• natalyw

Tomatplanta av tomatfrön

Har en tomatplanta som jag skapat genom att pressa olika körsbärstomater i jord och vattnat rikligt. Men detta gjorde jag i våras, och den har tagits väl hand om, men är det värt att ha kvar den, alltså kommer det komma några tomater? Den är stor och drar till sig bananflugor :/ Har den inomhus! Lägger upp en bild här. Vad säger experterna?

Tomatplanta
  • Svar på tråden Tomatplanta av tomatfrön
  • Deceree1

Få se bild då. Vi har dragit upp två stycken tomatplantor nu i vinter. Dom är jättefina. Ska försöka hålla liv i dom till våren. Vet inte om det går att få nya tomater på ettårsplanta som redan har fått frukt.

• Deceree1

Frågade men kille och han tror inte det heller. Men du, missuppfattade jag? Du sa i våras och då tog jag för givet att den har gett tomater en gång. Har den inte det?

• Annelie 76

Tomatplantor brukar blomma ganska snart och om dessa pollineras blir det nya tomater. Har du ännu inte fått blommor kommer det inte bli några. Kasta i så fall plantan och börja om med frön från ekologiska tomater eller köp frön att plantera i vår. På våren kan man köpa färdiga plantor också.

• natalyw

Oj!

Så ser den ut! Den har inte gett några tomater än, och kommer förmodligen inte göra det? :/
  • Deceree1

Tyvärr tror jag inte att det blir några tomater på din. Inte på min heller. Kommer bild snart. blommorna på min verkar ha torkat.

• Deceree1

Detta är en Paradisbuskebebis som jag försöker att växa upp inne i vinter. Den ska flytta ut till stugan i vår och kommer förhoppningsvis att bli jättestor så småningom.

• natalyw

Oj din ser ju verkligen ut som en tomatplanta! Grova kvistar!

En vän sa att man ska hjälpa plantan att pollinera sig genom att skaka på kvistarna ???? jag ger nog upp hoppet snart och kastar min men de va kul o se den växa från tomat-frön till en stor planta

• Deceree1
    natalyw skrev 2015-11-25 12:38:22 följande:

Oj din ser ju verkligen ut som en tomatplanta! Grova kvistar!

En vän sa att man ska hjälpa plantan att pollinera sig genom att skaka på kvistarna ???? jag ger nog upp hoppet snart och kastar min men de va kul o se den växa från tomat-frön till en stor planta

Man kan ta en liten liten pensel för att flytta om pollen i blommorna. Jag är osäker på om det blir nåt på våra med men plantorna bor i ett speciellt ljus. Så vi får se:)). Du får göra ett nytt försök framåt våren annars :)
Svar på tråden Tomatplanta av tomatfrön