

Nej du överreagerar inte. Hade nog reagerat än mer... Har du fått se några andra mail till/från samma kollega!

Nej det har jag inte sett. Det jag tänker är väl mer att sådär skriver man ju inte om man inte fått "vibbar" att det är okej, för enligt mig är det då inte ett vanligt språk mellan kollegor. Och hur får man sådana vibbar då? Jo kanske genom att min sambo varit flirtig eller liknande. Hela företaget var nyligen på resa till Malaga också.
  • ElinVasteras
    Anonym (Konstigt) skrev 2015-11-12 20:49:32 följande:

Vilken konstig grej att skriva till en kollega. Speciellt bara sådär.

Ja ju mer jag tänker på det desto märkligare tycker jag att det är. Jag skulle aldrig få för mig att skriva så till någon av mina kollegor och då har vi ändå väldigt bra och nära relationer.
  • Zmulin

Jag tycker verkligen inte att du överreagerat, snarare tvärtom. Det låter väldigt märkligt och du borde snoka efter tecken alternativt ifrågasätta men då är risken att han börjar dölja alla spår samt förneka så att du istället går runt och undrar. 

Att kollegan skriver "puss på dig" tyder på att hon fått signaler ifrån honom att det är OK för henne att göra så eftersom de har en sådan jargong till varandra. Man skriver inte så till en kollega av motsatt kön om man inte tror det är OK och tas emot väl. Att skriva puss är inte det första man gör till någon man känner lite löst utan det är en fras som kommer fram ju mer en relation tar fart. Det hade varit mer naturligt med en annan fras om man inte står varandra rätt nära. 

Hade jag varit du hade jag tittat om hon skrivit något mer och luskat i vad för relation de har till varandra egentligen. 

• ElinVasteras
    Zmulin skrev 2015-11-12 21:04:28 följande:

Jag tycker verkligen inte att du överreagerat, snarare tvärtom. Det låter väldigt märkligt och du borde snoka efter tecken alternativt ifrågasätta men då är risken att han börjar dölja alla spår samt förneka så att du istället går runt och undrar. 

Att kollegan skriver "puss på dig" tyder på att hon fått signaler ifrån honom att det är OK för henne att göra så eftersom de har en sådan jargong till varandra. Man skriver inte så till en kollega av motsatt kön om man inte tror det är OK och tas emot väl. Att skriva puss är inte det första man gör till någon man känner lite löst utan det är en fras som kommer fram ju mer en relation tar fart. Det hade varit mer naturligt med en annan fras om man inte står varandra rätt nära. 

Hade jag varit du hade jag tittat om hon skrivit något mer och luskat i vad för relation de har till varandra egentligen. 

Det är lite så jag tänker också. Att så skriver man ju inte om man inte tror att det är okej. Och då funderar jag ju självklart hur hon kan anse att det är okej. Har dom flirtat? Gått längre än så? Dom har jobbat med varandra omkring ett år, dessutom i olika städer men dom träffas regelbundet på möten och nyligen var dom på en jobbresa till Malaga hela företaget. Så dom har ingen nära relation som att dom är barndomsvänner eller så, då kanske jag hade haft mer förståelse.

Jag har inte orkat prata med honom om det för jag vet att han bara kommer skratta åt mig och säga att jag hittar på. Snoka känns inte okej, men jag vet inte. Jag vill ju samtidigt veta vad som pågår.
  • wildflowers

Det låter tyvärr som fler ovan skrivit. Säkert så har något hänt mellan dem..var inte naiv!!

• Zmulin
    ElinVasteras skrev 2015-11-12 21:16:19 följande:
    Det är lite så jag tänker också. Att så skriver man ju inte om man inte tror att det är okej. Och då funderar jag ju självklart hur hon kan anse att det är okej. Har dom flirtat? Gått längre än så? Dom har jobbat med varandra omkring ett år, dessutom i olika städer men dom träffas regelbundet på möten och nyligen var dom på en jobbresa till Malaga hela företaget. Så dom har ingen nära relation som att dom är barndomsvänner eller så, då kanske jag hade haft mer förståelse.

Jag har inte orkat prata med honom om det för jag vet att han bara kommer skratta åt mig och säga att jag hittar på. Snoka känns inte okej, men jag vet inte. Jag vill ju samtidigt veta vad som pågår.
    Varför hon tror det är okej är för att han har gett henne signaler/tecken på det. Vad de har gjort är givetvis inte värt att spekulera i eftersom det bara är hypoteser som det inte finns någon grund för. Något har antagligen hänt men vad som hänt vet bara dem två och det enda sättet för dig att få reda på det är genom att fråga honom eller snoka. Finns inga andra sätt.

Om han nu varit otrogen, tror du han skulle berätta det då eller ljuga om det? Eftersom han inte har berättat något om det än, skulle han någonsin göra det? Han verkade ju vifta bort hennes meddelande så om de gjort någon verkar det ju som att han kommer dölja det. Snoka känns aldrig okej, men att inte veta är inte heller en skön känsla, dessutom borde han förstå att man väljer att snoka efter ett sådant meddelande och vad är det värsta som kan hända? Hans tillit kanske rubbas men ärligt talat, om man inte har något att dölja så har jag svårt att tro att det inte är någonting man kommer över. Om min partner hade sett ett sådant meddelande från min kollega hade jag förstått om han hade snokat. 

Att snoka är inte värre än att leva i en lögn och slösa sin tid.
  • ElinVasteras
    Zmulin skrev 2015-11-12 21:42:24 följande:

Varför hon tror det är okej är för att han har gett henne signaler/tecken på det. Vad de har gjort är givetvis inte värt att spekulera i eftersom det bara är hypoteser som det inte finns någon grund för. Något har antagligen hänt men vad som hänt vet bara dem två och det enda sättet för dig att få reda på det är genom att fråga honom eller snoka. Finns inga andra sätt.

Om han nu varit otrogen, tror du han skulle berätta det då eller ljuga om det? Eftersom han inte har berättat något om det än, skulle han någonsin göra det? Han verkade ju vifta bort hennes meddelande så om de gjort någon verkar det ju som att han kommer dölja det. Snoka känns aldrig okej, men att inte veta är inte heller en skön känsla, dessutom borde han förstå att man väljer att snoka efter ett sådant meddelande och vad är det värsta som kan hända? Hans tillit kanske rubbas men ärligt talat, om man inte har något att dölja så har jag svårt att tro att det inte är någonting man kommer över. Om min partner hade sett ett sådant meddelande från min kollega hade jag förstått om han hade snokat. 

Att snoka är inte värre än att leva i en lögn och slösa sin tid.

Tack för att du tar dig tid att svara! Jag är inne på samma spår som dig, men jag var osäker på om jag bara överdrev allt och målade upp bilder i mitt huvud. Jag får nog försöka "snoka". Det känns åtminstone bättre än att gå runt och undra. Och även om jag inte hittar något av värde kommer jag fortsätta grubbla. Så jag kanske måste prata med honom trots allt.
  • Ego Lovers

Har han inget att dölja borde han kunna visa alla mail. Att hon använder i sitt mail av fraser man använder sig av till en käraste låter som om något har hänt och att du vägrar leva i ett förhållande där han inte kan säga till en kollega att det inte passar sig. För tycker han att det inte passar sig är det sexuella trakasserier.

Svar på tråden Sambons kollega skriver "puss på dig" i mejl